Perca Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 Og så var året 2006 historie! Jeg hadde en målsetning dette året... Og det var å lure en kveite! Sånn sett så var 2006 mislykket, jeg fikk nemlig ingen kveite... Men da jeg blar gjennom noen bilder så kan jeg ikke akkurat kalle sesongen for helt spolert! Jeg hadde mange fine fisketurer og noen nye hyggelige bekjentskap ble det også! La oss begynne med isfiskesesongen januar, februar og mars: Det var en kald start på året. Men fisken beit! Ismeite er bare kjempegøy! Men gjeddene var kanskje ikke av samme mening... Og i øynene til gjeddene i Enebakk så kunne du se skrekken... En og annen abbor lot seg også lure på meiteutstyret... Noen beit på balansen også. Dette var min første sesong med meitestenger på isen og jeg skal love at det var moro! Når meitestanga slår krøll på seg og vil ned i hullet så stiger pulsen... Jeg må vel innrømme at jeg er litt sleivete når gjeddene skal avkrokes og da skjer dette... Dette var en kald vinter og sjøisen laseg i Oslofjorden noe som jeg benyttet meg av mange ganger. Enkelte dager på isen var vel litt i overkant kalde... Men hva gjør vel det når fisken biter? Her er noen artsbilder fra sjøisen. Strømsild Knurr Lysing Hvitting Makrell Sei Sypike som var av en ganske anstendig størrelse, men jeg veide den aldri. Sild Og jeg klarte også å lure med meg darlingen til yngste sønnen min på isfiske! Og hun syntes det var helt topp! Hun var en racer til å fiske hvitting. Og så var isfiskesesongen på hell. Her er noen bilder fra siste isfisketur på vårisen i Mjærvann. Selv om isen var elendig så ble det noen gjedder. Disse som var sesongens siste isgjedder ble det laget gjeddekaker av. Og så var vi over i april. Da ble det en del turer på sjøen for å dorge. Fruen synes dette er en aldeles fortreffelig fiskemetode og stortrives når vi lemper yachten på sjøen og finner fram dorgeutstyret. Og det er ikke bare Fruen som synes slike fisketurer er topp! Elgbikja har også sansen for dorging. Og så tok Motor`n og jeg med oss våre beste halvdeler på en dorgetur ved Drøbak. Vi var skikkelige gentlemenn og lot damene fiske, og det ble virkelig suksess! Først så fikk Sambo til Motor`n en sjøørret på 700 gram. Jeg mener den veide det... Og sjekk hvor fornøyde de var! Ikke lenge etterpå så var det et skikkelig hugg på redskapen til Fruen! Og etter litt om og men så fikk vi håvet denne... Denne veide rundt 1,7 kg om jeg ikke husker helt feil. Noe slank, men det var ikke noe tema å slippe den ut igjen. K-faktoren var på over 0,9 så det var ikke så helt gæærn`t. Og så ble det mai... Og torsken begynte virkelig å bite i Oslofjorden. Den ene etter den andre kom opp i båten! En del av fangsten ble med hjem. Fruen og jeg elsker kokt torsk! 17.mai er vi så gla i... Fruen, en kollega og jeg var på dorgetur denne dagen. Og makan som torsken beit denne dagen er det lenge siden jeg har opplevd i Oslofjorden! På bare noen ytterst få timer så dro vi 49 fisk og kun 2 av disse veide under 1kg. Fisken beit så ofte at vi fisket på skift! Kun to stenger om gangen. Og så ble det en tur til Lofoten. Ikke akkurat den beste plassen for å fiske kveite, men man skal ikke klage når jobben spanderer! En nydelig del av Norge dette her! Men fisket var ikke så veldig mye å skryte av. Men en kunde som var med, en type fra Valdres som aldri hadde fisket i sjøen tidligere fikk denne fisken... En KVEITE! Verden er ikke rettferdig! Om ikke jeg fikk fisk? Å jodda..! Her prater vi om storlange! Jeg fikk jo noen flerog større fisk på denne turen, men det er denne langa jeg husker best! Jeg har vel aldri fått så liten lange noen gang tidligere. Og så hadde isen gått på vannene i Enebakk. Fjæremyggen svermet og da begynte vakingen! Og det var tiden for å forsøke seg på abborfiske med ørekyte. Her er første forsøk med min nye egenproduserte ørekyteruse. Og den virket! Abborfisket var tregt, men da vi rodde med vobler etter gjeddene så var showet i gang! Og så ble det sommer! Fiskeørna var fast gjest rundt oss da vi fisket i Mjær. Her har den fanget ei brasme. Det var ikke bare ørna som fikk fisk! Jeg fikk fisk også! Og så klarte jeg å drite meg ut... AU!!! Jeg kan love at det ikke var veldig behagelig når gjedda sprellet! Og Motor`n fikk latterkrampe av meg der jeg satt og tviholdt på gjedda! Enden på denne særdelesvellykkete krokingen var at Motor`n måtte holde igjen kroken med en Letherman tang mens jeg samlet mot og røska fingeren av kroken! Og så forsatte vi fisket... Det ble også tid til en liten tur i Nordmarka. Været var ikke det beste, men deilig å komme ut uansett. Og jeg fikk til og med en fisk! Sesongens første markaørret. Og været kunnenok ha vært bedre... Og så ble jeg invitert med på avansert dorgetur av Blydonkern. Jada Tomas! Jeg veit det heter trolling, men jeg er så gammal at det fortsatt heter dorging for meg... Og det var Vansjø som var arenaen. Blydonkern fikk fisk og... jeg fikk fisk! Blydonkern var så grei at jeg fikk sveive inn den største! Jeg husker ikke vekta, men vi hadde en kjempehyggelig tur! Det eneste jeg mislikte med denne turen var at jeg fikk øya opp for denne måten å fiske! Det ble en dyr tur... Duverden så mye stæsj jeg fikk lyst til å bruke penger på... En tur til Aust Agder ble det også! Og det er to ting som jeg minnes godt fra denne fisketuren. 1. De magreste ørretene jeg har sett på lenge! 2. Denne karen her som jeg nesten tråkket på... Også ble det sommerferie! Og kveita skulle tas. Fruen og jeg dro til Sørøya og der var det et usannsynlig drittvær! Vi kom oss nesten ikke utpå havet! Noen korte turer ble det og som vanlig så ble det tatt en kveite, men ikke av meg! Dama til kompisen ordnet denne lille kveita. Jeg fikk noen steinbitt, men ingen med noe størrelse og snakke om. Det ble noe fisking i ferskvannene på øya og vi fikk noen røyer med flott kondisjon. Ellers så ble det noe fotografering... Blåstrupe Svartbak Enden på visa var at vi satte oss i bilen og dro hjem til varmen!Og da ble det noen turer på Vansjø. Vi fikk besøk av våre venner fra Tyskland og da måtte vi jo selvfølgelig også fiske litt. Her har Lasse på sitt livs første gjedde! Og her er Lasse med sin far og sitt livs første abbor og gjedde! Gjett om han var lykkelig! Og dagen etter så fikk han sitt livs første gjørs! JIPPI! Og så kom yngste sønn hjem på perm fra kystvakta og da ble det en... Ja, du gjettet det kanskje? En fisketur... Her bedriver han ett eller annet med ei gjedde..! Og jeg fikk en grei abbor. Dette var i Vågvann. Og så begynte jaktsesongen... Men midt oppi all jakta så dro junior og jeg på fiske/krabbetur til Hitra. Og der fikk jeg en ny art som ikke kan telle som ny art! Den hadde på en merksnodig måte krøllet seg inni en vase på fairline snøret mitt. En havnål! Vel hjemme igjen så ble det en kombinert sopp og fisketur til Vansjø. Og så tilberedte jeg et herremåltid! Beinfri abborfilet med kantareller, rødskrubb og brunskrubb... Og det var en middag som huskes! Bedre får du ikke på gourmetrestauranter! Og så ble det masse jakt og fiskestengene fikk hvile seg i nesten 2 måneder! Men mot slutten av høsten så var jeg invitert med på dorging i Øyern. Walmann og en til i en båt og Thile og jeg i en annen. Vi fikk noen pene steikeabbor og en del gjedder, men de store holdt seg unna. Isj... Den er klissete! Helt på tampen av dagen så prøvde vi balansepilk og da fikk Thile denne gjørsen. Nå var det blitt sent på høsten og Fruen og jeg skulle forsøke å få en torskemiddag igjen. Indre Oslofjord var fiskefeltet denne dagen. Og fjorden var full av alkekonger og lomvi. Her er en alkekonge. Og en lomvi. Og mellom Lindøya og Gressholmen så dukket denne steinkobba opp! Om vi ordnet ossmiddagen? Joda, Fruen ordnet det. Og jeg hjalp til litt jeg og. Fjorden var sjelden fin denne dagen Og så var det mer jakt og mens vi var i Tyskland på jakt så hadde isen lagt seg i Østmarka! Som vanlig så var det røya som skulle tas på første turen. Her er det soloppgang over røyevannet. Motor`n sjekker istykkelsen og får god hjelp av dreveren (jaktbikkja) mi. Og om vi fikk røye..? Jess! Og siden dette var lille julaften så hadde vi med en liten "juleknært". Andre dag jul var det abborene i Våg som skulle gjennomgå! Det var tydeligvis ikke min dag! Motor`n fikk noen abbor og en mort mens jeg klarte fullstendig å unngå fisken denne dagen! Motor`n klarte å få en mort på balansepilken! Og så kom årets siste dag! Ringen var sluttet... Året sluttet som det begynte, med isfiske i Enebakk. På denne turen så møtte jeg Svensken fra forumet, og det var enda et hyggelig bekjentskap! Og fisk fikk vi! Svensken med megaborre... Og jeg med... megaborre... Været var flott og Vågvann viste seg fra en vakker side. Og til slutt så fikk jeg ihvertfall tatt et bilde av en "Drømmeabbor"... Dette var et lite innblikk i mitt fiskeår 2006. Ikke de store fiskene, men mange hyggelige turer med brukbart med fisk. THE END... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 Her var det et fint og variert artsmangfold! Og ikke minst mange flotte bilder:-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øysteiin Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 Ikke mer å si enn imponerende år du har hatt. Meget flotte fisker og bilder Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 humor, fisk, flotte bilder, tykke mennesker, tynne mennesker, rare hunder, rapportene dine har alt, og dette er jo et verdig bevis på at du og dine virkelig nyter fisketurene.( utenom det bildet av kroken i fingeren....) alltid flott å lese dine rapporter, er nesten som om jeg er med på turen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 DETTE Per - dette var vakkert! Kjempe oppsummering, morsomme kommentarer, fine bilder....Takk! Men, det er et litet men... husker du hva jeg sa om lua di da jeg var ute hos deg? Hvis jeg ennå ikke får kjøpt den av deg ønsker jeg at du forteller meg i en PM hvor det går an å få kjøpt den! (Pm fordi jeg er redd for at de kan bli utsolgt før jeg får tak i en..) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haugen Skrevet January 2, 2007 Rapporter Share Skrevet January 2, 2007 Knallbra rapport og bilder. Kule de bildene med gjeddene over vannet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Flotte fisker og enda flottere bilder. Helt utrolig bra! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thile Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Heftig Per, har opplevd endel i løpet av ett år når men setter seg ned og tenker etter... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 (endret) Svært fin rapport fra et fiskeår med masse fine turer - som du også har gledet oss med å fortelle om (og vise bilder fra) underveis. "Gjedde over vann" -bildene er ekstra morsomme å se - noen av de ble jo sinnsykt gode! Håper på hell og (fiske-) lykke for deg i 2007 også. Endret January 3, 2007 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Kjempefin bildekavalkade, Per. Har da blitt noen flotte turer i 2006, om noen mere smertefulle enn andre. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thh Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 fine bilder perca. så ut som du har hatt et fint år. så sykt vondt ut med den kroken inni fingern:S Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anonymefiskere Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Rått! ser ut som du nyter livet og er over gjennomsnittet flink til og dokumentere det godt nytt år Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 flott Rapp som vanlig ...spekk full av herlige lesing og kommentarer Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest StadJon Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Kjempebra når folk tar såpass mye bilder på fisketuren at det kan ende med en sluttrapport av dette slaget. Moro å kunne se folk, familie, hunder osv osv kose seg ute hele året rundt. Syns det later til at du har hatt et svært bra fiskeår, minus kveita som kom seg unna. Ja og så kroken i fingeren da.. :S Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullfrog Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Fantastisk fine bilder! Ser ut som du har hatt ett flott fiskeår! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perca Skrevet January 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Takk for mange fine tilbakemeldinger! Var det noen som så bilder av tykke mennesker her..? Ja, nå blir nok Fruen, Motor`n, Thile, Svensken og Blydonkern fornærmet! Det er ikke sikkert at lua mi kler deg Laksefiskern! Husk at alt kler den smukke... Og ja, jeg nyter livet! Jeg gambler ikke på at jeg får noen fler liv en det ene jeg holder på med nå. Mitt motto er: En fridag uten jakt eller fiske er en fridag uten mening! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Tykk?? Hvem sa TJUKKAS!!??? GRRRR!!!!!!!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet January 3, 2007 Rapporter Share Skrevet January 3, 2007 Veldig (!) mange fine motiver, og så viser de ekte fiskeglede! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berkley Skrevet January 4, 2007 Rapporter Share Skrevet January 4, 2007 nice, likte det bildet der du ser ansiktet ditt i øyet til gjedda Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts