Gå til innhold
Fiskersiden

Olaks i bøtter å spann


J.P
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det lurer jeg også på.Vet at det har vært noen ved kyrksæterøra og prøvd uten resultat.Jeg og en kompis var en tur i vinje igår og fikk 6 stk og mistet 9. Det ser ikke ut til at det har dabbet av nevneverdig de siste par ukene. Har hørt at vinjefjorden har blitt "sperret" av nøter/garn. Stemmer det? Noen som har prøvd rundt disse nøtene? innbiller meg at det må være bra i det området. Eller den lille fjordarmen litt utenfor, Valsøyfjorden eller hva den heter. men det blir bare til at man stiller seg opp på de plassene en har fått fisk før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ett stort mistak hele greia spør du meg..[} :) ]

Skulla ha vore åpnet for garnfiske fra dag 1 etter rømmingen.

Virket som dei ville bagatelisere hele greia.

Nå hevder dem att største andelen med oppdrett har vandret ut i havet og vil dø i løpet av vinteren.

Hmmmm virker merkelig for meg.

Har vel alltid vist seg att den trekker mot brakkvann og elver sånn som villfisken gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i går og på to timer kom 14 lakser opp i båten. Mistet sikkert like mange.

Så et par garn innerst i fjorden men det monner ikke. Fatter ikke at det ikke er noen yrkesfiskere som får renske opp i dette. La de få dekket utgiftene de måtte ha, regninga rett till oppdrettern, og la de få beholde/selge fangsten. De klarer jo å stenge hele fjorden og tømme den for torsk på vinteren så hvorfor ikke benytte samme rovmetode på det vi ikke vil ha.. [} :) ] Skal innom skips og fiskeutstyr i ettermiddag å handle garn!!

Er ikke noen garn fisker så er det noen som vet hvor mange omfar det lønner seg å ha på garnet?? [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som dukker opp hos meg er får oppdretterne erstatning for fisken som rømmer fra anleggene deres? Ut i fra det som de som har peiling på dette sier er det jo direkte skadelig for stammen? Vet jo at forsikringselskapene ikke betaler ut mer enn de må, men hvem vet. Hvis de ikke får det så vil det vel kanskje stoppe seg selv ved at man kjøper "sikrere" utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert når det kommer slike opplysninger, vis de nå stemmer. Når det er sånn fokus på sikkerhet, så viser dette at det forsatt noen cowboys igjen i næringen. [V] De har vi ikke lenger rom for og de må ut!!!

Ble 30 nye lakser på fredag og to garn er kjøpt inn så nå kommer det fårhåpentligvis mange flere lakser opp av fjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, masse omega ett eller annet. Smaker aldeles utmerket og enkel mat å lage.

Er oppe i 206 lakser nå innenfor klubben! Men problemet ligger i lagrings plass. Men det er ikke for mat men for å hjelpe til slik at det ikke blir helt ødelakt laksestamme. Håpløst, ja men noe må gjøres mens problemet blir prøvd løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på søndag, men da var det dårlig ifra land. Ifølge en gammel innfødt så måtte det være sør sør-vestlig vindrettning for at fisken skulle bite. Dette stemmer forøvrig veldig godt i forhold til forrige søndag hvor det var meeeget godt fiske.

Ellers så tror jeg det fremdeles vil være mulig å fiske olaks i flere måneder i denne fjorden.

Et vanlig årlig innrykk av villaks ligger på rundt 700.000 fisk for hele landet, her er det lokalt snakk om alt ifra 400.000 til 850.000 laks.

PS: Er det noen som ønsker selskap i båten sin, evnt ønsker å leie ut båt så ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur i helga også etter o-laksen.

Dro helt inn i Vinjefjorden og begynte og dorge derfra.

Er helt utrolig med fisk der enda. Drog 37 stk laks på stang.

Veldig moro med 5 stk som var rundt 7 kg. Har en del fighter egenskaper i seg o-laksen også.[ :D ]

Det skummle var att når vi sløyde fisken så hadde nesten halvparten utviklet rogn.[ :) ]

Tyder jo på att fisken har kommet i kjønnsmoden alder.

27092005204952SJm3URI43dp7.jpg?88

270920052049527c56841AwE9R.jpg?1

2709200520495257698iBLE562.jpg?85

270920052049531uUfwsAJpta5.jpg?3

En av de få andre som dorget.

27092005204952Opf3mV93q8Y2.jpg?83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E d nån som leie ut båt i fjorden? Eller må man prøv å få lei privat? Savne båt når vi står på land å pælme ja... Har vært i vei to tura med sol å blikk stille, og det kan itj anbefales. Når det hølje ned å blæs som faan, derimot... Ganske merkeli å ikke få ainna fesk enn laks samme kor mang kast man tar. Vi har fått to små torska å ein lyr, men fordelt på kor mang kast vi har tatt, så virke det jo som om fjorden e stein dau bortsett fra all fjøslaksen... Har å diskutert fraværet av garn og nøter i fjorden, d e jo et par små garn innerst i fjorden, men i forhold te kor my laks d e, e d jo heilt utrolig lite. Virke itj som d e så nøye å få opp O-laksen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til dere som har stått på og fiske fjøslaks! Har dessverre ikke gjort noe selv, mye fordi gummibåten min er i Drammen, men hadde jeg hatt den her i Trondheim hadde det vært både gøy og nyttig å slakte fjøslaks...ICKE C&R i hvert fall! [ :) ] For øvrig synd og merkelig at man ikke åpnet for garnfiske på dagen da rømningen var et faktum. [V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.