Gå til innhold
Fiskersiden

Skolest, Isgalt eller Blåsteinbit


westside
 Share

Recommended Posts

Jeg bare lurer på om noen har fått Skolest, Isgalt eller Blåsteinbit her på dette forumet? Syns de virker som noen sjeldne fisker som jeg nesten aldri hører noe om, og Blåsteinbit må være en av de fineste fiskene jeg vet om ettersom jeg har en stor lidenskap for Steinbit familien [ :D ] Men hvis noen har fått disse fiskene så si ifra og legg inn bilde av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Man får jo ikke skoles eller isgalt med mindre man fisker på extreme dyp. Chris Appleby(isgalt) har jo n-rek på isgalt:-)

Vet hvor de lever ja. Men igjen, lurer på om noen har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Man får jo ikke skoles eller isgalt med mindre man fisker på extreme dyp. Chris Appleby(isgalt) har jo n-rek på isgalt:-)

ca.kor djupt må fiske for å få skolest elle isgalt?

isgalt, Macrourus berglax, tilhører skolestfamilien under torskefiskene. Arten lever langs kysten fra Rogaland til Barentshavet, hovedsakelig på 100—600 meters dyp. Velsmakende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ål88

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Man får jo ikke skoles eller isgalt med mindre man fisker på extreme dyp. Chris Appleby(isgalt) har jo n-rek på isgalt:-)

ca.kor djupt må fiske for å få skolest elle isgalt?

isgalt, Macrourus berglax, tilhører skolestfamilien under torskefiskene. Arten lever langs kysten fra Rogaland til Barentshavet, hovedsakelig på 100—600 meters dyp. Velsmakende.

100meter+ er da ikkje so ekstremt djupt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:100meter+ er da ikkje so ekstremt djupt..

Jeg har aldri hørt om noe særlig bifangst av Isgalt på 100 m, de jeg har hørt om har vært godt organiserte turer med virkelige store dyp som mål. Fra 500-900 meter om jeg husker rett:-)

ja det var noko anna..hehe..men i dei oplysningane frå ål88 stod det jo 100-600 meter,men det er vel litt forsjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:100meter+ er da ikkje so ekstremt djupt..

Jeg har aldri hørt om noe særlig bifangst av Isgalt på 100 m, de jeg har hørt om har vært godt organiserte turer med virkelige store dyp som mål. Fra 500-900 meter om jeg husker rett:-)

ja det var noko anna..hehe..men i dei oplysningane frå ål88 stod det jo 100-600 meter,men det er vel litt forsjellig..

Det eg skreiv fann eg i eit leksikon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ål88

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:100meter+ er da ikkje so ekstremt djupt..

Jeg har aldri hørt om noe særlig bifangst av Isgalt på 100 m, de jeg har hørt om har vært godt organiserte turer med virkelige store dyp som mål. Fra 500-900 meter om jeg husker rett:-)

ja det var noko anna..hehe..men i dei oplysningane frå ål88 stod det jo 100-600 meter,men det er vel litt forsjellig..

Det eg skreiv fann eg i eit leksikon..

ja.har sitt det eg og,men det dei finst vel på litt forsjellige dyp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesten går litt grunnere enn isgalt. Var med en kar på linefiske der bifangsten ble en skolest. Knipset noen bilder og tok den til middag. Bra matfisk, sprøtt utseende. Tror det var rundt 400 meter der den ble tatt. Ellers finnes det en annen variant av disse trådstjertfiskene som kalles spiritist. Småskjellet skolest er en annen variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden på skolest er tatt av Knut Nilsen, SVJV rett utenfor Trondheim, på drøyt 200 meters dyp, eller så var det på 400, som nrek-blålanga fra samme område. Et poeng er vel at skolest kan du få dypt innaskjærs, isgalt må du både langt ut (norskerenna?) og langt ned for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av Isgalt her:

http://images.google.com/images?q=isgalt&h...:en&sa=N&tab=wi

Artig sak.

"(Isgalt 03) Isgalt på 950 gram fisket på Andøya, Andøydjufta, juli 1999. Fisket foregikk drivende på 770 meters dyp. Dette er en av de to første offisielle isgaltene som ble fanget sportsfiskere I HELE VERDEN. Riktignok uoffisielt. Begge var like store og kom til overflaten samtidig. Chris Appleby har Norgesrekorden, og ble tatt på samme tur, noen timer senere. Det ble i alt tatt fire. De eneste fire så langt!"

Hentet fra: http://home.no.net/owinther/havfiskekroken/index.htm

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bjørn bakkelid med sin isgalt på de bildene. Det var meg, Chris Appleby og Bjørn Bakkelid som fikk isgalt. Chris fikk 2 og også den største av dem.

I tillegg så er det nå tatt en av svensker som hadde en ekstrem gutse tur for en tid tilbake. Problemet er vel at de ikke hadde peiling, og ei heller fiskejournalen(som det er artikkel i nyeste nummer) da de listet den som skolest. Står ingenting om vekt heller så vidt jeg kan se.. skuffende dårlig kompetanse på fiskejournalen, hadde forventet meg mer av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som har tatt disse facinerende fiskene, syns de er tøffe jeg [ :D ] Morsomt at det er tatt så få av dem og all ære til de som har fisket dem opp fra dypet [ ;) ] Altså Bjørn, Helge og Chris - applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

sportsfiskerekorden på blåsteinbit er blitt strøket.....vet ikke helt begrunnelsen,men det kan kanskje Isgalt svare på..

Det dreide seg vel om en feilidentifikasjon.Godt den er strøket,har aldri hatt tro på denne rekorden,grunt vann i Oslofjorden er vel ikke akkurat plassen en kan forvente en blåsteibit. Har vært med å fiske en del blåsteinbit på line på Tromsøflaket, svære beist på opp til over 25 kg. Disse fikk vi på store (12/0?)kroker agnet med reale seibiter.Fikk dem stort sett på 400+ dybder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av limanda

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

sportsfiskerekorden på blåsteinbit er blitt strøket.....vet ikke helt begrunnelsen,men det kan kanskje Isgalt svare på..

Det dreide seg vel om en feilidentifikasjon.Godt den er strøket,har aldri hatt tro på denne rekorden,grunt vann i Oslofjorden er vel ikke akkurat plassen en kan forvente en blåsteibit. Har vært med å fiske en del blåsteinbit på line på Tromsøflaket, svære beist på opp til over 25 kg. Disse fikk vi på store (12/0?)kroker agnet med reale seibiter.Fikk dem stort sett på 400+ dybder.

Har du bilder da Limanda, vil se bilder av herligheten [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.