Gå til innhold
Fiskersiden

Elektronikk !


bsperrud
 Share

Recommended Posts

abselutt det beste hvis du ikke skal tenke på kr...er å skaffe ren plotter og ren ekko

fordeler erjo større skjerm og ikke delt ved kombi...samt at en ikke trenger å slenge hele shiten inn ved evnt rep osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kan man ikke få full skjerm plotter eller full skjerm ekkolodd på kombiloddet ??

- Hvordan er kvaliteten på kombilodd kontra ekkolodd og kartplotter ??

Hei

Kvaliteten på elektronikken er lik enten det er en ren plotter/ekkolodd eller en kombi. Det er identisk elektronikk. Kjører du en kombi med full skjerm på lodd eller kart får du identisk bilde/funksjonalitet med en ren plotter/ekkolodd. Eneste fordelen med delt er at du har to skjermer samtidig i full størrelse pluss at du fremdeles har en av enhetene hvis den ene skulle svikte.

Prisen på en enhet er mest bestemt av kvaliteten og størrelse/oppløsning på skjermen - ikke programvaren. Det er årsaken til at en kombi-enhet er marginalt dyrerer enn en ren plotter/ekkolodd.

Det dreier seg mest om hva du er villig å betale. Kombi er bra det - faktisk like bra - men svakheten er at du er uten både plotter/ lodd om den svikter - og skal du se begge samtidig så har du halv skjerm ikke to fulle skjermer.

Prisdifferansen på en kombi og en ren plotter/lodd er ikke stor. Er du på et begrenset budsjett så kjøp kombi. Du kan supplere med en ny skjerm med plotter eller kart senere.

Lykke til

Hilsen en med erfaring på både kombi og singel enheter

bb

- Hva mener dere er viktigst når man skal anskaffe seg ekkolodd og kartplotter ???

Skal man kjøpe et ekkolodd for seg og plotter for seg, eller kombi kartplotter og

ekkolodd ??

På ekkolodd siden bør du velge et lodd med høy utangseffekt slik at du kan benytte det på store dyp i saltvann (om det er viktig- de billigste svikter - ikke stol på spesifikasjonene!). Et lodd med både lang og kort senderfrekves er fornuftig. 50HZ pluss 200 HZ . De har ulike egenskaper på ulike dyp (200 Hz på små dybder og 500 Hz på store dyp). Fornuftig at de kan sende begge frekvensene samtidig!

Kartplotter: Det er en rekke kartsystemer tilgjengelig på markedet. Sjekk litt opp om dette. C-Map og Bluechart har jeg gode erfaringer med. Det finnes også andre bra systemer med bra kart for Norge.

Det viktgste er skrermen: Bra oppløsning (antall pixler) og høy kontrast slik at du kan lese skjeren godt i dagslys/sol. Det du betaler for er kvaliteten på skjermen.

På kartplotteren er det også viktig at den har en rimlig rask prosessor.

Ta en titt i butikken. Jeg har veldig bra erfaring med Raymarine sine plottere og ekkolodd - Det er dyre produkter! Men veldig bra!! Jeg har også veldig god ergaring med Garmin sine plottere (billige modeller).

På Ekkolodd siden har jeg erfaring med Raymarine (profflodd - dyrt) og Humminbird. SIstnevnte har jeg hatt flere av. Jeg har veldig god erfaring med dem - De er rimelige men med v høy kvalitet. Ingen problemer selv ned til store dyp i saltvann (200-300 m). Billige lodd holder ofte ikke når dybden i saltvann går under 200 meter (Spec'en lyver!.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for en løsning med to appareter og ikke kombi løsningen.

Grunnen for mitt valg var bla to store skjermer som viser info enn en som deler på oppgaven. Trenger en info kjapt så er det letter å bare flytte blikke på den spesifike skjermen enn å tykke ut en skjerm for så få opp nytt vindu der. Halv skjerm med lodd info men plotter gir sitt, tror jeg lett blir mye på en 7" skjerm. Går den ene i stykker så har du fortsatt en som virker og kan benytte den mens den andre er på service. Ulempen er totale kosnaden som kommer godt over et kombi instrument.

Men ingen erfaring enda med løsningen,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis plass og kroner ikke er noen begrensning skal du som skrevet over kjøpe 2 instrumenter. En god løsning her vil koste fra 25 000 og opp. Du kan kjøpe Raymarine, Simrad, Furuno eller Lowrance.

Lowrance har den billigeste løsningen jeg vil anbefale for et slik oppsett. Kjøp 2 stk LCX-25C, en komplett med svinger og GPS og en bare med skjermenhet. Du kjører da navigasjon på en og ekkolodd på den andre. Hvis det blir behov for service på en av enhetene mister du ingen funksjonalitet da en skjerm kan brukes til både kartplotter og ekkolodd. Du kan ved å kjøpe bare antenne senere oppgradere med radar. LCX-25C med svinger og GPS antenne får du for ca 14000 hos Topp Fritid.

Hvis du ikke har budsjett for 2 slike enheter vil jeg anbefale en LCX-25C i stedet for 2 mindre enheter. Den store skjermen kan deles i 2 som du selv ønsker. 2 like store skjermer, stor kartplotter og lite ekolodd og motsatt, Dette gir en meget god fleksibilitet. Jeg har kjørt en slik løsning med LCX-15MT i 5 år nå. Det er bare tull som noen skriver at det blir mye knotting, løsningen fungerer meget bra.

Har sett på ulike løsninger for hva jeg skal gjøre på min nye båt. Har vurdert Lowrance LCX-104C med 10,4" skjerm har funnet at jeg får mye mer både skjerm og fleksibilitet for pengene med å kjøpe 2 enheter med litt mindre skjerm (7-8,5"). Hvis det blir handel til sommeren kommer jeg nok til å kjøpe 2 stk LCX-37C (en ny modell med 8,5" skjerm med 800x600 oppløsning som ikke er sluppet enda)

Hvis du har budsjett for top of the line kan jeg komme tilbake med Simrad, Raymarine og Furuno anbefalinger.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.