Gå til innhold
Fiskersiden

Hårvar, hvem, hva og hvor


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Vilhelm og jeg lurer også på dette etter å ha funnet to levende hårvar i en flytende bøtte med vanngjennomstrømning fortøyd i en flytebrygge. Disse var tatt i en krabbeteine. Først ble vi supergira og trodde de var fanga med håv fra flytebrygga, og vurderte faktisk å ringe deg for å få råd i felten, men entusiasmen sank noe da vi fikk vite hvordan de var fanget. Var forresten hornkvabbe og tangsprell i nrek-størrelse også i balja.

haarvar.jpg

Hårvar ikke sant? Begge satt sugd til veggene på bøtta, som om det skulle vært en fjellvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser em flott hårvar, ingen tvil om det! I min jakt etter denne arten fisket jeg oppsøkende, men uten stort hell. De ville rett og slett ikke ta, men ble bare skremt og forsvant straks jeg nærmet meg med agnet. Et lett surffiske med litt lett fôring (makrell, skjell og sild kjørt i mikser) gjorde susen. Landet to fordelt på 8 kveldsøkter. Gå for delikate småagn på små perletakler, egentlig det som brukes etter vanlige flyndrer som sandflyndre, rødspette og skrubbe. Men tenk litt mer delikat, mer lomre-retta. Fjæremark, blåskjellinnmat og ørsmå fiskestrimler anbefales!

Og jeg mista to pene multer i helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tenkte å prøve litt etter denne snodige fisken, og har forsåvidt plassen klar, men lurer litt på om det er noen som aner om den er nattaktiv? Ser vel føre meg noen hundre gylter som er i veien ellers..

Tenkte å kjøre på med krok 16 og litt forskjellige agn som mark, fjærmark og rekebiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve litt etter denne snodige fisken, og har forsåvidt plassen klar, men lurer litt på om det er noen som aner om den er nattaktiv? Ser vel føre meg noen hundre gylter som er i veien ellers..

Tenkte å kjøre på med krok 16 og litt forskjellige agn som mark, fjærmark og rekebiter.

Dette høres bra ut Karleif! Den kan nok være nattaktiv, men noen utpreget rovfisk i de sene nattestimer er den nok ikke. Utfordringen er å finne den, ofte fastsugd på steiner, gjerne på overheng litt nedenfor fjæresona. Ingen lett art å prikke, jeg vandra mye på utkikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lyst til å ta en titt på Hårvar kan jeg anbefale Akvariet i Drøbak. De har flere. Til og med i berøringsbassenget beregnet på barnehagebarn på besøk. Der kan du la den svømme over hånden din. Utrolig flott liten flatfisk.

De har også småflekket rødhai, havabbor, rødknurr, piggvar, ålekvabbe, og havkaruss, paddetorsk og masse annet.

Alt er fanget i Drøbaksundet.

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lyst til å ta en titt på Hårvar kan jeg anbefale Akvariet i Drøbak. De har flere. Til og med i berøringsbassenget beregnet på barnehagebarn på besøk. Der kan du la den svømme over hånden din. Utrolig flott liten flatfisk.

De har også småflekket rødhai, havabbor, rødknurr, piggvar, ålekvabbe, og havkaruss, paddetorsk og masse annet.

Alt er fanget i Drøbaksundet.

For Karleif er det nok enklere å ta en tur i akvariet i Lundsvågen her på Hundvåg ;) . Der har de flere stykker. Noen av dem ble fanget i torskerusene mine tidlig i sommer.

Hårvar er en usedvanlig vanlig :) fisk. Den finnes ihvertfall i samtlige kaier og moloer jeg har svømt forbi her i Stavangerområdet. Da ofte fastsugd opp ned inne i sprekker. Hva den spiser aner jeg ikke, men det svømte en rett forbi agnet mitt under lunchfiske for en måned siden.

Sist kai jeg sjekket (som Karleif nettopp hadde stått og fisket fra) så jeg tre hårvarer i og en haug med rødflekkede kutlinger.

Trixet er nok å finne riktig tidspunkt og agn, så sitter den :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? driver du å bader på fiskeplassene mine.. Det er det verste eg har hørt :)

Kan bli ett interressant ventefiske utav dette her. Denne plassen som Rudolf nevner er nemlig ei av hai-kaiene vi fisker fra her..

Ser føre meg hele gjengen fra Stavanger liggende på hver sitt liggeunderlag med hodet nedi vannet nattestid. ;) Tror nok alle må innvestere i nappvarslere nå ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.