Gå til innhold
Fiskersiden

abbor i lyn og torden


cæbe
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av cæbe

ja men det er anderledes med abboren. den biter på med en gang når det tordner sikkert noen andre som har opplevd dette og?

Jeg har erfart at det biter sinnsykt rett før et tordenvær, og ikke i det hele tatt etterpå. Var ute en rask tur på mjøsa nå, men kjente ingen ting. Var helt dødt, noe som er unormalt. Nå er tordenværet på vei også ser jeg, så det er nok grunnen. Slike ting kan varierer stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldig, og det sto om dette i en artikkel i AOF for noen år siden.

Som det riktignok sies lenger opp i tråden er at abboren er veldig følsom for trykkendringer, og spesielt det som ofte skjer etter ett tordenvær. Det som skjer er at abboren ikke klarer å trykkutlikne det raske trykkfallet, så skal du ha bra flaks å få abbor de neste 2-3 dagene, med mindre det brygger opp til nytt tordenvær, så den får kommet seg raskere.

Så for guds skyld, skal man fiske A. så gjør det før tordenværet og ikke vent til etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fiske så gjør man vel det uavhengig av vær og føre!

Hvis man lar vær å fiske etter et tordenvær så er det kanskje ikke så rart at man ikke får fiskpå det tidspunktet...

Samtidig så må jeg innrømme at de mest eventyrlige abborfangstene jeg har tatt har vært i forbindelse med styrtregn og torden midt på sommeren! Men jeg fikk også en god del etter at uværet hadde forsvunnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej

jeg håber at dansk er ok for jer at læse!!vi er jo næsten naboer....

mine erfaringer siger at det er generelt bedst at fiske i lavtryk og trykket kan ikke blive for lavt, men det er vidst nok en udbredt teori?

aborrer og andre rovfisk jager jo som bekendt mest via synet og jo lysere det er i vejret jo nemmere har byttet ved at se rovfisken på afstand, dette gør at rovfisken ofte spilder energien.

i lavtryk er det selvfølgelig nemmere for rovfisken at fange byttet så det vil være naturligt for den at opsøge disse situationer.

torden reagerer fisk tydeligt på og tit lidt atypisk feks kender jeg en der på 20 min. fangede 2 sudere omk. 2 kg. på spinner under den vildeste torden!!!!!!! de var selvfølgelig kroget i munden...

ellers er der lidt aborreinfo på www.aborre.dk

tight lines

peter

faktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.