Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfiske etter laks..


Pero
 Share

Recommended Posts

Hvilke farger bruker dere? Er det grelle skrikende farger som gjelder på dagen? Eller benytter dere ganske nøytrale farger?

Dere sier fisken har tatt på 10-15m dyp. Fisker dere på dette dypet med riggen, eller er dette antall meter under kjølen? Har sittet å tenkt på teste dette fisket hjemme hele vinter, men har ikke fått RÆVA i gir. Er jo ganske mye laks som passerer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vist seg at denne dybden er det det minimum bør være under kjølen. Men det må nok innrømmes at Prikken sine 2 siste tok der det kun var 7-8 meter dypt.

I fjor tok fisken kun på rigg som gikk på 10-12 meter, men der var det da alltid dypere under kjølen enn 10-12, men det sier seg vel kanskje selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dette med flue i overflata er nytt av i år må jeg basere meg litt på fjorårssesongen- i og med at vi også gjør oss noen erfaringer med rigg. Den uka vi valgte å prøve ut riggfiske etter laks i sjøen for første gang, fisket da fra morgen til kveld ei hel uke tok vi i alt 52 laks- med kun 3 i overflata. Da bet det stort sett hele dagen. Null nattefiske på meg, da jeg ikke har tro på at det biter bedre da, utfordringen er vel heller å finne ut hvor fisken befinner seg. Det en derimot så helt tydelig i fjor var jo at det helt klart var snakk om huggperioder, noe som også observeres i år.... helt dødt for så å være borti flere på kort tid... Jeg holder faktisk en knapp på midt på dagen, en tid jeg ellers har dårlig erfaring med. Og selvsagt tidlig om morgenen da.

I fjor var det mer stabil varme i overflata og dette mener jeg trakk fisken dypere... nå om dagen veksler det jo nesten fra dag til dag med den vinden som er.... 14 grader i overfalten er hotspottene ser det ut til nå om dagen... Tror dette også forklarer at fisken tar høyt i vannet... Det er mye mer action på flue om dagen enn på riggen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pero sier er jo erfaringen med fluer i overflata litt begrenset. Det brukes selvfølgelig store tuber. Den jeg har kjent mest fisk på er en tube med perlemor kropp og orange vinge og hackel. Vingen bindes inn med stort volum og med rikelig med flash. Sett ovenfra er den ca 2 cm bred over ryggen når den er i vannet...Flua må gi bevegelse selv om den bare henger bak en båt. Alle tubene har conehead slik at den ligger riktig i vannet. Ei flue lager jo verken lyd eller trykkbølger i motsetning til feks Apex. Ergo står vi igjen med laksens syn. Da sier det seg selv at flua må ha både volum og bevegelse, og viktigst av alt må den fiskes der fisken står..

De tre laksene jeg mistet forrige uka tok alle på sinktip line + 12 fots fastsink polyleader. Regner med at dette går knappe meteren under overflata avhengig av hastigheten på båten. I det siste har jeg brukt en synk 3 klump pga den kraftige vinden. Har fått både makrell, hornhjel og fjesing på dette og muligens kjent laks.

De laksene vi har hatt kontakt med på flue ville trolig også tatt sluk/wobblere dorget i overflaten. Men hele poenget er jo at det er 10 ganger mer morsomt å kjenne fisken ta på enhånds som du selv holder, enn ei dyppriggstang som står i en stangholder....[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært ute en del turer og har ikke opplevd noe superbett på ei stund. Har vel fått en 2-3 alt i alt. Mistet et par stk. Sliter med første utrasene.....og forsøker å kjøre med nærmest nullstilt snelle med kun knarren på. Dette ser ut til å kunne ha noe for seg...

Har forsøkt meg mye med dyprigg på ulike dyp og med ulike "agn" uten suksess. Alt har foregått i overflata og da hvoedsakelig på kleppesluk 18 gr. og en kobberfarget organge greie....

Det har vært tregt på flua (mye høstmakrell og de har jo vært kuule å fange, men er jo ikke det en er ute etter), har også vært mye dritt som har hengt seg opp. Maneter har ikke vært noe problem, så det er egentlig merkelig at det ikke tar mer. I og med at tempen i vannet har falt betraktelig, ligger på rundt 14-15 nå, tror jeg en fartsøkning kanskje kunne vært på sin plass. Har stort sett kjørt i en hastighet av 2 knop.

Har stort sett kjørt ganske dypt, og tenker å teste ut litt grunnere fiske nå i helgen. Dersom vannstanden ikke stiger i elva, skal det fiskes på sjøen.... Har fuskeland D fredag/lørdag og gidder ikke gå opp der med 2o kubikk....

Har fått testet ut noe jeg kjøpte i sverige som jeg har vært ganske så tilfreds med. Unngår at dritt som gress og maneter henger seg opp på treblekroken. Har også kroket bra. Skal teste dette ytterligere nå i helgen dersom det blir til det, og dette åpner for å fiske på områder som kan være vanskelige å fiske på. Denne treblekroken kunne kanskje også fungert i elva for de som evt. bruker sluk o.l. under flomforhold med mye gress og slikt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var til tider perfekte forhold for flua litt lenger utenfor revet ved snik.... så flere fine som var oppe, men ingen ville ta. Jeg fikk en som jeg slapp uti igjen, men det var ikke på flua...

Så det kan nok hende du bør henge deg med om det blir sjøtur ja:)

Jeg er jo litt frista av å ta kajakkene en tur og da:) Men dette snakkes vi jo om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.