Gå til innhold
Fiskersiden

30.07.04 Havabbor


Remy
 Share

Recommended Posts

En kjapop tur ut i dag før andre aktiviteter resulterte i 9 fisk på 1,3 til 2,7kg. 4 av de merket. Svingte innom et par andre steder på veien tilbake med båten, ingen fisk. Bra kondisjon (så LHO hadde en slank en på 2,5) og alle fightet meget bra. Hadde også en Horgjel på 760gr samt et par mindre. Ha rokker, det gjør oslofjorden og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du får fisk som HA hele tiden og vi andre ikke....du må være en gud når det gjelder HA og SØ som ingen andre får wery strange i think it is.....hva med et bilde neste gang du får HA? tror ikke på dette før jeg ser det for og være erlig!! blir LITT mye Ha ogs SØ som jeg aldrig for men du haler opp hele tiden[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sure thing. Du kan jo bare sjekke opp med Coleman feks etter at jeg har sendt inn dataene på fisken feks, skjellprøver ligger ved så det er bare å sjekke det opp. Tar du bilde av all fisken din? Og må man ta en slik diskusjon igjen. Fisk på de rette stedene til rett tid du så får du nok fisk. Eller, kanskje jeg ikke får noe fisk, kanskje jeg bare er en lystløgner av ypperste sort, kanskje jeg ikke en gang kan fiske..... Do you feel better now? Eller kanskje fangst rapporter burde holdes for meg selv og de jeg kjenner? And, by the way, hvis du LESER litt så er det MANGE som får havabbor om dagen, er relativt LETT å få den og finne den......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen grunn til å tvile på en som drar opp mye fisk. Når du, som Remy her sier, først vet hvor den står er det jo nesten bare å hente den. Jeg har ett sånn sted selv som jeg holde tett ved brystet. Riktignok ikke Havabbor der, men det er ikke det jeg mener.

Den dagen jeg hører noen napper opp hai fra fjorden hver dag kan jeg kanskje tvile litt med mindre et bilde er med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å stå opp om morran folkens, det er da det biter..... Nytter ikke sitte på forumet å skrive meldinger 01:57:00 om han skal opp om morran for å fiske HA..... Jeg har desverre ikke hatt muligheten til å komme ut for å fiske noe særlig HA i år pga at jeg har flyttet osv, men det var vel sjelden jeg ikke fikk når jeg først var ute. Fikk også stadig spørsmål fra folk som aldri fikk om hvordan det hadde seg at de aldri fikk. Som regel viste det seg at de fisket på de riktige plassene, men til feil tider. Det nytter ikke å slenge litt snøre uti rett etter jobben i 16-tiden og et par timer fremover og regne med at det skal rase på med havabbor. De ivrigste av oss har bruk adskillige timer på research og testfiske både med forskjellige farger og redskap på forskjellige plasser og det er som regel det som utgjør forskjellen. Det er ikke alt man kan lese seg til, iblant må man rett og slett gjøre en innsats. Dessuten er det jo ikke alltid det biter, og over tid har man da etablert noen "backup-plasser" hvor man likevel får fisk. Andre blir stående og true en plass hele morgenen uten at det dukker opp en eneste fisk. For de som har vært med Remy på tur, så vet de at han sjelden fisker en plass lenge om det ikke skjer noe. I blant kan det være så ille at om man holder på å skifter flue idet man ankommer en plass, så er man på vei til en ny før man rekker å kaste. Slikt blir det fisk av, men det er det tydeligvis noen som ikke takler, men vi har jo sett misunnelsens grønne blomst titte frem med jevne mellomrom her når noen stikker trynet litt frem og viser at de er litt flinkere enn andre. Jeg tenker blant annet på hvordan man rakket ned på en som har flere slag på samvittigheten enn de fleste andre av oss. Det ble såpass ille at han følte han måtte dukke opp og forsvare seg. Det samme har han måtte gjøre i flere forskjellige fora, så tenk dere om før dere driver og mistenkeliggjør alle som får mer fisk enn dere klarer selv. Gå heller i dere selv og finn ut hvordan dere kan øke frekvensen av fangster - det er i det minste hva jeg ville gjort, og slik blir det resultater av, som regel................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting......mens jeg er i siget: med den temperaturen som er i vannet om dagen, så tåler ikke havabboren all verdens behandling på land. Den bør faktisk helst avkrokes i vannet om den skal slippes på best mulig måte og så hjelpes til den kommer seg igjen. Når man da skal merke den, ta skjellprøver og vevsprøver og aller helst få målt lengden også, da lar man heller folk syte over manglende dokumentasjon i form av bilder i håp om at den overlever. Det blir tross alt gjort en innsats for å kartlegge havabboren for at flest mulig skal få glede av den - og det man får igjen er syting og klaging. Så oppfør dere folkens, det gjelder ikke bare denne ene saken, men generellt sett.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Rart du får fisk som HA hele tiden og vi andre ikke....du må være en gud når det gjelder HA og SØ som ingen andre får wery strange i think it is.....hva med et bilde neste gang du får HA? tror ikke på dette før jeg ser det for og være erlig!! blir LITT mye Ha ogs SØ som jeg aldrig for men du haler opp hele tiden

Et innlegg skrevet av en som IKKE har fått noe særlig HA selv. Du sikta, trakk av, og bomma fullstendig vil nå jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen har rätt i allt han säjer. Har fått en del frågot om var, när och hur gällande HA fiske. Är egentligen svårt att ge några tips, bortsett från det med tidpunkten för fisket. HA'n verkar störas lätt av exempelvis båttrafik, och fisket är som reglel över när dom flesta börjar synas längs land.

Ang. platser så finner vi nya så och si varje gång vi är på upptäcktfärd. Läs artikkeln på förtsa sidan här, där står allt man behöver veta. Övergångar mellan grunt och djupt vatten, strömsatta uddar etc. Egentligen klassiska SÖ platser. En sak som Espen skrev som oxå är slående är att HA är som laxen. Är den på hugget får du den direkt, är inge ide att stå och nöta timme ut och timme in. Vill den och är på plats. Pang, ja där satt den.

Ändringar i fiske djup är oxå viktigt, en helt dö plats kan ömvandlas till rena eldoradot efter byte från sjunk 1 till exempelvis sjunk 4. Samma gäller även vis slukfiske naturligtvis. För att vara helt ärlig så är HA inte speciellt svår att locka till hugg, den är mindre petig än SÖ'n. Tar hårt och bestämt när den är på humör, och det är den oftast görtidigt på mårra. Så bästa tipset är ingen plats, utan sätt klockan på 0300, ha redskapen i sjön 0400...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Et innlegg skrevet av en som IKKE har fått noe særlig HA selv. Du sikta, trakk av, og bomma fullstendig vil nå jeg si.

Tja, jeg har i det minste på en av to turer i år. 50% uttelling er i det minste vesentlig bedre enn det det høres ut som resten opplever. Det kan vel også nevnes at den første turen var før noen i det heletatt hadde notert HA i år, så..... helt bom var det vel ikke...... og uttellingsprosenten lå vesentlig høyere i fjor og da var det statistiske materialet også større. Har forøvrig også rundt 10 over 2, mange på 1,5 - 2, 1 over 3, så jeg føler jeg har noe grunnlag til å uttale meg likevel. Om du leser innlegget en gang til, så er det vel et "angrep" på mentaliteten til enkelte, snarere enn å uttale meg på grunnlag av mange fisk i år, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, Jörgen. Det finns en handfull människor som fiskar i Oslofjorden som man INTE bör påstå att dom inte får HA. Espen är definitivt en av dom.... Skrattade högt när jag läste kommentaren din.

Espen, sluta fiska den där laxen, folk tror tydligen att du konverterat till fjollfiske på heltid[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Et innlegg skrevet av en som IKKE har fått noe særlig HA selv. Du sikta, trakk av, og bomma fullstendig vil nå jeg si.

Tja, jeg har i det minste på en av to turer i år. 50% uttelling er i det minste vesentlig bedre enn det det høres ut som resten opplever. Det kan vel også nevnes at den første turen var før noen i det heletatt hadde notert HA i år, så..... helt bom var det vel ikke...... og uttellingsprosenten lå vesentlig høyere i fjor og da var det statistiske materialet også større. Har forøvrig også rundt 10 over 2, mange på 1,5 - 2, 1 over 3, så jeg føler jeg har noe grunnlag til å uttale meg likevel. Om du leser innlegget en gang til, så er det vel et "angrep" på mentaliteten til enkelte, snarere enn å uttale meg på grunnlag av mange fisk i år, eller?

OOPS, rolig nå folkens. Kommentaren var myntet på suter, IKKE Espen. Burde brukt sitatfunksjonen. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du satt inn sitatet etterpå. Du er tilgitt fra min side, Jørgen, men klarte faktisk å hisse meg opp brukbart...... hehehe...... Var faktisk hakket før jeg trakk frem spesialsmiliesen: fingere.gif

[ :D ]

Hehehehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Ser du satt inn sitatet etterpå. Du er tilgitt fra min side, Jørgen, men klarte faktisk å hisse meg opp brukbart...... hehehe...... Var faktisk hakket før jeg trakk frem spesialsmiliesen: fingere.gif

[ :D ]

Hehehehe.....

Hvis innlegget mitt hadde vært svaret på ditt innlegg burde jo jeg ha blitt "kjølhalt", så at du reagerte skjønner jeg godt. Burde jo ha brukt sitat-funksjonen ser jeg i ettertid. Så synd at du ikke gikk på med all kraft, da kunne det blitt skikkelig morsomt [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig om at det alltid må være så tidlig om morgenen. Jeg har fått mange mellom 8 og 10.30 om morgenen-etter denne tiden blir det for varmt virker det som. Jeg fikk en på 2.62 kilo fra land halv ti om kvelden-og sett flere få ha rundt denne tiden (flere stk på en tur også). For å stå opp halvfire om morgenen må man være sportsmann leler noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke allerede hatt HA på lista hadde jeg vel vært nødt til å stå opp på et tidspunkt som jeg normalt foretrekker å legge meg.

Helt enig i at man ikke kan skal være misunnelig og rakke ned på folk, men det må vel være lov å rakke ned på den DRITTFISKEN HAVABBOR som skal være så mye lettere å få om morgenen enn om kvelden! A-fisk er ikke bra. Laksen jeg fikk forrrige helg fikk jeg også tidlig om morgenen, og når det skal være sånn - Ja, da gidder jeg ikke fiske mer laks på en stund.

Hvis vi DREPER all fisk vi får om morgenen, og slipper ut all fisk vi får på siviliserte tider av døgnet, da blir det kanskje overvekt av B-fisker til slutt, dvs BRA fisker!

Kan nevne at havabboren jeg fikk (i 98 eller noe sånt) var såpass Ålreit at den beit på ettermiddagen under makrellfiske. Det var fisken sin det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Hadde jeg ikke allerede hatt HA på lista hadde jeg vel vært nødt til å stå opp på et tidspunkt som jeg normalt foretrekker å legge meg.

Langt i fra noe must å stå opp tidlig for å ta havabbor... Jeg har så og si utelukkende fisket på ettermiddagene i år, og har vel tatt rundt 30 havabbor nå - 3 i dag.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe men jeg må si jeg fikk en SØ i dag min første ever på ca 500gr lol har ikke selv bilde "WHAT A MORON"???? i am sheeesh lol ber om bilder så har en selv ikke bilder vel sånn er det Remy jeg stoler på deg 100% alikevel my friend[ :D ][ :D ]

Hadde det litt morro med dere her hehe [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.