Gå til innhold
Fiskersiden

Pigghåbonanza 2 med mer.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Planen for dagen var å møte Oz og Lars Ivar som startet fisket sitt på valestrand etter de flate. Etter tlf om bue og mengder med makrell. Ble vi enige om å plukke de opp rundt kl 22 på rette siden av fjorden for så å sette nesen mot Bontelabo.

Men siden fruen og jeg ikke kunne vente så lenge med å sette i gang fisket så startet turen for våres del på en ny liten kai vi ikke hadde prøvd før. Grunnen til dette dristige valget med å pløye ukjent mark var at den planlagte plassen var full av slukdengere som fisket makrell.

11821_s.jpg

Været var upåklagelig, spesielt med tanke på at vi befinner oss i Bergen OG det er 1/10…

11822_s.jpg

Duppfiske i sjøen er fasinerende.

Derfor bestemte jeg meg for å prøve litt med dupp mens fruen satset hardt på surfing. Det viste seg å være en morsom plass etter hvert, for pale/lyr/makrell+++ jagde mengder med brisling under beina på oss, noe som er et fascinerende syn og gir et morsomt fiske. Mens vi står og prøver å lure noen fisker på sluk så registrerer jeg at stangen til Elin begynner å få en fin bue. Fruen gjør et skikkelig tilslag og karpestanga bøyer seg langt mer en normalt i 5sek før det blir slakt. Hmm hva kan dette være? Hun bestemmer seg for å bytte over til et pulley i stede for paternoster tacklet som ligger ute og i det hun sveiver opp så kommer det en liten overraskelse. Paddetorsk! Og fruen kan notere turens første nye art!

11823_s.jpg

Ikke stor, men Paddetorsk!

Etter dette så skjedde det ikke mye annet en at jeg fikk tilbake kroken min som en lyr hadde stikki av med 20min tidliger. Begge ganger tok den på duppen agnet med en makrellstrimmel.

Vi plukket opp Oz og Lars Ivar ved Breistein og fikk på mirakuløst vis stappet alt fiskeutstyr oppå og inn i Yarisen, dermed bar det i retning Bontelabo. Vel framme rigget vi opp og Lars Ivar var første man til å få agnet uti, det tok vel ca 1.2 sekunder før det var liv i andre enden. Og opp kommer turens første pigghå på rundt 3kg. To sekunder etter det så beit det på stanga til Oz og opp komer pigghå nr 2 på rundt 3kg, sånn kan jeg vel strengt tatt fortsette en stund for det ble mange, veldig mange pigghå på land. Dette førte jo selfølgelig til at fruen fikk ny art som av en eller annen grunn har sittet langt inne tidligere men i dag løsnet det veldig med 5 stk i fra 2-3.5 kg.

11824_s.jpg

Stårlende fornøyd med ny art nr 2 for kvelden!

Vi fisket bare med en stang hver siden det ikke var vits å fiske med flere. Vi kunne ikke ha agnet ute hvis vi hadde lyst på en liten kaffe skvett for med engang agnet var i vannet så satt det en pigghå i andre enden… Status for resten av gjengen var vel noe sånt som Oz=15stk, Lars Ivar=10-15, jeg fikk vel 8stk (Ufattelig mye knoting…). Turens to største var det Oz Og jeg som sto for. En fisk hver støpt i samme form på 4.9kg (her kommer sikkert Oz til å kommentere at hans fisk var 4.92 mens min var 4.91 men det er bare tull…).

11825_s.jpg

Artig med ny pers!

Regner med at Åsmund fyller på her med litt bilder etter hvert, samt forteller mer om Valestrand fisket?

Takk for en hyggelig kveld/natt alle sammen. Dette må gjentas!

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En finfin fiskedag, heldige med været, heldige med fisket, og heldige med valg av fiskekamerater. Grei oppsummering av gårsdagen i min bok.Lars Ivar (Larsn eller no på forumet) og jeg dro av gårde i ettida med buss og båt til Valestrand. Begynte etter de flate, men det resulterte kun i et par knurr, en brennmanet, sjøstjerne og no pølsegreier. Sluk eller dupp og makrell skulle vise seg å være hakket mer giftig, og Lars Ivar åpner ballet med en fjøsfisk. rømt bue, men tyeligvis gått i sjøen ei beite. fin fisk, og en etter hans eget utsagn artig fight. Fisken tok sluken i samme sekund som Lars Ivar løftet den fra vannet. Eksplosjon!

11828_s.jpg

Og et par middager er sikret, fin mat på 2kg blank.

11829_s.jpg

"Denne får jeg fisk på" ser Lars Ivar selvsikkert og viser meg en Kineticsluk vi skal ta inn i sjappa til neste år. ca 5 kast senere satt den...

Etter hvert ble makrellfske og agnhamstring vårt neste prosjekt, og duppmeite etter makrell er rett og slett ikke kjedelig. Til slutt satt vi vel igjen med noe rundt 10 kg makrell. Noe som pussig nok er identisk med mengden vi bruker på et havålpass.

Til slutt pakket vi sammen sakene, tok ferga over sundet igjen, og rigget oss til på Breistein. Alt som kom opp der var ei lita brosme... Røsningen med frue kommer, vi stapper (og da mener jeg "stapper!!"...) blen full av utstyr, agn og oss, og drar til Bontelabo. hva som foregikk der har Rønsingen sagt det meste om, alt jeg kan si er at vi relativt fort fant ut at det var liten vits i å fiske med to stenger... Syke mengder hai, heldigvis jamnt over dobbelt så store nu som sist vi hadde psyko haifiske der.

Nokre bilete:

11830_s.jpg

Rønsingen løfter sin nye pers opp etter sjokkfortommen.

11827_s.jpg

Lars Ivar kjører fisk. Allerede ved et tidlig stadium hadde vi en mistanke om at det kunne dreie seg om en pigghå.

11826_s.jpg

Ny pers. 4920 gram. 10 gram tyngre enn Jan sin.

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan seriøst si at det er den fineste halefinnen jeg har sett på en bue tatt i Norge!

Enig i det med halefinnen. Hele fisken var egentlig strøken, og hadde ikke noen av de "skavanker" man forbinder med regnbuer tatt her til lands. Jeg tror nok det er en av ca 40 tusen regnbuer som rømte fra en oppdrett her i fjorden for omtrent 4 år siden. Får litt tid på seg til å pynte seg litt da!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen folkens.. takker for en godt utnytta dag i går.. skikkelig digg å komme seg ut en tur.. åsså endte det jo med skikkelig fin matfisk.. ikke noen fjøsfisk som åsmund skriver.. bare å se på fisken. peneste regnbuen jeg noensinne har dratt opp.. :D:)

gleder meg allerede til neste tur..

men åsmund, vi trenger mer makrell en det vi fikk igår for å overleve vinteren... tur i uka?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.