Jump to content
Fiskersiden

Store kvalitetsforskjeller på havfiskesneller?

obetten
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har ikke fulgt med de seneste år på utviklingen av lettere havfiskeutstyr. Kjøpte med en Prey LightJigger stang og snelle, og så ble jeg heltent. Så morsomt. Nå tenker jeg å kjøpe meg en Prey Jigstick v2 + snelle. Da kommer mitt spørsmål: Er det store forskjeller på kvalitet og funksjonalitet mellom f.eks: Penn, Prey, Lawson? Eller er det slik at jeg blir mest sannsynlig like fornøyd med alle disse? Skal brukes med slukvekt opp til 500g, vil ha rundt 300m braid, og til både sluk, jig og agnfiske. Takknemmelig for god innspill. Bør jeg vurdere andre stenger enn Jigstick? Vil ha noe som er ganske følsom, men samtidig kraftig nok til å dra opp en 20-kilos…

12 hours ago, obetten said:

Hei. Jeg har ikke fulgt med de seneste år på utviklingen av lettere havfiskeutstyr. Kjøpte med en Prey LightJigger stang og snelle, og så ble jeg heltent. Så morsomt. Nå tenker jeg å kjøpe meg en Prey Jigstick v2 + snelle. Da kommer mitt spørsmål: Er det store forskjeller på kvalitet og funksjonalitet mellom f.eks: Penn, Prey, Lawson? Eller er det slik at jeg blir mest sannsynlig like fornøyd med alle disse? Skal brukes med slukvekt opp til 500g, vil ha rundt 300m braid, og til både sluk, jig og agnfiske. Takknemmelig for god innspill. Bør jeg vurdere andre stenger enn Jigstick? Vil ha noe som er ganske følsom, men samtidig kraftig nok til å dra opp en 20-kilos…

Nå er ikke jeg ekspert på havfiske stenger men de jeg kjenner som fisker mye i havet drar gang på gang frem Prey Light Jigger som en svært god stang. Hvordan andre stenger i Prey sin line-up er vet jeg ikke.

Erfaringsvis er Lawson ren markedsføring, ytelsen er dårlig i forhold til prisen. Alt Lawson selger er overpriset, det er ikke nødvendigvis dårlig men alt koster det dobbelte av hva det burde gjøre. Jeg er ikke glad i merket i det hele tatt, de klarte å lure meg når jeg kom tilbake til fiske-hobbyen etter mange år, men når jeg sammenligner Lawson stangen min med hva andre merker leverer i samme prisklasse er det veldig tydelig at jeg ble lurt.

Når det kommer til Penn så leverer de solide saker, og da mener jeg solide, som i at utstyret er tungt og tåler mye. Penn har en tendens til å være et "gammeldags" merke, det er ikke nødvendigvis en dårlig ting i det hele tatt, de leverer rett og slett bare ting som fungerer.

Når det kommer til sneller så er historien noe annerledes, det som skal til for å lage en god snelle er mer enn noe annet kunnskap om materialteknologi samt erfaring med hva de driver med. Men hvilken du burde kjøpe avhenger i all hovedsak av hva som er på tilbud. Shimano, Daiwa, Penn, Abu og Okuma har alle levert gode havfiske sneller i lang tid. Penn blir ofte best i forhold til pris og ytelse, men Shimano har toppmodeller som ikke stresser i det hele tatt med en kveite på 200 kilo. Du må i grunn abre finne ut hvor mye du vil bruke og hva som er best innenfor den respektive prisklassen. 

Edited by Gabriel