Gå til innhold
Fiskersiden

Mjærsågod neste...


Perca
 Share

Recommended Posts

Motoren og jeg måtte ta en sesongavslutningstur i Mjær. Nydelig vær og var det og alle andre avtaler var ryddet av veien denne kvelden. Etter en usedvanlig kjapp middag så var vi på Mjær kl 18.00 for en finaletur etter abboren før vi begge blir fullstendig opptatt av jaktlige sysler.

På vei til båten så tok jeg bide av denne gresshoppa. Jeg syntes den hadde så fine farger at jeg ønsket å dele den med dere selv om det ikke akkurat har med fisk å gjøre... Men det er jo en del av fisketuren dette også.

ghoppe7nv.jpg

Og fy flate hvor det beit! Etter 100 meters roing så var 3 abbor ombord i båten og ytterlig 2 var mistet!

abbor7iu.jpg

Ikke de største abborene, men gode å steike.

Og så fikk jeg ei gjedde!!! Du store min hvor den dro... Etter en kjempekamp så ble fisken endelig min! Den hadde vobleren solid festet i gjellene så den ble avlivet på stedet. Til sammenligning så er vobbleren 7 cm lang

mikro2yv.jpg

Ja når du ser denne så skjønner du nok hvilken stor kamp det var [ ;) ]

Og bittet fortsatte, vi dro opp ca 15 abborer hvor den største veide ca 600 g og så høgg det til på vobleren min! Denne gangen var det virkelig noe som holdt igjen! Med en ultralett stang med 0,20 sene så måtte jeg ta det relativt pent og forsiktig. Fisken ville ikke opp til overflaten før etter 5-10 minutter, da så vi at det var ei småpen gjedde. Til slutt så fikk jeg tatt et solid nakkegrep på den og løftet den opp i båten. Det var jo ingen kjempe, men på dette utstyret så ble det en gøyal fight. Vekta stanset på 4,4 kg.

gjedde47xh.jpg

Jeg fikk ytterlige 3 gjedder, 1,3 1,4 og 1,7 kg.

gjedde134kw.jpg

Det var kun de minste abborene og de to minste gjeddene som måtte bøte med livet, de andre er klare for isfiskesesongen [ ;) ][ :o ][ :D ]

En herlig avslutning på en begivenhetsrik sesong. Effektiv fisketid i kveld var 2,5 timer så det var ikke mye dødtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er no dritt nå om høsten er at det blir så altfor tidlig mørkt! Når jeg vanligvis ikke er hjemme fra jobben før 17.30 så blir det litt korte kvelder... Og nå går det slag i slag med hjortejakt, elgjakt, rådyrjakt og harajakt hver eneste helg + resten av feriedagene fram til jul. Men i romjula så har vel isen lagt seg så da er det på`n igjen med å forsøke og overliste storabboren i Mjær [ :) ].

Vi gærne har det godt [ :D ][ :D ][ :D ] !

Det var helt tydelig at det var bett på gjedda i går, men den var veldig selektiv! Jeg fikk 5 gjedder og mistet 1 mens Motoren ikke var borti gjedde! Og vi fikk omtrent like mange abbor hver selv om jeg kjørte med stålfortom og Motoren uten. Hadde jeg hatt tid så skulle jeg prøvd med noen større voblere, for nå ser det ut til at de litt større gjeddene er mulig å få kontakt med. Fisken var på hugget fram til ca 19.30 og så ble det stille. Det har sin sjarm å ro sluk i halvmørket mens flaggermusa fanger insekter rundt hodet på deg og kattugla "hoer" i skogen rett ved og en kåt råbukk brøler samtidig! Det er en viss villmarksfølelse selv om det er nær til sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra bilde av gresshoppa. Nyyydlig.

Jeg syns at noe av en fin fisketur er å ikke bare ta bilder av fisk, men også omgivelser, dyr, fugler, insekter etc. Det lager en fargerik rapport!

Mange av forumsmedlemmene tar flotte bilder, og du er intet unntak, PERca!

Fin rapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.