Gå til innhold
Fiskersiden

Mjær og Våg, en fuktig helg


Perca
 Share

Recommended Posts

Fredag etter jobben så bare måtte Motoren og jeg en liten tur på Mjær... Etter å ha vært hos Avkroken og investert i ny fortom, som forøvrig hadde samme kilopris som kokain, så bare måtte vi sjekke kvaliteten på denne. Men hva skjer..? Fisken har tydeligvis startet på en fasteperiode! Ikke en eneste gjedde prøver å bite på utstyret, og abboren..? Vel, vi klarte å lure 15 stykker, men hællandussen for noen ynkelige krek! Største veide ikke stort mer enn 200g! Selv om fisket ikke var mye å skryte av så hadde vi noen artige naturopplevelser. Mens vi fisket agnfisk så var det en mink som var på krepsetur like ved oss, og når vi skulle ut i båten så var det en nøttekråke som fløy over oss. Det er faktisk første gangen jeg ser nøttekråke i Enebakk. Og når vi vel var ute på Mjær og rodde stille langs land med voblerne, så kom vi brått og utilsiktet på ei dame som bedrev nakenbading [ :D ]! Og senere på kvelden så kom beveren bortom oss en tur. Noen blir kanskje skuffet, men jeg har ingen bilder av disse opplevelsene... [ :D ]

Våg på søndagen... Ja, hva skal vi si om den turen..? En rå tur..? Eller skal vi heller si kjempefuktig? Motoren og jeg hadde bestemt oss for å dra ut uansett vær og føre! Og vi dro ut, men med slikt pissregn og dårlig fiskebett, ja da går det mest på viljen! Kort fortalt: 4 gjedder og 8-10 abbor. Største gjedde drøye 2 kg og største abbor ca 500 g. Den nye "kokain-fortommen" fra Avkroken viste seg å funke meget bra! Den viste seg å være svært myk og bra slitesterk mot fisketenner. ANBEFALLES!

Vi hadde en skjult agenda for denne turen i Våg... 10.august starter jakta på kanadagåsa og da skal vi prøve å sikre oss en steik... Så vi skulle også sjekke bestanden av denne. Det var mellom 30 og 40 gjess som svømte rundt i Våg på søndagen så utsiktene til en steik eller to ser ut til å være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Kvalitet koster! Slik er det med mange ting. Jeg synes det er mye bedre å bruke et par hundre kroner på noe jeg er fornøyd med enn femti på noe som egner seg best i søpplekassa!

Det er ihvertfall ikke fortommens skyld at resultatet denne helgen ble så dårlig! Men som tidligere skrevet... Vi gir oss ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi var to ute å rodde i gummibåt i herlig vær på Mjær igår ettermiddag. Ikke så stor uttelling fangstmessig, dog tre smågjedder + en brukbar abbor på grønn-rød-gule wobblere. Men det som imponerte mest var en 6-åring på vannski, han må ha fått inn noe med mors- eller kanskje var det "farsmelka"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.