Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken fluer bør jeg ha for laksefiske


Håvard C.L
 Share

Recommended Posts

Den 21.11.2023 at 8.32, TT skrev:

Det er fremdeles for lite info her. Skal du fiske i en flod på 200 kubikk eller en liten elv på 2 kubikk. Krystallklart varm vann, eller grumsete kaldt smeltevann? Storaks eller smålaks osv osv.

Jeg har tenkt og fiske i årdal ligger i sogn ved lærdal hvis du hvet kor det er

 

og det er ganske klart vann men litt kaldt og er sånn liten lakse elv

 

er 14 så har ikke så god peilibg på alt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.11.2023 at 20.23, Håvard C.L skrev:

Jeg har tenkt og fiske i årdal ligger i sogn ved lærdal hvis du hvet kor det er

 

og det er ganske klart vann men litt kaldt og er sånn liten lakse elv

 

er 14 så har ikke så god peilibg på alt dette

Liten lakseelv med klart og kaldt vann, høres for meg ut som relativt små fluer med duse farger. Men det beste tipset er å høre med de lokale fiskerne. Siden du er 14 år, tipper jeg det er lett å få tips og råd lokalt. Det nest beste tipset er å av og til bruke noe helt annet enn det de lokale anbefaler. Slike lokale råd har av og til en tendens til å bli oppfattet som naturlover av typen "kun blått fungerer her", som ikke har rot i virkeligheten. Så sier de lokale at du skal bruke små, svarte fluer så er nok det et godt tips, men prøv også en litt større i knall-oransje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TT skrev:

Liten lakseelv med klart og kaldt vann, høres for meg ut som relativt små fluer med duse farger. Men det beste tipset er å høre med de lokale fiskerne. Siden du er 14 år, tipper jeg det er lett å få tips og råd lokalt. Det nest beste tipset er å av og til bruke noe helt annet enn det de lokale anbefaler. Slike lokale råd har av og til en tendens til å bli oppfattet som naturlover av typen "kun blått fungerer her", som ikke har rot i virkeligheten. Så sier de lokale at du skal bruke små, svarte fluer så er nok det et godt tips, men prøv også en litt større i knall-oransje. 

Oki vil rød funke som erstattning for oransj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.