Gå til innhold
Fiskersiden

Ekstremsnøre


JanM
 Share

Recommended Posts

Hei!

Leter etter helsnøre 40 eller mer. Lang belly. Flyt. Finnes endel rundt 33-36 som de fleste vet, men det holder ikke. Dessuten er klumpdelen ofte for kort på mange av dem for min smak, og for den situasjon/formål jeg bruker dem til.

Er ute etter et ekstremsnøre med andre ord. Så noe om at SA XXD hadde en oransje konkurranseversjon, men har nå fått opplyst at det kun ble produsert til en spesiell konkurranse. Synd, for XXD, den grønne er et flott snøre, bare litt for kort.

På et forum som dette, så finnes kanskje en sjel som har bedre snøreoversikt enn meg selv? Så slipper jeg å tråle alle web-sidene i verden.

Helsnøre altså, og ikke løsklump.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres merkelig ut da det er flere jeg vet om som har kjøpt den orange versjonen fra usa.

Tror den bare finnes i #5 da det er den klassen det konkurreres i USA.

Endelig noen som har forstått poenget med å kaste lengst og ikke mekke beste mulig klump[ ;) ]

Ellers vet jeg at www.grandefluefiske.no kan skaffe alt av SA snører på bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Er det til to-hånds, snøreklasse, hvor lang bør klumpen være? Alt bak klumpen er i realiteten en skyteline. Skulle ikke være noen problemer å spleise inn noen ekstra meter med coata skyteline med dacron kjerne.

Absolutt. Å spleise inn en bakre del kan gå fint det, men ønsker å unngå det i utgangspunktet, da [ ;) ]

1-hånds ja (#7).

Får dere opp linken til grandefluefiske? Det gjer itte je. Men så er itte je fra Toten, det berre høres sånn ut.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Endelig noen som har forstått poenget med å kaste lengst og ikke mekke beste mulig klump[ ;) ]

Jepp, her er det teknikk all the way, men det er klart at "litt" hjelp må vi få av snøret... [ B) ]

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den hjelpen får alle av snøret[ ;) ]

Prøv siden hans på en annen PC, vet om enkelte som får siden opp på jobb, men ikke hjemme.

Det beste er å ta en tlf. en meget hyggelig kar.

***** Tatt bort av Eirik. Se PM! ****

Han kan i alle fall få ett svar på om det er å oppdrive.

Mulig det finnes i #6, men har aldri hørt det er laget i #7, får håpe det for din del. Ellers kan jo ett i #6 fungere rimelig greit.

Hehe, hadde en kompis som kjøpte det grønne, hadde hørt masse lovord, de han glemte å spørre om var oppbygningen og formålet med snøret.

Han skulle ha lange underhåndskast, men med denne omvendte taperingen på snøret gikk jo det den veien høna sparker, til overhånds var det jo rettog slett nydelig[ B) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Underhånd; nja, snøret har 17 meter inkl rear og front. Den har en viss lengde på fronttaperingen. Duger til underhånd også det, men spørs jo selvsagt hva han mener med langt da.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanM, her er ett langt snøre. Har 0 erfaring med det, så her blir det bare det skrevede ord jeg formiddler.

GrandSpey™ Fly Line RIO’s GrandSpey is a long belly line for the spey caster who does not want to shoot line, but wishes to cast

long distances and fish in the traditional “cast and swing” method. The GrandSpey is based on a continuous taper design. The front taper is

designed to cast big flies and sink tips easily. The GrandSpey is available in floating line and interchangeable tip versions with a chartreuse

head and tan running line. The Interchangeable Tips line features RIO’s welded loops and includes a body section and 15 ft (4.6 m) floating,

clear intermediate (1.5 ips, 4 cm/s), DC Type 3 (3 ips, 8 cm/s) DC Type 6 (6 ips, 15 cm/s) and DC Type 8 (8 ips, 20 cm/s) tips.

Sizes: GWF 7/8 (L7), 8/9 (L8), 9/10 (L9), 10/11 (L10) & 11/12 (L11) • Length: 120 ft – 140 ft (36.6 m – 42.7 m)

Du finner mere opplysninger på side 13 her: http://www.rioproducts.com/riocatalog.pdf

Det er vel Tundra Outdoor som fører Rio snørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har studert snørene.

Dette er hele speyliner, og i hovedsak ment for 2-hånds. De har typisk det relativt mye tynnere skytesnøret (running line) i sin bakkant.

Hvis vi ser bort fra Skagit-linene, ser jeg Windcutter og Midspey som best egnet for det moderne underhåndskastet, mens Grandspey er ment for det tradisjonelle spey-kastet, med sin lange avsmalende front og nesten 30 meter til backtaper end.

Jeg vil ha et snøre med omtrent samme klumpdel som Midspey jeg, bare gi bakdelen riktig profil så, og oppretthold snørets totallengde. 18 meter klump fra rear til spiss er passende. Og vekten må jo selvsagt være riktig for 1-hånds.

Tres; jeg vet at mange lett blander sammen et underhåndskast med et tradisjonellt speykast eller er usikker på hvordan underhåndskastet arbeider. Vet ikke om du faktisk gjør det, men du sier i en post ovenfor (sitat):

"Hehe, hadde en kompis som kjøpte det grønne (XXD), hadde hørt masse lovord, de han glemte å spørre om var oppbygningen og formålet med snøret. Han skulle ha lange underhåndskast, men med denne omvendte taperingen på snøret gikk jo det den veien høna sparker, til overhånds var det jo rett og slett nydelig."

Jo, jeg er enig med deg i at til overhånds er det nydelig, men det er det faktisk til underhånds også, og det med relativt god lengde.

Men til tradisjonell spey er det nok ikke det optimale. Husk at XXD er 17 meter fra rear til spiss, selve bodyen er jo ikke så lang. Den spenner opp stanga balansert den i et underhåndskast. No problemas.

Jeg har en litt motsatt oppfatning av din tror jeg med tanke på de to speykast variantene, og hvilken snøreprofil som er best egnet for de to. Men... kan hende har jeg misforstått deg. Muligens mener du der bodyen blir for lang i et snøre med slik shooting-profil, og det er vel riktig, men jeg kan ikke se at din kompis skulle ha noen store problemer med å få til gode underhåndskast med sitt XXD grønt? Er'n flink til å kaste?

Ok, uansett, takk Svenna! Bare fortsett med å gi meg tips. Jeg har sendt en henvendelse mot Grandesfluefiske nå Tres mtp. XXD oransje, så får vi se hva han sier.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at midspey og windcutter fungerte meget bedre enn grand spey.

Jeg blander og mikser begrepene, for en mann som deg må det være frustrerende[ ;) ]

Min kompis er ikke verdens beste kaster, men er habil med kortere klumper og uh kast enhånds. Prøvde selv og kan ikke si det var enkelt.

Nå skal det sies at jeg av den nyere generasjonen, er jo bare 28 år og egentlig en bleiefis i sammenhengen. Men prøver da å lære meg alt jeg kan. Tror jeg skal begynne å kalle det for "kast fra vannet", enklere begrep som inkluderer alt av spesialkast, samt spey og uh.[ B) ]

Har jo en "guru" her borte som viser litt om spey og lange liner, kan ikke si jeg har adaptert teknikken helt, men det går jo sånn nogelunde, kjekt å ekspandere horisonten.

Har lyst på det orange snøret selv, gi tilbakemelding hvis du får tak i det, jekt å øve vinterstid med femmeren[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen,

SA Spey XLT kan ha den snøreprofilen jeg leter etter, for den egner seg visst bra både til spey og overhånd. For meg ser klumpen ut som en ekstra fyldig og skytevillig kar med litt "triangletaper" i seg.

Tror dette snøret går stygglangt. Ser ut som om det er tilgjengelig for både 1- og 2-hånds. Klumpens lengde varierer med klassen, i #6/7, som jeg nok havner på for min #7 stang, er den 26 meter lang, og totallengden er 36 meter (vi får leve med det). I 10/11 er det hele 43 meter langt. Snøret brukes faktisk i konkurranse av noen av de bedre kasterne i verden.

Tres; det var på lager. Men la meg få bestille først, i tilfelle han bare har ett :-) Jeg avventer et svar til fra ham; en bekreftelse på min oppfatning av dette snøret, samt pris.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info til Tres (eller de som måtte ha bruk for det); tror det er lurt av oss å gjøre en forespørsel mot produsenten/leverandøren av de stengene vi har tenkt å bruke med dette snøret. Tenker litt på dette med aksjon/overbelastning. Den stanga jeg har tenkt å bruke er dog bygd opp på en litt spesiell måte, men jeg kommer ihvertfall til å forhøre meg først. Snøret koster kr. 950,- (normalpris).

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Hvilken stang benytter du?

Hadde Grande snøret?

Ellers kan jo helt sikkert Bios fremskaffe snøret.

Tror ikke Grandis var klar over det snøret jeg, hadde det ihvertfall ikke inne. Akkurat kommet fra Rena her forøvrig, så litt sliten nå. Kan ikke du gjøre noen undersøkelser mot Bios?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ok, da har jeg funnet det snøret jeg opprinnelig var ute etter;

SA XXD competition edition (orange)

(SA Spey XLT blir nok i hovedsak for tungt for ei enhåndsstang).

Til info (3M Scientific Anglers sier):

We do make the Mastery XXD lines in orange in 5, 6, and 7 weights. These lines are often used by instructors and in competitions (these are 120 ft. long). Most dealers do not carry these lines, but one that does is Schmidt Outfitters in Michigan. They can be reached at 231-848-4191 or e-mail at through their website, www.schmidtoutfitters.com.

Prisen er $57.95 US plus shipping.

XXD-snørene har laaang WF-klump, så dere er klar over det, og det er et flytesnøre. Til forskjell fra det grønne XXD som kan kjøpes her i Norge, på 34 meter, er dette orange snøret oppimot 37 meter. Om selve klumpen er litt lenger også, er jeg usikker på, men det er jo greit.

Jeg anbefaler det grønne også jeg. Kjempesnører.

Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gone_Fishing

Når det gjelder XXD postet Sven Kalmar dette på fluefiske.net forumet:

sitat:Hei..skal bare informere om at NU kan konkuranse utgaven av XXD (#5#6#7) bestilles fra den lokale forhandler via BIOS/Vidar Paulsen....mvh sk

Akkurat. Da skal jeg se hvor mye totalen kommer på jeg, fra USA, så skal jeg informere om det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JAN.

XXD Tournament er nå lagt inn i Bios sitt sortiment, og jeg tror til samme pris som vanlig xxd.

Snøret kommer i klasse 5-6-7. I Norge konkurreres det i kl 5 og kl 7.

Klasse #6 vill bare bli solgt til de som ønsker dette til fiske snøre.

Snøret er helt likt det vanlige XXD men er 36 m+ og er orange på farge.

[^][ :D ][ :o )]

SA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Gone_Fishing

Når det gjelder XXD postet Sven Kalmar dette på fluefiske.net forumet:

sitat:Hei..skal bare informere om at NU kan konkuranse utgaven av XXD (#5#6#7) bestilles fra den lokale forhandler via BIOS/Vidar Paulsen....mvh sk

Akkurat. Da skal jeg se hvor mye totalen kommer på jeg, fra USA, så skal jeg informere om det.

Jan.

Kr. 433,-.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Gone_Fishing

Når det gjelder XXD postet Sven Kalmar dette på fluefiske.net forumet:

sitat:Hei..skal bare informere om at NU kan konkuranse utgaven av XXD (#5#6#7) bestilles fra den lokale forhandler via BIOS/Vidar Paulsen....mvh sk

Akkurat. Da skal jeg se hvor mye totalen kommer på jeg, fra USA, så skal jeg informere om det.

Jan.

Kr. 433,-.

Mvh. Jan.

Ja det var billig Jan!

Kan du si litt om hvordan det føles å kaste med, går det langt, går det greit fikk du det du forventa? treningsnøre eller kan det brukes til fiske åpent vann? Hvor mye må man ha ute for å kunne "skyte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.