Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde på Karmøy


Gaute H
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om det er så mye gjedde igjen, men Heiavanne er plassen du skal oppsøke.

Der er noen år siden den siste gjedda jeg vet om ble tatt, grunneigerne har fisket for harde livet med garn for å få bort gjedda.

Men det er selvsakt mulig at ei og annen gjedde ennå finnes.

Største som jeg vet om som er tatt på stange er 8,5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så mye gjedde igjen, men Heiavanne er plassen du skal oppsøke.

Der er noen år siden den siste gjedda jeg vet om ble tatt, grunneigerne har fisket for harde livet med garn for å få bort gjedda.

Men det er selvsakt mulig at ei og annen gjedde ennå finnes.

Største som jeg vet om som er tatt på stange er 8,5 kilo.

Er tatt flere smågjedder i Heiavatnet dette året. Alle under kiloen som eg har hørt om.

Sammenheng? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.. de har fått flere.. Sørgelig i grunnen ,har jobba mye med ørret i det vannet.Fine omgivelser og relativt lavt fiske press...

Sukk....Da kan jeg altså stryke det vannet fra favoritt-listen......Trist.

Men i motsetning til Ytre Holmavatn burde dette vannet være overkommlig å rotenon-behandle (relativt lite i areal og få bekker som renner inn/ut)

Håper noen tar initiativ til å bli kvitt disse krokodillene fra vannene våre snart.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk....Da kan jeg altså stryke det vannet fra favoritt-listen......Trist.

Men i motsetning til Ytre Holmavatn burde dette vannet være overkommlig å rotenon-behandle (relativt lite i areal og få bekker som renner inn/ut)

Håper noen tar initiativ til å bli kvitt disse krokodillene fra vannene våre snart.

Lars.

Hva er feil med gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med gjedde?

Feil fisk i feil vann.

Den hører ikke naturlig til her på disse trakter.

Ble satt ut i noen vann på 80-tallet en gang, og ødela dermed noen gode ørretvann.

Jeg er klar over at det er mange andre gode ørretvann på Karmøy, og at dette har vært diskutert opp og i mente tidligere.

Noen ønsker fremmede arter velkommen, men jeg mener dette er å tukle med naturen og vi vet vel ennå ikke hvilke sen-virkninger dette vil ha på våre lokale fauna.

Opplysninger i denne tråden hentyder nå at gjedda har spredd seg til ytterligere 1 vann (muligens 2). Problemet på Karmøy er at mange av vannene er regulert, og vannverket driver og pumper vann mellom de forskjellige magasinene (så på en måte kan vi si at mange av disse vannene er "sammenkoplet") Dette gjør dem sårbare for spredning av fremmede arter.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil fisk i feil vann.

Den hører ikke naturlig til her på disse trakter.

Ble satt ut i noen vann på 80-tallet en gang, og ødela dermed noen gode ørretvann.

Jeg er klar over at det er mange andre gode ørretvann på Karmøy, og at dette har vært diskutert opp og i mente tidligere.

Noen ønsker fremmede arter velkommen, men jeg mener dette er å tukle med naturen og vi vet vel ennå ikke hvilke sen-virkninger dette vil ha på våre lokale fauna.

Opplysninger i denne tråden hentyder nå at gjedda har spredd seg til ytterligere 1 vann (muligens 2). Problemet på Karmøy er at mange av vannene er regulert, og vannverket driver og pumper vann mellom de forskjellige magasinene (så på en måte kan vi si at mange av disse vannene er "sammenkoplet") Dette gjør dem sårbare for spredning av fremmede arter.

Lars

Ble satt ut i "noen" vann på 80 tallet engang...?

er dette da den ble "oppdaget" eller er det beviselig at fisken ble inntrodusert da?, var det sammtidig som Abboren og Karpene dukket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt ut i "noen" vann på 80 tallet engang...?

er dette da den ble "oppdaget" eller er det beviselig at fisken ble inntrodusert da?, var det sammtidig som Abboren og Karpene dukket opp?

Ganske sikkert at abbor, gjedde og vasspest kom tidlig på 80-tallet, mkarussen er jeg usikker på- men bestanden på Torvestad er ihvertfall kjent fra tidlig 90-tall. KArpene er jegb usikker på.

Indre Holmavatn også??? Er det bekreftet fangster her?

Dette er nytt for meg.

Lars.

Ble bekreftet i år, etter garnfangster såvidt jeg vet. Trist det ja, et av kommunens fineste ørretvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med gjedde?

Feilen er som følger : Vannene på kramøy er små og grunne, når gjedda kommer er det ingen plass for ørreten og gjemme seg. Alle vann hvor den har etablert seg er det nå ikke en eneste ørret igjen.Det er ikke bare det som er spesielt men at de fleste vannene henger sammen, slik at en har potensiale til og spres til langt over halv parten av vannene på sør-karmøy. Av 46 vann/myr hull har gjedda potensiale til og komme opp i 33 vann/myrhull .Og når 2 vann er stengt for fiske pga vasspest. Sitter vi igjen med 11 Veldig små vann/myrhull og fiske igjen.Det vil bli en gedigen katastrofe hviss dette skjer.Synes gjeddde er morsomt og fiske men....... her i våre vann gjør den rent bord......

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut, siden niva rapporten(mener jeg det var..?) tilsier at Gjedda mer eller mindre dør ut etter en tid i vannene på KArmøy, det virker jo ikke akkurat som at det er tett imellom krokodillene der..?

Har tilgode å høre om at noen av de mer "profilerte" fiskerne har fått stangfangede gjedder på karmøy, det har vel vært endel hel/halvhjerta forsøk etter gjeddene der, men med begredelig resultat

Klart det er bedrøvelig om den utrydder Ørreten, men det tviler jeg på at den klarer.

Hvordan har forresten Ørreten spredd seg til alle pyttene på Karmøy?.. luftveien? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut, siden niva rapporten(mener jeg det var..?) tilsier at Gjedda mer eller mindre dør ut etter en tid i vannene på KArmøy, det virker jo ikke akkurat som at det er tett imellom krokodillene der..?

Har tilgode å høre om at noen av de mer "profilerte" fiskerne har fått stangfangede gjedder på karmøy, det har vel vært endel hel/halvhjerta forsøk etter gjeddene der, men med begredelig resultat

Klart det er bedrøvelig om den utrydder Ørreten, men det tviler jeg på at den klarer.

Hvordan har forresten Ørreten spredd seg til alle pyttene på Karmøy?.. luftveien? :)

Nå roter du fælt :) Det er riktig at gjeddebestanden blir tynn etterhvert her-men det er fordi ørreten forsvinner så det blir rene kannibalbestander, og alle profilerte på Karmøy har da fått gjedde på Karmøy-om enn for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så roter jeg da:)

Men det er laaaaaangt mellom gjedderapportene å se.. så kanibalisme er årsaken til nedgangen i gjeddebestanden?.. nja, skeptisk.

Hvorfor er du skeptisk til at vann med kun gjedde eller gjedde og en meget tynn ørretbestand får en tynn gjeddebestand? Synes tvert om det er helt logisk jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannene på kramøy er små og grunne, når gjedda kommer er det ingen plass for ørreten og gjemme seg

Sannheten er vel at mange av vannene hvor det er ørret på Karmøy strengt tatt ikke er ørretvann... Grunne, eutrofe vann - som sjelden skaper ørret over 200gram.

Ta Heiavannet, hvor ørreten er forsvunnet. Hadde dette vært ett godt ørretvann, så hadde ørreten overlevd her - selv om det er gjedde i vannet. Det er jo bare å se til Østlandet det - de vannene man finner de største ørretene, der finner man også store (og mange) gjedder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er vel at mange av vannene hvor det er ørret på Karmøy strengt tatt ikke er ørretvann... Grunne, eutrofe vann - som sjelden skaper ørret over 200gram.

Ta Heiavannet, hvor ørreten er forsvunnet. Hadde dette vært ett godt ørretvann, så hadde ørreten overlevd her - selv om det er gjedde i vannet. Det er jo bare å se til Østlandet det - de vannene man finner de største ørretene, der finner man også store (og mange) gjedder

Det er jo bare tull rett og slett. Heiavannet var jo kjent for fin ørret før gjedda kom, pga dårlige gyteforhold ble det ikke tusenbrødrevann. At mange av vannen på Karmøy stort sett har småfallen øret skyldes jo at de har gode gyteforhold og lite konkurranse, litt merkelig å konkludere med at dette "ikke er ørretvann" da ørret, ål og stingsild har befolket alle vannene her med stor suksess.

Hvor mange av de gode ørretvannen på østlandet du snakker om har ikke byttefisk gjedda foretrekker foran ørreten, dvs karpefisk som mort, sørv mfl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.