Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge med opphengere


Fosnes
 Share

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har prøvd å dorge på denne måten som jeg beskriver her (se vedlagt tegning). Metoden gjorde at vi fikk fisket på ulike dyp (jeg er usikker på hvor mange meter ned det gikk) I enden av snøret et lodd (torpedoformet bly) som trekker snøret ned. På vei ned har vi 3 opphengere. I hver av opphengerne festes en nylontaum med sluk etter hvert som man slipper ut. Når en tar det opp igjen, må de 3 nylontaumene hektes av og snurres opp på hver si fjøl. Jeg husker at jeg var med min far og dorget på denne måten mye på 1990-tallet og at vi fikk mye ulik fisk (sjøørret, sei, makrell, torsk, kveite med mer). Nå har jeg lyst til å lage et liknende oppsett igjen, men er usikker på lengden på snøret og de ulike avstandene. Er det noen som kjenner til ei «oppskrift»? Eventuelt forslag til hva jeg kan bruke som søkke til å trekke snøret ned? 

IMG_8294.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det, jeg bruker takkel med 100g sigarbly først (50m/3knop). Da løper takkelet (3,4,8 kroker) horisontalt etter søkket.

Da får jeg lyr eller makrell, det er lyr jeg fisker etter. (dorger ca50m fra land).

Hvis du ønsker at kroken/agnet skal differensiere fra hovedlinen bruker jeg en trekant på ca 5x5x5cm til 10x10x10cm, som oppheng på hver krok/agn.

Dette kan være laget av tykt monofilarment og skjøtet sammen med aluminiums hylser, eller av stål hvis du er god på sølvlodding.

 

_DSC0005.thumb.JPG.e6577ae5cfdcba7afd0200ef80bc927c.JPG

1/1,5mm monofilarment og aluminiums hylser. (jeg har alltid en dråpe tynn superlim i aluhylsene i etterkant for sikkerhetsskyld)

Uten avstands differensiering med denne metoden vil jeg anbefale 5-10cm fortom, ikke mere for da blir det krøll.

Hvis du bruker 5-10cm avstands trekanter kan du ha ca30cm fortom. 1m mellom hvert oppheng.

Kjør gjerne opp til 8/9 kroker/agn.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 26.8.2023 at 23.24, sjøsprøyt skrev:

 

Takk for svar, interessant! Kan jeg spørre hvorfor du bruker disse trekantene i stedet for 3-delt swivel? Jeg mener å huske at vi brukte 3-delt swivel på hovedlinen og at vi hadde fortommer (opphengere) som var omkring 10 meter lange. Det jeg må prøve å finne, er en swivel som tåler en del vekt. Noen tips?

swivel 3-way.jpg

Endret av Fosnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
On 9/5/2023 at 10:40 AM, Fosnes said:

Takk for svar, interessant! Kan jeg spørre hvorfor du bruker disse trekantene i stedet for 3-delt swivel? Jeg mener å huske at vi brukte 3-delt swivel på hovedlinen og at vi hadde fortommer (opphengere) som var omkring 10 meter lange. Det jeg må prøve å finne, er en swivel som tåler en del vekt. Noen tips?

swivel 3-way.jpg

Funker fint den der, men da må du ha veldig kort fortom fra svivelen til sluken/makken/agnet - 5/10cm.

Ikke noe galt i det, noen liker bare å gjøre det litt mer komplisert uten at det egentlig har noe for seg - sånne som meg :blink:

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.