Juniortroller Posted August 6 Report Share Posted August 6 Kanskje et vanskelig spørsmål å gi et konkret svar på, men forsøker likevel. Har fått greit med sjøørrett (pers i år på 4kg) og smålaks (2-3kg) i juni og frem til midten av juli før det ble bom stopp. Dorger primært med 40gr holo møresild med 50 og 90gr blyparavan eller i overflaten (har ikke dyprigg) 3,5 - 4 knops fart. Har fått fangst nært land og midtfjords. Fulgt stimer med brisling/småsild som har gitt resultat. Bestandig 2 stenger ute på ulik dybde. Men så til spørsmålet, nå i slutten av juli og starten på august er det helt stopp. Ser at sjøørretten vaker nært land og laksen hopper for å kvitte seg med lus men har altså null tilslag med x-antall timer med samme "oppsett" som har gitt resultater tidligere. Er det noen åpenbare endringer man må gjøre når sesongen nærmer seg slutten? Fisken er jo der men virker å ha et annet spise/trigger mønster enn tidligere på året? Temperatur har vært veldig stabilt lik her både i juni, juli og august. Noen som har gode stalltips å komme med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 6 Report Share Posted August 6 Det er en «kjent sannhet» at laksen blir mindre bitevillig desto lengre den står inne i en fjord og venter på å gå på elva. Det tror jeg gjelder stort sett over alt. Uten at jeg kan si at jeg har testet det selv, siden fisket mitt er helt ulikt ditt, så hadde jeg «downsizet» omtrent som man gjerne gjør i elva sent på sesongen. Fisk som før, men med mindre sluker, test gjerne fluer med action disc eller annet «småsnacks». Ikke vær redd for å klinke til med farger. Der jeg dorger laks er det først nå laksen for alvor trekker inn i fjorden, så her er det nå det er reelle sjangser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juniortroller Posted August 6 Author Report Share Posted August 6 49 minutter siden, erik skrev: Det er en «kjent sannhet» at laksen blir mindre bitevillig desto lengre den står inne i en fjord og venter på å gå på elva. Det tror jeg gjelder stort sett over alt. Uten at jeg kan si at jeg har testet det selv, siden fisket mitt er helt ulikt ditt, så hadde jeg «downsizet» omtrent som man gjerne gjør i elva sent på sesongen. Fisk som før, men med mindre sluker, test gjerne fluer med action disc eller annet «småsnacks». Ikke vær redd for å klinke til med farger. Der jeg dorger laks er det først nå laksen for alvor trekker inn i fjorden, så her er det nå det er reelle sjangser. Takk, ser jo som sagt at fisken er der, men kan kanskje utvide reportoaret litt mtp slukvalg. Har vel forsøkt å "upsize" med toby magnum og en del andre større trolling skjeer uten videre suksess. Da går vi ned i vekt og prøver å være litt gæærn med tilbehør og fargevalg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts