Gå til innhold
Fiskersiden

Er blysøkker farlige?


SMS
 Share

Recommended Posts

I utallige tråder så nevnes blysøkker som en miljøtrussel, det jeg sliter med å forstå er hvorfor? I blysøkker er det metallisk bly, jeg trodde dette ble passivert i vann, slik at det dannes en hinne av PbO eller Pb(OH)2 som beskytter mot videre korrosjon og oppløsning av søkket? En helt annen sak er selvsagt hagl og splitthagl som vadefugl kan finne på å spise, men hvis vi tar utgangspunkt i et 50 grams søkke av metallisk bly, Pb, hvilken trussel utgjør egentlig dette søkket?

Kan bakterier bidra til korrosjon slik at bly løses? Er det realistisk at det blir surt nok i fiskeførende vassdrag til at bly går fra å være passivt til aktivt, dvs at det korroderer og løser seg? Kan bly komplekseres av forbindelser som forekommer naturlig i fiskeførende vassdrag?

Har aldri skjønt hvorfor man omtaler blysøkker i f.eks. lakseelver som en miljøtrussel, men håper noen kan opplyse meg. Ser ikke bort fra at det er andre som heller ikke forstår bekymringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyhagl har stått for 0% av den landbaserte forurensningen av bly.Metallisk bly har kjemiske egenskaper som gjør at det ikke forårsaker "blyforurensing". Blyhagl har aldri vært en kilde til forurensing og vil aldri bli det. Blyhagl vil kapsles inn i et oksidlag og bli hermetisk bevart til evig tid. Blyhagl løses ikke opp. Derfor finner man ikke bly i jord og vannprøver ved lerduebaner heller.

Derimot hos fugl i våtmarksområder som spiser blyhagl kan blyhagl være farlig siden kråsen mekanisk fjerner oksidasjonen.

Dette er forøvrig en sannhet med modifikasjoner og stoler man blindt på dette vil det etterhvert føre til opphopinger av potensielle miljøbomber som kan detoneres hvis red-oks potensialet endres eller bufferkapasiteten overskrides eller løseligheten endres. Red-oks potensialet i jordsmonn er også svært varierende avhengig av hvilken type jordsmonn det er. Er det feks fin leire vil jordsmonnet ha et stort potensiale siden jordsmonnet har så stor overflate rent geometrisk enn det mye grover jordsmonnet på den skandinaviske halvøya.

Om det derimot er farlig å bruke litt bly når man er ute og fisker er vel ikke sikkert.Derimot er det sikkert at potensielle miljøfarer øker dess mer av det som ligger ute i naturen. Hvis ting skulle endre seg som beskrevet ovenfor.

Trodde du studerte Kjemi jeg SMS?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare kråsen som vil fjerne oksidlaget på bly, men også surt miljø i magesekken. Som de fleste aktiv/passive-metaller vil oksid- eller hydroksidlag på bly løses i lav eller veldig høy pH -> korroderer! Stiller meg noe skeptisk til dine betraktninger rundt red-oks-potensial i jordsmonn basert på partikkelstørrelse, og bufferkapasitet er vel bare indirekte viktig, siden overskridelse av bufferkapasiteten vil gi raske endringer i pH i jordsmonnet. Kan jo selvsagt være at bly lettere løses i fin leire, partikler er generelt reaktive jo mindre de er, men da kanskje heller fordi jorda har en annerledes kjemisk sammensetning?

Men for å prøve å komme tilbake på sporet igjen: hvilken trussel utgjør et 50 grams blysøkke på bunnen av en lakseelv?

(Er egentlig ikke kjemiker nei Lak (bare ser ut som en/drikker som en), men har ikke noe virkelig godt norsk ord for "material scientist" heller (kanskje pottemaker er et dekkende ord for en som driver med keramiske materialer?).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt litt på hvor "giftige" søkkene egentlig er, nå er vel disse søkken vi bruker ikke helt "rene" ,sikkert mange rare legeringer i de, og av disse kan det sikkert forekomme giftstoffer som blir løst i vann?

Men dette tror jeg kjemikeren kan best[ :D ]

Et isolert søkke på 50 gram er ingen miljøtrussel, men når det i noen markhøler gjerne blir slitt av 10 ganger på et døgn så blir det en halv kilo, det blir igjen 50 kilo på en sesong, på 10 år 500 kilo osv, dette bare i den ene hølen....

om du legger merke til plattlodd på hustak så eksisterer det ikke groe på taksteinen på nedsiden av blyet.....noe er det som dreper algene, tror ikke det er tilfeldig.

Fant dette på sidene til DN...

"Det er utført en undersøkelse av Miljøstyrelsen i Danmark i 1983 om blyforurensing fra lerduebaner, “Blyforurening omkring flugtskydningsbaner”. Den viste at blyhaglet akkumuleres i det øvre jordlaget og at bly etter en tid frigjøres fra haglet. En del av det metalliske blyet er da omdannet til lett løselige blysalter, som kan spres videre til vann og grunnvann eller tas opp i planter og dyr. Den danske undersøkelsen viste at 10-20 % av det nedfalne haglet ble korrodert de første 5-10 år og at de frigjorte lett løselige blysaltene på lerduebanene ble spredt videre i det økologiske kretsløpet. Undersøkelsen viste videre at avhengig av jordtype vil halvparten av haglet være omdannet i løpet av 40-70 år og at det under særlige jordforhold kan ta betydelig kortere tid, som 15-20 år. I Norge er nedslagsfeltet på mange lerduebaner fuktige myrområder. Her vil korrosjonen foregå raskere enn gjennomsnittlig nedbrytningshastighet på grunn av den høye humuskonsentrasjonen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det Asmund at det selvsagt ikke er helt rent bly i søkkene, man vil ofte ha andre metaller som "likner" rent kjemisk, som kadmium, kvikksølv og sink. Kadmium og kvikksølv er sammen med bly de tre som gjerne kalles tungmetaller, og er giftige.

Arbiter: PbO er giftig! (Det står i hvert fall et dødninghode på kjemikalieboksen i skapet mitt...) Det samme vil gjelde for alle forbindelser av bly, kvikksølv eller kadmium.

Interessant det du kopierte fra DN; humus gir surere miljø, og oksid/hydroksid som "kapsler inn" blyet vil løses opp i sure omgivelser. Hvis blyet reagerer til salter som er lettløselige så vil jo skaden være skjedd; "fritt" bly i omløp i naturen.

Har ingenting mot et evt forbud mot blysøkker selv, men var usikker på om dette egentlig hadde noen betydning. Bly i maling (såkalt blymølje, Pb3O4) ble mye brukt før, og bly som "anti-knocking agent" i bensin representerer nok en vanvittig mye større fare enn bly i søkker, men så har nå begge deler blitt forbudt etter hvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt, men jeg har prøve blyfrie sokker til kystmeite. De er ikke mye større enn blysokker, og fungerer veldig bra. ikke noe dyrere heller. Jeg tror ikke ett forbud vil gi store konsekvenser for fiske i det store og hele, bortsett fra for de som støper selv. Og jeg vet det ikke heter blysokker, men har ikke riktig ord på stavekontrollen på mobilen min. La forbudet komme før sommeren er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt vannprøver i en bekk som renner gjennom nedslagsfeltet på haglebanen på Løvenskjoldbanen, Norges største lerduebane. Det ble ikke funnet for høye verdier av bly i vannet.

Jeg tror hele greia handler om å få ned tallet på "blyutslippet" at blyhaggel ble forbudt. Dette med blysøkker er bare en spin-off effekt av dette. Min oppfattning av alt dette bly hysteriet er politisk skapt for å få en lettvind reduksjon på totalutslippet. Det at utslipp av bly i fast form og blydamp likestilles MÅ da være feil? Er da såpass mye naturlig bly i naturen fra før at de søkkene som blir igjen i vannet fra oss fiskere ikke spiller noen rolle.

Dette er nok et politisk skapt hysteri som enkelte miljøorganisasjoner kanskje henger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Hvor farlig kan egentlig blysøkkene i ei elv være?

Det renner jo ganske mange liter vann forbi som vil fortynne giftstoffene.

Men, som Gjørs sier, det finnes jo gode alternativer, bruker endel stålsøkker selv under markfiske i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

Hvor farlig kan egentlig blysøkkene i ei elv være?

Det renner jo ganske mange liter vann forbi som vil fortynne giftstoffene.

Men, som Gjørs sier, det finnes jo gode alternativer, bruker endel stålsøkker selv under markfiske i elv.

et sted ender det vel???[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

Hvor farlig kan egentlig blysøkkene i ei elv være?

Det renner jo ganske mange liter vann forbi som vil fortynne giftstoffene.

Men, som Gjørs sier, det finnes jo gode alternativer, bruker endel stålsøkker selv under markfiske i elv.

et sted ender det vel???[ :D ]

I sjøen vil det vel bli enda mer fortynnet. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.