Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfiske etter laks..


Pero
 Share

Recommended Posts

Helt klart, men når en da har kjøpt seg opp i soner som krever litt vannføring er det bare for kjipt det som skjer nå som i fjor. Ender vel opp med enda flere som søker seg til 3èrn så blir "turistene" de som befolker 2èrn. Det de gjør kunne de for lengst ha gitt ut info om, slik at folk kunne kjøpt kort ifht. de omstendigheten en ønsker å bedrive sike under....... Er jo ikke kun det å få fisk , men selve det å bedrive fisket som trigger meg. Hele greia rundt, og det å tråkke på "steinørken" på f.eks. fuskeland D på 18 kubikk når du vet hvordan det kunne ha vært med en vannføring på 50-60 er ikke inspirerende.

Derfor er det kult det vi bedriver på sjøen for tiden, med utras du bare kan drømme om på en vannføring med 18 kubikk i elva. Opplever fisk som stikker til bunns på 30 meter, som drar av gårde på "tailwalking" i overflata, som drar snella så det freser, som har null begrensninger ifht. hvilke retninger de stikker i, etc. Det kule er at det skjer på fluestang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du kan glede deg asmund med god samvittighet. det er mye fisk i sjøen og står allerede endel i elva.

jeg blanker jo som vanlig har jo på ingen måte vært mitt år til nå. cadde tok en på 1,5 og runeA fikk 3 i morges og mistet 5. alt på flue.

idag går jeg over til makk så despo er jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for å ta en sammenligning til jakt: Overliste et reinsdyr på vidda er vel mer macho enn å skyte et i innhegninga?

De som gutser etter laks i fjorden har vaffal min honør!

Noen tips om "how you did it" ?`

Veit det der med dorgerigg og flagrende skjeer, men fikk inntrykk av at dere brukte fluestang til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å dorge rundt med ei Tubeflue på slep med fluestanga som gjelder, etter som jeg har skjønt,[ ;) ]

Skrevet av Atom Giller:sitat:min mening? sjøfiske etter laks er ikke laksefiske

Akkurat som sjøørret fiske i sjøen heller ikke er sjøørretfiske???

Forklar deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er relativt godt kjent i våre farvann da jeg fisker her året rundt,med både dypvannsfiske, med dyprigger, etter sø, stooor lyr, etc. I fjor fikk vi en del laks på dyprigg på denne tiden, nede på 10-15 meters dyp. Stort sett alle tok på en og samme sluk. I år har ikke dette fungert i det hele tatt, dvs. har kun fått en til nå på denne måten.

Kjenner en del som dorger etter laks og sø med slukfluer/tandemfluer men etter hva jeg har skjønt har de ikke fått de helt store fangstene.

De hadde forsøkt seg med tubefluer, men dette hadde de ikke fått noe som helst på. Da jeg for en tid siden forsøkte meg litt på overflatedorging med sluk, mistet jeg en god del laks ved hovingen. De stakk rett ut og snellene jeg hadde holdt ikke tritt, slik at sluken ble røsket ut. Tok derfor med fluestanga neste tur og fikk da omborde de første.

Hva er det så som har fungert:

Tuber, dorgehastighet rundt 2-2,3 knop. Sinktip og synkesnører med konsentrert fiske i temperatursoner på mer åpent hav. Hatt bedre hell med conede tuber enn de uten. Temperaturen har variert med et par grader innenfor relativt små områder.

Dypkanter, der det går fra 10-12 meter og nedover ser ut til å holde rett temp og å holde en del fisk. Jeg og Prikken var borti en del på et slikt konsentrert område og jeg har vel enda ikke fått laks på steder der det har vært grunnere enn 10-12 meter.

De jeg har sett som fisker med flue på denne måten, ligger kloss opptil land. Min erfaring fra sø fiske er at du må bort fra land på dagtid for å få de store. Det samme har vært tilfelle når vi nå har fisket etter laks. De er ikke opptil land vi tar dem.

Håper dette besvarte spm noe? Prikken har jo vært med på sine første turer på dettte fisket, han kan kanskje fylle ut litt og si noe om hvordan han synes det har vært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kan vel oppsummeres med hva man synes er mest morsomt... Den siste fisken jeg fikk i Mandalselva var 2,2 kg på enhånds. Standard mandalslaks mao. Etter et knapt minutt var den på land. Det var neste 20 grader i vannet og elva gikk på ca 18 kubikk. Ikke all verdens kamp mao... Videre er det en god del folk i sone 3 og køfiske må påberegnes.

Den ene av laksene jeg mistet i sjøen på onsdag tok knallhardt og gikk rett i været og var langt i fra landingsklar når den slapp etter 3-4 minutter. Vi fisker stort sett alene da de andre putrer rundt langs fjæresteinene.

Konklusjonen er at på lørdag blir det enhånds, tubefluer og sinktip... i sjøen[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ihvertfall slik for meg. Virker som om aktiviteten er større og at villigheten til å ta er større på slike områder..... Slik jeg opplever det, virker det som om grunnere områder ikke gir de samme resultater. Sikkert en kombinasjon av flere faktorer, som temp i vannet, strøm som dannes slike steder, byttesfisk, etc.... Den laksen jeg tok på tilsvarende steder i fjor sommer spøy opp små "spigg". Trodde vel at laksen ikke tok til seg næring når den nærmet seg elva, med disse hadde jo fråtset.... Ligger bilder på hjemmesiden vår fra dette riggfisket, og støinger var det ikke snakk om...

Tar som nevnt også fin SØ på disse stedene resten av året....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting imot sjøfiske etter laks. synes selv det virker spennende. var ute for 2 uker siden uten det helt store resultatet.

får se nå om ikke 2 håndsen blir med i båten neste gang.

noen spesielle tuber som har fungert bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et MEGET innspirerende og informativt innleg Pero og Prikken.

Kan bli en spennende opptakt og "kjentmannsundersøkelse" til høstens SØ-fiske. Mao kan det dorges og fiskes på drift over områder man først ser på ekkoloddet som "riktig". Disse stedene vil med visse unntak kunne være fine SØ-hotspots utover høsten.

Har dere prøvd "vanlige" streamers ala zonker etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht. lengde snøre ute så har vi forsøkt å variere dette avhengig av vind, bølger ol. Vil tippe standarden har ligget ca 15-20 + klump. Ikke i nærheten av de lengder jeg til vanligvis benytter til trolling i overflata, hverken på panerboarden eller når det kjøres ved siden av båten. Dette merkes jo da også når det tar...

Har ikke prøvd streamers og zonkers. Vil vel mene effekten av tandemfluer som ofte brukes ligner på streameren, og det taes fisk på dette men har aldri hørt om større mengder. Zonkern tror jeg det så absolutt kunne vært en ide å teste ut.... Som sagt er dette første sesongen vi tester elveutstyret på sjøen så vi får se hvordan sesongen utvikler seg. Iflg ryktene kommer det ikke vann i mandalselva før den 27. så da blir det jo sjøen for fullt hvertfall frem til da. Skal plukke opp Prikken i morgen tidlig for ei langøkt utpå... skal holde dere orientert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt Pero! Keep up the the good work[ ;) ] Skal ut å prøve sjøl snart bare jeg får fiksa motorn til båten. Har en jolle også,men den duger ikke til skikkelige ekspedisjoner. Har hørt en del historier om STORE laks som har fulgt etter sluk etc inne i fjordene her i Kragerø og det burde jo gå ann å ta en eller annen av de. Det å dorge ganske nær land og grunner/skjær + å stoppe for å kaste der hvor trua er størst er jo perfekt synes jeg. Ikke så kjedelig som å dorge mil etter mil i åpen sjø. Vel , makrellen er vel unntaket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du litt feil Erik: det går en del laks inn til en elv i kragerø. Elva var en gang en av norges beste, men ørten kraftverk har ødelagt mestedelen av dette. FYI er det nå en drive blandt grunneiere og powerfolka om å rehabbe laksevassdraget nesten slik det var!

DVS at de ser muligheten for at gryna kan vokse i hver elvemeter hvor laksen kan svømme. Ellers er dette fine ørretstrekk.

Så jo:laksen går inn fjorden og i utløpet av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.