Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjegere


 Share

Recommended Posts

To helt forskjellige gleder det. Laksen er selvsagt mest stas ETTER at den er på kroken, det kan ikke diskuteres. Men mens en ikke-fiskende dame på jobben her har dratt to lakser i sitt liv, en på 9 og en på 12kg (lånte mannens stang i Sulalslågen) er det ingen som ved flaks eller tilfeldigheter drar opp en Dvergmalle:-) Slikt skiller vi klinten fra hveten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært dritfornøyd med Dvergmalle jeg, enda en ny art hadde jeg sagt til meg selv med et fett glis rundt kjeften. Det er noe spesielt med det å dra opp en fisk som man aldri har fått før [ :D ] Alle har forskjellig interreser og sånn er det bare - er bare å respektere, men hadde jo ikke begynt å furte hvis jeg hadde fått en 10 kg laks på kroken hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoCatch, du stiller et retorisk spørsmål med et opplagt svar. Det er mer interessant å diskutere problemstillinger med mindre opplagte svar, som f.eks. hva som er mest morsomt av en laks på 10 kg eller en dvergmalle på 200 gram? Eller en ørret på 5 kg eller et tverrhalet langebarn? Eller en laks på 20 kg eller en svartskate på 10? En laks på 10 eller en havmus på kiloen fanget under målretta kystmeite? Svært inidividuelle preferanser her vil jeg tro. Du fikk jo endel svar i tråden du først spurte i, er det noe i disse svarene du ikke skjønte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Jeg respekterer jo de som bedriver dette fisket. Men forstår ikke helt poenget. Jeg forstår at man får en viss glede av å nå et bestemt mål. Men veien mot målet virker for meg litt kjedelig.

Jeg er ganske allsidig selv. Fisker flue, denger sluk, meiter og dorger. Setter pris på å få fin fisk uansett art. Men hadde ikke ofret verdifull fisketid på kutlingfiske.

Virker også som det er litt "trendy" å være artsjeger i sportsfiskermiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Du fikk jo endel svar i tråden du først spurte i, er det noe i disse svarene du ikke skjønte?

Ja - hva er moro med å få en tangstikling på 2661 microgram?

Tangstikling er grisevanskelig å få til å bite! Derfor er det morsomt å i det hele tatt å få arten, vekta er ganske uinteressant, den ble kun veid mtp norgesrekord. Utfordringen ligger i å få tangstikling som er å få en så liten fisk med så liten munn (selv i forhold til størrelsen på fisken!) og som er så sær i matveien til å bite. Valg av agn og presentasjon er faktisk ikke enkelt i det hele tatt når det gjelder tangstikling, derfor rangerer jeg denne fisken langt over f.eks. de 5 seiene jeg har fått i år på 8-11 kg, selv om fighten selvsagt var en smule heftigere med disse.

EDIT: Må bare legge til at sei på 10 kg kan enhver få, uansett om de har fiska før eller ikke, bare de er på rett sted til rett tid. Tangstikling er vanskelig å få til å bite, selv om du ser fisken og presenterer agnet rett foran nesa på den, og ergo er utfordringen mye, mye større.

La meg sitere lho's signatur:

"The sporting qualities of a fish are dependent neither on its size nor its weight, but on the effort of concentration, the skill and mastery the fish demands from the fisherman."

Uthevet dette sitatet enda mer fordi det oppsummerer min egen holdning til sportsfiske, også på det individuelle plan: en ørret tatt på flue er for meg en mye større prestasjon enn meite, nettopp fordi fluefiskeferdighetene mine er såpass mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det rart at man forklarer hvorfor man synes noe er gøy? Håper jo at flere vil bli inspirert av artsjakt og selv begynne med dette, slik jeg selv ble da jeg oppdaget denne siden. Dessuten er det alltid lettere å godta eller respektere noen man forstår, selv om man ikke er enig eller deler synet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:For all del. Jeg respekterer jo de som bedriver dette fisket. Men forstår ikke helt poenget. Jeg forstår at man får en viss glede av å nå et bestemt mål. Men veien mot målet virker for meg litt kjedelig.

Jeg skjønner at du undres litt over fokuset på små rare arter når du selv måler verdien av en fanget fisk i forhold til hvor stor den er og hvor hardt den jobber for å slippe unna. Det er vel en forholdsvis vanlig oppfatning blandt sportsfiskere og menigmann om at opplevelsen er bedre desto større fisken er.

For min del er etterhvert de fleste av disse kriteriene (stor, fighter, helst på flue osv) borte mens jeg sitter igjen med et svært givende allroundfiske som det ikke ligger noen (for meg) kunstige begrensninger på!

For det er jo ikke slik at vi fisker "micro-fisk" på grunn av de faktisk er det, men fordi alle nye arter er en utfordring som gir glede både før, under og etter fangst.

Selv har jeg stor respekt for de som er trofaste mot en art eller noen arter og blir dyktige på de, men jeg har problemer med at verdien av fisket fisk måles i utras[ :D ]

Tilslutt lurer jeg på hva du legger i at veien mot målet for en artsjeger virker litt kjedelig? Er svaberg, brygger og mangfoldig fangst kjedeligere enn å sitte langs elva og drikke øl mens man venter på regnet? (flåsete sagt, men du skjønner poenget?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Hvorfor stiller jeg spørsmål ved artsjakten:

1. For å bli litt klokere på hva som trigger dere.

2. En diskusjon spriter jo opp forumet :-)

Jeg har heller ikke oppfattet deg som ufin eller særlig provoserende, og jeg setter pris på denne diskusjonen. Noen fettfinne-gutter kunne jo faktisk skjønne en ting eller to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Hvorfor stiller jeg spørsmål ved artsjakten:

1. For å bli litt klokere på hva som trigger dere.

2. En diskusjon spriter jo opp forumet :-)

1. For meg er egentlig jakten på småfisk likt motivert som jakten på mye annen fisk(av større kaliber). Man leser om en art og forsøker å finne metode og biotop som kan gi fangst. Jeg er ekstremt facinert av hva som befinner seg under en brygge el. lignende. Blir som en liten unge når jeg ser småfisken dukke opp. Det er jo ikke alltid drevet av rasjonelle årsaker, men snarere en lidenskap kan man si.

2. Helt enig, vi må kunne diskutere og svare på dette uten å bli sure [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Uthevet dette sitatet enda mer fordi det oppsummerer min egen holdning til sportsfiske, også på det individuelle plan: en ørret tatt på flue er for meg en mye større prestasjon enn meite, nettopp fordi fluefiskeferdighetene mine er såpass mye dårligere.Her er jeg uenig med deg, SMS. For meg blir det litt som om hvis jeg var rasende god til å tegne epler, så ville jeg kappe av meg etpar fingre for å få samme tilfredsstillelsen av å tegne fine epler, mens det jeg burde prøve var å tegne bananer og pærer eller enda finere epler.

Øh, noen som skjønte den...?

Ellers er jeg veldig enig i LHO sitt sitat slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så rart at jeg synes det er enda morsommere å lykkes med en metode jeg i utgangspunktet ikke er så god på, enn med en jeg har mer erfaring med og kan bedre? For meg personlig er da utfordringen enda større, og det er enda morsommere å lykkes. Hvis man kun skulle gått etter artene man behersker eller kun brukt metodene man behersker best hadde det blitt lite allsidighet. Analogien din var helt på trynet spør du meg. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SMS:

At verdien av en fisk øker når jeg fisker den med en mindre effektiv metode som jeg behersker dårligere blir feil for meg. Skjønner folk som liker å utfordre seg selv for å beherske teknikker ol, men for meg blir det mer nærliggende å fange den største eller en annen art, enn å påføre seg selv handikap.

Når det gjelder variasjon og allsidighet synes jeg ikke min oppfatning begrenser det:

Man kan finne/løse utfordringer, variere og utvikle seg med et åpent sinn selv om man ikke stopper opp og gir seg selv tekniske handikap.

Les analogien min en gang til SMS, og firtell meg hvordan den gjør meg mindre allsidig?[ :D ]

@Dr.Fish:

Nekter å ta inn over meg det du påstår[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Skjønner fortsatt ikke gleden av å dra opp mikrofisk og notere de i boka.

Vil bare smette inn at det ikke bare nødvendigvis er for å notere en ny fisk i boka alle fisker mikrofisk. Personlig tok jeg meg selv i å sitte paralysert på bryggekanten og meite kutlinger i flere timer i sommer. Til tross for tilgang på båt og muligheter for mye større fisk. Og jeg hadde tilogmed de kutlingene på artslista allerede! Var bare fanden meg så morsomt å sightfiske med krok 20 og små rekebiter. Når det plutselig kommer en ulke på 100 gram og angriper da øker pulsen drastisk på meg iallefall [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle; Sitatet "Tenk deg den på flue!" er ganske dekkende for hva jeg mener. Jeg fisker med flue av og til fordi jeg synes det er den morsomste fiskemetoden, jeg fisker ikke alltid med flue fordi metoden har klare begrensninger både i forhold til rekkevidde og ikke minst egne ferdigheter. Å lykkes med den fiskemetoden man synes er morsomt blir ikke mindre artig bare fordi den ofte er mindre effektiv enn f.eks. meite, og selv om jeg behersker den dårligere. Grunnen til at jeg fisker mest med andre metoder er jo fordi jeg synes det er morsommere å få fisk uansett metode, enn å blanke med favorittmetoden.

Dr Fish; Har selv reflektert over artsjakten og kommet til at dette bare er et forbigående stadium, men det er da ikke noe negativt ved det? Selv om det er et forbigående stadium så er det likevel bådre læreikt, utfordrende og morsomt. Sålenge det er morsomt, så er det vel ikke noe galt i samle arter, enten man er sportsfisker, botaniker, ornitolog, entomolog eller whatever.

(Mtp på at min godt over 60 år gamle mor er autorisert hundedommer på over 100 raser og stadig går "elev" på nye raser så spørs det nok om ikke artsjakta fortsetter noen tiår til om ikke eplet har rullet et stykke fra stammen...[ :D ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Ståle; Sitatet "Tenk deg den på flue!" er ganske dekkende for hva jeg mener. Jeg fisker med flue av og til fordi jeg synes det er den morsomste fiskemetoden, jeg fisker ikke alltid med flue fordi metoden har klare begrensninger både i forhold til rekkevidde og ikke minst egne ferdigheter. Å lykkes med den fiskemetoden man synes er morsomt blir ikke mindre artig bare fordi den ofte er mindre effektiv enn f.eks. meite.

Ahaaa! Når du skriver det slik blir det lett å forstå! Men når du skriver i innlegg lengre oppe at:"en ørret tatt på flue er for meg en mye større prestasjon enn meite, nettopp fordi fluefiskeferdighetene mine er såpass mye dårligere." er det ganske lett å forstå det som om fisken gir deg mer nettopp fordi flufiskeregenskapene dine er dårligere og ikke fordi du foretrekker fluefiske som metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.