Gå til innhold
Fiskersiden

Ny lokkeflom imorgen!


heskoe
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

for de uinnvidde kan jeg si at laksen som går opp i sone 4 i Mandalselva stort sett havner som paté i turbinene i kraftverket på vei ned. Trolig skjer det samme med smolten siden vanninntaket ikke er sikret på noen måte. Det er derfor mange fiskere som ikke skjønner hvorfor fisken på død og liv skal lokkes opp ditt når det er stor fare for at både laks og smolt blir most på veien ut om våren. Derav Peros reaksjon tenker jeg.

..

Tror du bør sette deg inn i hvordan en turbin virker, i mandalselva er det kaplanturbiner, som er saktegåene turbiner ,virker med at en stor vannmengde slippes forbi turbinen med lite fall.

Tviler på at så mye som en smolt tar skade av en eventuell passering der.

Får mer juling ned stryket i haugefossen enn gjennom en eventuell turbin.

Noe annet er det med peltonturbiner der en har lange /bratte rørgater med 500/1000 meters fall, der er vannmengden liten ,men med en utrolig hastighet og fart på turbinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvis man da fisker 10 tonn i elva (som det kanskje blir i år) så er det 6666 fisk og hvis det er slik at bare 30 % av fisken blir fanget da er det jaggu meg mye fisk som gyter i den elva uasnett.

Tipper at en kanskje ikke når så stor fangst som forventet i elva, pga dårlig fangst siste uker + at rapporteringen i sesongen kanskje er blitt litt bedre,(litt mindre etteregistrering), 8-9 tonn er vel mitt tips.

Uansett poenget er vel mer det at elva kan produsere enda mer enn den gjør idag. Hvis f.eks. produksjonen av smolt ble doblet kunne vi håpe på lengre sesong, flere store laks (selv om gjennomsnittsvekten ikke er avhengig av hvor mange som gyter, så vil antall mellom/storlaks som kommer tilbake bli større) og som Caddis nevner, lengre strekninger å fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå det høres rart ut at det ikke skal gå med fisk i turbinene jeg da, når dette faktisk er en av tingene det snakkes mest om av de som er lokalkjente her nede. Dette i tillegg til at fisken faktisk ikke kommer seg ned igjen men er i stort behov av manuell løftehjelp...... Men samma det....

Men er det slik å forstå at du støtter opp under kraftverkets opplegg av i år for å finne ut av hvor mye vann som er påkrevd for å få fisken opp til sone 4, slik at de kan slippe unna med en vannføring på 18-25 kubikk gjennom sesongen og mener du virkelig at det de holder på med faktisk er til fordel for fisket og bestanden i elven? Har ikke giddi å følge med på kraftverkets argumentasjon i denne saken, men kan aldri tenke meg at de noen sinne kommer til å tenke på annet enn egen inntjening...og kan de slippe unna med å hevde at laksen går opp til sone 4 med f.eks. jevn vannføring på 20 kubikk med en liten "lokkeflom" av og til, så er det dette som kommer til å bli virkeligheten fremover.... Så når du først drar frem dette med at du er skuffet over min holdning til dette temaet, synes du ikke at du kanskje er noe mer "ekstrem" :) ? Jeg foretrekker en jevn vannføring på mellom 40 og 50 jeg gjennom hele sesongen, ikke det de holder på med nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå mitt syns punkt Pero!

Det er at det burde være en minimums vannføring på ca 50m3 gjerne 60 for den del, men argumentene med pate og mos i turbinen blir for dumme, at de "lokalkjente" ikke vet hvordan en turbin virker er ikke min feil..[ ;) ]

det perfekte hadde vært ca 30m3 gjennom renna og rundt 30m3 fra laudal, du hvet like godt som meg hva jeg syns om LOS sin vannføringpolitikk[} :) ][ :) !][ :) !][xx(][} ;) ][} :) ][ :) !][xx(][ B) ]

Men samtidig må vi ikke glemme hvordan elva hadde sett ut uten kraftverk i det hele...

Ta en tur i lygna etter to månder uten regn..

da hadde kanskje elva gått med 2m3!! hadde vært kjipt det også[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal bidra med å dra dette lengre enn hva det er kommet... Har forresten ikke tiden til- eller ønsket om det heller. Har også en avtale som venter på meg. ....

At turbinene er sunne for laksen får være din sak....

Ikke glem at dette tross alt er en regulert elv....og ingenting av det de har gjort de 2 siste årene har bidratt på noen som helst måte til å heve vannføringen, det stikk motsatte har skjedd.

Og ta nå poengene rundt dette med kort meg her og der, og holdningene man tillegges rundt dette spm. da... tross alt kunne jeg på det lille fisket jeg bedriver i løpet av denne weekenden kjøpt 4 årskort i sone 4.... hva tror man dette blir samlet i løpet av en sesong ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du misforstår meg litt pero.

som jeg nevnte jobbes det for å bedre fiskeforholdene. bla. med å øke vannføringen i hele elven. tror vi er stort sett enige om at 40-50 kubikk hadde vært perfekt gj. vannføring for elven nedenfor laudal. desverre er vel virkeligheten sånn at det er en fjern drøm at ae går med på ei slik vannføring.

men at fisken ikke skal opp i sone4 er jeg sterkt uenig i. og det er den holdnigen er ikke var helt enig med.du oppfordrer med andre ord alle til å fiske i sone 1,2 og 3 da. i sone 4.finnes som nevnt de beste gyteplassene i hele elva. yngeltettheten her er upåklagelig. på sikt vil disse strekkene være med på å øke fiske mengdene i elven. samtidig lettes fisketrykket fra sone 3 noe om disse strekka ble mere ettertraktet. foreløpig er det lite folk her (desverre også lite fisk) og det er jeg glad for;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er mange (ivrige?, innbitte?) laksefiskere fra Mandalselva her tar jeg sjansen på et par spørsmål/ytringer :

- Vannføring.

Selvfølgelig fint med passe vannføring, men hva er

det ? Selv i sommer når elva det meste av tiden har gått på +-

20 kbm har det da blitt tatt mye fisk ? Og med alle metoder ?

Har selvfølgelig forståelse for at det noen steder kan være

vanskelig å fiske på denne vannstanden, til gjengjeld blir

det bedre andre steder. Det eneste virkelig gode argumentet

for mere vann er vel at det (kanskje) kommer opp mer stor

laks ved høyere vannstand. (Forutsetter selvfølgelig at det

kommer en flom i ny og ne som lokker opp fisken)

- Sone 4.

Sjekket for moro skyld tidligere tiders laksefangster.

Det meste som er registrert på en sesong i Mandalselva er

35 000 kg ! Årlige fangster mellom 15-20 tonn har vært vanlig

tidligere. (Selv om en tar høyde for mer effektive

fangstmetoder, dvs. garnfiske, notfiske, div, andre

innretninger) så indikerer vel dette at elva er i stand til å

produsere mer enn den gjør idag ?

Så hvis div. forsøk som gir ujevn vannstand (ned til 6 kbm på det laveste i sommer) + annet utviklingsarbeid ssom er nødvendig for å få sone 4 i drift som et effektivt gyte/oppvekstområde er noe vi må leve med i en periode så kan det vel være verdt det på sikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Det er at det burde være en minimums vannføring på ca 50m3 gjerne 60 for den del, men argumentene med pate og mos i turbinen blir for dumme, at de "lokalkjente" ikke vet hvordan en turbin virker er ikke min feil..[ :) ]

Det er fakta og ikke en påstand at det kvernes laks i turbinene. Senest i vår var det en artikkel med bilder i Lindesnes Avis der flere store laks var stykket opp til småbiter. Det er naivt å tro at dette ikke gjelder mange flere fisk enn hva som blir funnet etterpå.

Jeg må understreke at jeg ikke er i mot at man prøver å finne ut hvordan man skal få mer laks opp i sone 4, men først må man sørge for at laks og smolt kan komme seg trygt til sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som jeg har nevnt 2 ganger i innlegg ovenfor, så jobbes det for dette. du får det til å virke som om turbinen er en slags gedigen kjøttkvern som moser all laks i nærheten. har spurt folk i elveierlaget ang. dette. noe går med men et ubetydelig antall, sies det.

det snakkes også om å stenge øaudal kraftverk hele sommeren og heller kjøre på i stasjonen på bjelland og kjøre på over terskelen på strædet.

nå håper jeg at sone 4 blir bedre til neste år og at vi har fisk der oppe allerede i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

det snakkes også om å stenge laudal kraftverk hele sommeren og heller kjøre på i stasjonen på bjelland og kjøre på over terskelen på strædet.

Høres helt ok ut for meg bare de sikrer at laksen kommer seg trygt ut i sjøen. I tillegg bør ikke minstevannføringen bli mindre, snarere tvert i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det går en og annen laks i turbinen, men det er gjort store forskningsprosjekter på dette med smoltutvandring, og ved kaplanturbiner er dødeligheten ikke større enn ca 10%,

(en laks er jo en del større enn en smolt så sjangsen for å bli truffet av "propellen" er en del større for den)

dødeligheten ved Francisturbiner er mange ganger større en ved kaplanturbiner og ved bruk av pelton turbiner er dødeligheten så godt som 100%

Ps!(I denne "diskusjonen" tar jeg det for gitt at det er Kaplanturbin på Laudal, om det er tilfelle at det er en Francisturbin der så forstår jeg påstandene om "kvern", men jeg har mest tro på kaplanturbin [ :) ])

Agder energi har selv kjørt forsøk med radiomerkede smolt ved utvandring gjennom tunnelen

Får håpe de kjører sånn som Erik sier, full gass på Bjelland..[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanset så MÅ laksen frit kunne gå så langt op elva som muligt, for at øke bestanden! Det er fakta!

Derfor skal der selvfølgelig gøres noget for at laksen og smolten ikke kan komme til/i intaket til turbirnerne (uanset hvilken slags)!

Så mange gytefisk så langt op som muligt, og ut i sjøen igen, uten problemer, VIL gi flere fisk på hele elva og MYE større fisk :)

Og kanske elvelaget får købt vannet fra Mannflå(ca. 5 mill N.Kr,-) i de 3 sidste måneder af fisket, som der arbejdes på[8D] Da vil fiskeriet også spredes mere ut over elva? :)

At jeg skrev Lokkeflom, står for min regning/fortolkning![ :) ]

Uanset så tror jeg på at ved bedre vannføring vil mesteparten af den farvede fisk hurtigere gå op elva så langt som muligt, og derved vil der være mere frisk fisk længere nede. Da vil fisket på sone 2 & 3 blive for meste parten på blank fisk sesonen igennem, som jo er noget sjovere end fiske på farvet fisk, som står som en prop på sone 3 og nedover elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.