Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske


Iversen
 Share

Recommended Posts

Skal på en liten helgetur til Femundsområdet i morgen, og der vi skal fiske vet jeg det finnes lake (som jeg enda ikke har fått). Vannet vi skal til er relativt stort med litt dybde og steinbunn over det meste og en grunnere del med mudderbunn i enden (1-3 m). Har enda ikke fått denne arten og det kunne vært moro å fått ført opp en ny art på lista.¨Ellers er det mye sik, harr og ørret der.

Har noen noen konkrete tips å komme med for å notere arten, ikke nødvendigvis få de aller største! Takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er vinterens fiskemetoder velfungerende om du bytter ut is med f.eks en gummibåt. Skal du fiske fra land er vel glidende med agn å foretrekke. Fordelen med å fiske fra båt er at man kan dunke agnet/søkket i bunn for å tiltrekke oppmerksomhet. Den oppfinnsomme vil nok kunne få til dette ved fiske fra land på kortere distanser også, men det fordrer et litt tyngre "bunnsøkke" og noe skarammel du kan tre inn på sena slik at du kan heve og senke dette for å lage lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgang til båt dessverre. Utgangspunktet er jo å fiske etter harr og ørret da, men hadde vært veldig moro å få en ny art også. Har prøvd der før med statisk bunnmeite med mark uten at det har gitt resultater. Tenkte kanskje nå å prøve med fiskestrimmel i stedet, vil vel også kunne luke ut napp fra andre arter i tillegg. Noen tips om bunnforhold/dybde? Går små individer f.eks. grunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går små individer f.eks. grunnere? Ikke min erfaring i hvertfall - føler at dypere plasser i varmt sommervann er av det bedre. Om du er så gæærn at du drar med deg et par frosne makreller opp i femundsmarka har du et agn som duger - annen fet fisk vil også duge - har fått på mark om sommeren, men som du sier: skal du unngå annen fisk er nok fiskeagn av det bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste skal vel være å finne dyprenner i vannet. Det er ikke alltid så lett fra land å finne disse hvis det ikke er noen opplagte plasser. Har noen ideer om hvor jeg skal prøve, så vi får se om det blir noe:-)

Makrell er sikkert et godt agn, skal stikke innom en butikk på vei opp og kjøpe en pk makrellfilet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har selv testa laken sommerstid på Istern. Brukte glidende tackler og sik-filet som agn. Kun en test, men det ble to små laker. Nå hadde jeg båt og rodde agnet langt ut, men det var i en grunn vik og dypet var neppe mer enn fire, fem meter. Tror du har gode muligheter i nærheten av dyprenner og innløp, men opplagt også andre steder. Var i utgangspunktet ute med fluestanga etter vulgata-spisende sik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.