Gå til innhold
Fiskersiden

Pigghåbonanza


Oz
 Share

Recommended Posts

Tur til Bontelabo i natt. 20 pigghå på land. største tatt av Rønsis på 3.3. Jeg fikk 12, Rønsingen 8. Kunne sikkert dratt minst 50, hadde vi fisket effektivt hele tiden. Til stadighet run på minst to stenger samtidig... Måtte dra opp stengene for å få tid til en kaffepause. For mye pigghå...

Veldig morsomt, men når flesteparten av fiskene så ut til å være støpt i samme forma (en 1750 grams utgave...) ble det litt masete.

Mer utførlig rapport kommer senere. forhåpentligvis... klokka er halv seks på morran og jeg skal sove. Natta!

Strengt tatt er det ikke så mye mer å si... Kom ned i åttetida. var ca tusen polakker der da, så vi bestemte oss for å prøve en annen plass i mens. gjorde et lite forsøk etter de flate, men fikk dårlig med fisk, kun sypiker. Jeg hater sypiker mer enn Odd Børretzen hater måker... Etterhvert stakk vi tilbake til Bontelabo, og da var de fleste vekk. Kun en kar igjen, men han skremte Rønsingen vekk ved å gjøre en av sine Gollumimitasjoner "Myyyy Preeeecioussss...."... Rigget opp, kastet ut og hui hvor det gikk derfra! Masse fisk og masse run.Ble så irritert på de små pigghåene til slutt at jeg i et anfall av sinne gikk opp i Owner super mutu sirkel størrelse 9/0. Gjett om det hjalp? Nei, det gjorde det ikke... Ellers kan man nevne at vi hadde en sykt irriterende mink som løp fram og tilbake og bøffa agn fra oss, og at Jan røyk ca ti tackler og knotet og tøyset mer enn jeg har sett noensinne. Fin tur.

Her er litt bilder.

9966_s.jpg

En pigghå på 2,8 en på 3,3. Begge gikk på mine stenger samtidig, Rønsingen måtte droppe å håve den ene for å kjøre den andre. På et eller annet vis fikk vi begge på land. Husker ikke helt hvordan...

9967_s.jpg

Klin hakke umulig å holde nogenlunde rett disse fiskene. Det er virkelig muskler i en slik sak.

9968_s.jpg

Rønsis med en av kveldens tokiloser. Artige fisker. Tok bilde av denne siden det var oppholdsvær...

9969_s.jpg

Og tror du jommen ikke svinet beit seg fast i buksa til Jan? Kjipe fisken.

9970_s.jpg

"Her biter jeg meg fast, og her blir jeg hengende" Satt godt gjorde den og.

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiiine pigghåen! Det er ein kul fisk, rett og slett :P

Du ser litt redd ut på det andre biletet, men eg reknar med det berre er pigghåen som snor seg litt? :lol:

Hadde eit par turar som resulterte i pigghå i sommar, den eine gongen var eg ute med sjøørretstanga mi (11" beastmaster), og det var skikkeleg knall (sjølv om vekta berre var ca. 2,5 kg, og dama mi slo meg med ein på 3,5)! Var veldig grunt, 10-20 meter, Moro læll!

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten oppdatert ørlitegrann. hovedpoengene her:

Masse fisk.

Rønsingen slet tackler, tufset snøret og rota fælt.

Irriterende mink.

Pigghå er morsom fisk. Skarpe tenner, men på disse små er de ikke særlig skremmende... Bitteliten tanngard altså. Men vanlig mono blir ofte for pinglete i møte med kjeften til de litt større fiskene, så wirefortom må til.

Vi snakket om at dette er en slik tur man skulle ha med nybegynnere og folk i startgropa hva kystmeite angår. Får man ikke blod på tann etter et slikt res er man nok ikke så veldig tilregnelig.

Vi fisker på kanskje en 20 - 30 meter. Ikke dypt.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra denne kaia har vi tatt følgende arter:

havmus

pigghå

hågjel

kloskate

paddetorsk

lange

brosme

sei

torsk

makrell

brungylt

grønngylt

bergnebb

rødnebb

sypike

hvitting

hyse

lyr

...

En artig plass, med andre ord!

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, overlegent det øverste bildet av deg Åsmund: Tha sharrrk killer, ooahahah :D

Utvilsomt en spennende plass dette her. Jeg må få legge til at det er fanget langer på over 20 kilo rett under bryggeanlegget. Før da båtene lesset og losset makrell til fryseriet, gikk noe av fangsten naturlig nok på sjøen, langene visste å utnytte "fødenisja".

Igjen godt jobba av teamet fra Bergen, dere rocker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja var rappen oppe. Jeg knota vel ikke? Kan jeg ikke huske...

Artig tur med veldig mye liv både i vannet og i form av en mink på land. Jævelen stakk av med en havål tacklet mitt! Samt ga et fint run på stanga til oz.

Som sagt fult kaos i perioder, var ikke grunn til å ha med seg tripoden for fisken satt på før man fikk tid til å stramme opp... Slitsomt men gøy :)

Oz: Gollum imitasjonen er genial, funker spesielt godt på polakker som kjører moped :D

Ps: Hyse (rosa) mangler i hvertfall...

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert forsvares å føre opp Mink på denne artslista da.

Nja, fikk aldri kroket den skikkelig, så vi fikk ikke tatt poseringsbilder eller veid den. Kan nok ikke kalle det ny art da nei...

Men det er jo tatt forskjellige flatfisk der og (dog ikke av oss) blant annet skal det være tatt flere sjøtunger der i sommer... Også berggylte på over to kilo har kommet opp fra vannet rett under kaia i blant.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.