Gå til innhold
Fiskersiden

Innvendig giver


Maco
 Share

Recommended Posts

Hallo

Noen har kanskje fått med seg at jeg ikke er glad i å bore i båten for å feste diverse dupeditter (eks dyprigg). Det samme gjelder giveren på ekkoloddet. Nå kan man jo få innvendige givere, og jeg lurer på om noen har erfaringer med slike. Det jeg da tenker på er hvor mye effekten reduseres, hvordan giveren bør monteres (i vann, olje, tørt??).

Fint med synspunkter på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Har fått følgende oppskrift fra Eagle om montering i båt (plast).

Monter ekkoloddet der det skal være og koble til strøm o.l.

Fyll en del vann i en plastpose og legg giveren oppi posen, press posen mot skroget der du vil montere den. Dette er for å sjekke at det ikke finnes noe som ødelegger for signalet i skroget.

Om alt virker ok, så legger du en god klump med epoxylim på stedet du skal ha giveren. Press så giveren ned i epoxyen, pass på at den står vannrett. La dette tørke. Du skal ikke tape noe særlig på signalet.

FERDIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at permanente løsninger er det beste..

Eagle har også en løsning med sugekopper som du kan feste bakpå. Vet ikke om de andre har tilsvarnende løsninger (denne sugekoppen må sjekkes innimellom!!!)

Ellers går det jo ann å feste giveren i et kosteskaff, og så finne en måte å feste kosteskaffet på hekken..

jeg hadde et hull i hekken jeg satt en bolt gjennom og en skrue med en øye på (øyemutter?) som kosteskaffet gikk gjennom. en bolt gjennom kosteskaffet over og under, samt en gummistropp holder tingene på plass for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig montering vil kun fungere med enkeltskrogbåter. Luft eller skum vil stoppe signalet. Luftbobler i et enkeltskrog er også et problem. For fiske på dypt vann er ikke innvendig montering å anbefale, signalet dempes for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med hekkgiver i mange år, og det funker meget bra.

Skrudd inn med to syrefaste skruer.Hakke engang gidde å brukt sika (gammel båt). I alle år har jeg skrapa giveren for rur når det har blitt for ille, men i år tenkte jeg å spare fingrene og stoffa giveren.

Det funker tillsynelatene,men jeg har i hele sommer hatt masse ekko rundt 8-10 meter som jeg ikke kan forklare. Kan være stoffinga eller noe annet.Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører tilnærmet kosteskaftmetoden til Cral, men vi har også hatt den montert på en telskopisk båtshake der enden var tatt av, slik at den kan trekkes opp om man ønsker å cruise avgårde i maksfart. Også gunstig om båten skal opp. Montering av båtshaken (eller restene av den) ble foretatt med strips. Du er riktignok avhengig av å ha noe å feste i. Badetrapp eller lignede funker jo. Giveren vår sitter på en liten plate som den er svingbar på - dette er en fordel da man kan tilpasse vinkelen på den etter hvilken vinkel du får på skaftet. Enkel og fleksibel løsning som også har latt oss benytte loddet på flere forskjellige båter uten for mye hassel.

Siden vi er inne på lodd - de av dere som ikke har tilkoblet båtens elanlegg (eller motorens) - hva bruker dere av batteri? Altså type/størrelse? Lurer fordi jeg har tilgang til en del overskuddsbatterier som vel er 12V 7Ah. Mener dette skal funke greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ok Thile - du er nærme ved å overbevise meg om at boring er det beste, men hva med groing på giveren (rur, grønske). Vil det være et problem, eller kan det løses ved å påføre bunnstoff på giveren?

I diverse forum har flere avvist at svingeren kan stoffes. Det er to argument som brukes. Det ene er at det hemmer effekten/signalet. Det andre er at det skader bløtdelen(undersiden) av svingeren. Raymarine og Airmar anbefaler imidlertid at svingeren stoffes. (Airmar produserer svingere bl.a. for både Raymarine, Furuno.) Begge kommer med forskjellige anbefalte produkter. Felles er at stoffet er vannbasert. Dette vil ikke skade bløtdelen på svingeren, i motsetning til løsemiddelbaserte produkter. Kobberbaserte stoffer antar jeg i tillegg vil gi forstyrrelser på loddet.

Har ikke funnet rette varen i Norge, bortsett fra noen gamle bokser av ukjent vannbasert merke som virker til å ha gått ut på dato. Har bl.a. vært i kontakt med importøren av SeaJet og Landor Larsen elektronikk. Det virket som de aldri har hørt om dette. Det kan bestilles bunnstoff for svinger på nett, men er relativt dyrt.

Som nevnt er et argumentet at stoffing hemmer effekten av svingeren. Det gjør det kanskje, men et par millimeter tynt sjikt stoffing trenger nødvendigvis ikke ha den store betydningen. Alternativet er MANGE millimeter tykt lag med rur og grønske. I tillegg til hemming av signalet kan dette og gi dårligere vannstrømming under svingeren og gi økt støy på ekkobildet. Grunnen er jo at det da dannes luftbobler under svingeren. Luftbobler i vannlaget gir jo som kjent uslag på loddet, på samme måte som luften i svømmeblæren i fisken.

En mulighet er jo å rense svingeren mekanisk, som måtte innebære hyppig slipping eller kalde bad. Har ikke stoffet selv i første omgang, og loddet fungerer greit etter 4 måneder i sjøen. Vurderer imidlerttid å få gjort det ved neste slipping.

Monterte selv (mot bedre vitende..og med engelsk monteringsanvising) en utvendig kilowatts svinger i fairingblokk. Føltes som ”en ut av dæ sjæl opplevelse” å bore og montere svingeren. Kom allikevel greit ut av det, med et greit resultat. Anbefaler allikevel å få profesjonell hjelp. Noe som jeg selv trodde jeg fikk, da jeg hadde fått slippet båten og ”montøren” dro av gårde etter å ha sagt; trenger du meg mer nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.