Gå til innhold
Fiskersiden

Ny lokkeflom imorgen!


heskoe
 Share

Recommended Posts

CITAT:

05.09.05

I løpet av formiddagen i morgen vil det i følge Agder Energi slippes ca 70 m3/s i noen timer på Håverstad kraftverk (ovenfor Sveindal). Nedenfor Laudal vil denne vannføringstoppen bli flatet ut ganske mye, men det vil trolig bli en merkbar økning i vannføringen i morgen kveld / natt til onsdag. Ovenfor Laudal vil dette ha ubetydelig effekt.

Hjælper det på fisket i sone 2/3 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat komet hjem etter ei runde på flatelva.... Med nåværende vannføring god driv....Fisket flue og flyt med saaakte inntrekk... Ingen fisk som ville ta. Så flere, vil tippe 4-5 kg, blank laks som var oppe og viste seg frem...

Merkelig nok ingen sjøørret, de ble vel tatt i nota alle som en... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser da på det ja:) Skal opp igjen på nytt i dag, i morgen, etc...etter jobb.

Skal fiske mer eller mindre sammenhengende fra fredag til tirsdag(avspasering er kjekt), så det blir jo spennende å se hvordan dette går. Får håpe det ikke bare blir ren "kastetrening" :D

Får krysse finga for at de ikke driter seg ut med vannføringen igjen, slik de stort sett ellers har gjort det meste av sesongen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo desvære problemet med de regulerte elver[} :D ]

(Lakse fiske ferie er likegodt som afspasering![8D], blev dog kun til 7 dager[ ;) ])

Da håber VI på god vannføring, laks på gang og laks på stang![ :D ]

Lykke til og skitt fiske!

Du/I vet hvor jeg er hvis I får lyst til at kikke ind.

Dere skal være hjerteligt velkomne![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Merkelig nok ingen sjøørret, de ble vel tatt i nota alle som en... :D

Etter å ha set llit på statistikken lurer jeg litt på :

Når de trekker nota, får de lov til å sortere ut hvilken fisk de

vil beholde, dvs beholde stor laks og stor SØ og la resten gå ?

Hvis de gjør dette vil det jo på sikt være til ganske stor skade for

turistdelen av fisket.

Har også hørt rykter om at at notfangsten skal økes til 10 % av totalvekta fra forrige sesong. Er det noen som har noen oppklarende opplysninger rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvoten er på 300 kilo, dette fikk jeg bekrefta fra fylkesmannen i vestagder for noen dager siden, kvoten var økt fra 200 til 300kg i fjor(samme kvote iår som ifjor). at de får økt kvoten til 10% av fangsten tviler jeg på ,da må vi mobilisere mot Direktoratet for naturforvaltning, det er de som fastsetter kvoten...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kilo totalt, tror ikke kvoten er tatt ennå, men det mangler ikke mange kilo[ :D ].

Fylkesmannens kontor var meget intresert i at vi sportsfiskere var litt på "alerten" angående hva som forgikk, og var intresert i henvendelser angående "mistenkelige" ting....

jeg "ruste" bare fangsten til ca 250 kilo etter å ha "skumma" gjennom fangstrapporten på laksefisk.no,

trodde kvoten var 200 kilo som tidligere ,derfor kontaktet jeg fiskforvalteren ved fylkesmannens kontor, han kontaktet DN og ringte meg tilbake og informerte om at kvoten var heva til 300kg, om noen har lite å gjøre på så kan de telle opp notfangsten å summere..[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med en bekjent som er med i elveeierlaget.

grunnen til at de ennå har lov til å drive med dette notfisket er visstnok at de så seg nødt til å gi de lov. ellers hadde de visstnok lagd leven. forgreininger her og der ettersom jeg skjønte..faren for det er jo at alle ønsker å ta i bruk sine gamle retter i elven. unnskyldningen til mannen med nota er at han påstår det er eneste måten å få fisk på der, noe som er tull. snakket med flere som skryter av fisket fra båt i området der..

men at de driver med systematisk utplukking av fisk er det ingen tvil om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notfangsten skal fordeles på ca 70 rettighetshavere,ikke en person sånn du gir inntrykk av Erik, så det blir ca 3 kg pr rettighetshaver.

Synes de burde få påhengsmotor forbud på notbåten, argumentet for å få notfiske var jo å fiske på gamlemåten, spørs hvor mange ganger de hadde gidda sette ut nota da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 kubikk i to timer er tøys! Dette er langt fra nok til å få god oppgang av fisk. Mye av fisken står langt utenfor munningen og begynner først å trekke mot eva når vannføringen er god. Når elva så faller til 20 kubikk kort tid etterpå blir det hele en vits. Greit nok at noe ny fisk kommer på elva, men det skjer uansett så seint i sesongen. Før man snakker om lokkeflom bør vannføringen være god like lenge som laksen bruker opp til de øvre delene av elva, dvs 1-3 døgn.

Kan forresten melde om at en av rettighetshaverne skal ha gått til anmeldelse av Agder Energi pga måten de styrer vannføringen på. I konsesjonen er det beskrevet at det skal legges til rette for laksen i elva. Slik det har vært i år kan man heller snakke om det motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da , det var nok av vann tirsdag... men ikke på onsdag.

Sto i elva selv jeg tirsdag og den steg da merkbart. Men i går var den nede igjen og også det var merkbart:)Skulle tro at de i det minste ville klare å kjøre den på 30-50 et sted de dager som gjenstår, men neida.... 20 virker som det kuuleste tallet i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har vel ikke brukt det ordet. Følgende står på mandalselva.no

05.09.05

I løpet av formiddagen i morgen vil det i følge Agder Energi slippes ca 70 m3/s i noen timer på Håverstad kraftverk (ovenfor Sveindal). Nedenfor Laudal vil denne vannføringstoppen bli flatet ut ganske mye, men det vil trolig bli en merkbar økning i vannføringen i morgen kveld / natt til onsdag. Ovenfor Laudal vil dette ha ubetydelig effekt.

Når det gjelder spørsmålet fra heskoe om dette hjelper på fisket i sone2/3 er vel svaret tja. Så lenge elva gikk med god vannføring, dvs onsdag formiddag ble det tatt en del pen men gammel fisk. Bla en på 8 kg i sone 3, men jeg har ikke hørt at det kom særlig mer ny fisk på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det de i praksis gjør er å kjøre på vann i sone 4 for så å tappe manflåvann. deretter slipper de vann over terskelen ved strædet sånn at fisken går opp fra sone 3 og inn i sone 4. det kjørte på vann i sone 3 også tidligere denne uken for å gjøre et lite forsøk på å få opp noe fisk..det var nok selvsagt i det minste laget med å kjøre det i 2 timer..

men det de er dårlige til er å kutte ut vannet fra laudal kratfverk. er svært lite fisk som finner veien til sone 4. synes dette er leit. og det er lenge siden de hadde en vellykket "lokkeflom".

synes agder energi burde kjøre en skikkelig bra vannføring nå de siste dagene og gjort det slik at det kunne kommet litt fisk opp i sone4 og fått opp de som står på flatelva og i munningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal da fisken opp i sone 4 for? Alt det de har prøvd ut i år ifht. dette har vel gått på bekostning av fisket spesielt i sone 2 og 3? Når fisken vel kommer opp dit, vil den ha noen som helst sjanse til å komme ned igjen? Overlever forresten evt. smolt og flergangsgytere (som vil ut igjen) kverna? Har de løst dette i år siden de så til de grader ønsker fisken opp? Var vel noen kg. som gik med der i fjor og dette var vel fisk som egentlig burde fått gått ut for så å siden komme igjen i enda større forfatning. Dette er ved dna vi ønsker å beholde for fremtiden?

Trodde selv at det naturlige for laksen er å vandre opp og ned elva flere ganger i løpet av sesongen .... men er dette mulig fra sone 4??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for de uinnvidde kan jeg si at laksen som går opp i sone 4 i Mandalselva stort sett havner som paté i turbinene i kraftverket på vei ned. Trolig skjer det samme med smolten siden vanninntaket ikke er sikret på noen måte. Det er derfor mange fiskere som ikke skjønner hvorfor fisken på død og liv skal lokkes opp ditt når det er stor fare for at både laks og smolt blir most på veien ut om våren. Derav Peros reaksjon tenker jeg.

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skuffer meg litt over holdningen deres:(

for de av oss som har årskort i sone 4 er det selvsagt av stor interesse at fisken kommer opp hit. at mesteparten av fisken havner i kverna er selvsagt tull fra ende til annen. devsrre ryker endel fisk der, men ikke de mengdene som blir referert til. i sone 4 ligger dessuten de beste gyteplassene for laksen og sett fra forvalterøyne er det svært viktig å prøve å få den opp her..

det jobbes i snakkende stund med å forbedre vanninntakene, med sikring o.l. det jobbes også fra kommunalt hold med å bedre laksetrappene samt å fjerne terskelene ved kleveland, noe som ses på som et vandringshinder.

men synes da at vi i sone 4 også må få lov til å ha litt laks på elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor vitt man har årskort eller ikke betyr vel ingen ting ErikR. Det skal vel nå itt sett standaren, men nå er det vel slik at om det gikk med noe fiskeyngel i en turbin i mandalselva så tror jeg det gyter nok fisk i den elva uansett.

Hva er gjennomsnittsvekta ??

1,5 kg kanskje

Hvis man da fisker 10 tonn i elva (som det kanskje blir i år) så er det 6666 fisk og hvis det er slik at bare 30 % av fisken blir fanget da er det jaggu meg mye fisk som gyter i den elva uasnett.

Nei jeg har trua på lengre og bedre fiskestrekkninger i mandalselva, det vil kanskje gi litt rom for en baksleng i sone 3 uten at du da har med deg to dansker i frem kastet[ :) ][ :) ]

Så mere fisk i sone 4 gir lang flere km å fiske på [ :) ][ :) ][ :) ]

Så ErikR støtter din sak 100% selv om du er du[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.