Gå til innhold
Fiskersiden

Billedkavalkade 2006

Perca
 Share

Recommended Posts

Og så var året 2006 historie! Jeg hadde en målsetning dette året... Og det var å lure en kveite! Sånn sett så var 2006 mislykket, jeg fikk nemlig ingen kveite... Men da jeg blar gjennom noen bilder så kan jeg ikke akkurat kalle sesongen for helt spolert! Jeg hadde mange fine fisketurer og noen nye hyggelige bekjentskap ble det også!

La oss begynne med isfiskesesongen januar, februar og mars:

Det var en kald start på året.

issnore.jpg

isskjegg.jpg

Men fisken beit!

gjeddehull.jpg

fransk.jpg

Ismeite er bare kjempegøy! Men gjeddene var kanskje ikke av samme mening... Og i øynene til gjeddene i Enebakk så kunne du se skrekken...

oye2.jpg

En og annen abbor lot seg også lure på meiteutstyret...

IMG_2208Small2.jpg

Noen beit på balansen også.

060224016Small.jpg

Dette var min første sesong med meitestenger på isen og jeg skal love at det var moro! Når meitestanga slår krøll på seg og vil ned i hullet så stiger pulsen...

060225043Small.jpg

Jeg må vel innrømme at jeg er litt sleivete når gjeddene skal avkrokes og da skjer dette...

060225053Small.jpg

060226083Small.jpg

Dette var en kald vinter og sjøisen laseg i Oslofjorden noe som jeg benyttet meg av mange ganger.

060304037Small.jpg

Enkelte dager på isen var vel litt i overkant kalde...

060310001Small.jpg

Men hva gjør vel det når fisken biter? Her er noen artsbilder fra sjøisen.

060305012Small.jpg

Strømsild

060305018Small.jpg

Knurr

060304041Small.jpg

Lysing

060310002Small.jpg

Hvitting

060310003Small.jpg

Makrell

060310005Small.jpg

Sei

f99326c9.jpg

Sypike som var av en ganske anstendig størrelse, men jeg veide den aldri.

1c797929.jpg

Sild

Og jeg klarte også å lure med meg darlingen til yngste sønnen min på isfiske! Og hun syntes det var helt topp!

a0fbc650.jpg

Hun var en racer til å fiske hvitting.

Og så var isfiskesesongen på hell. Her er noen bilder fra siste isfisketur på vårisen i Mjærvann.

daarligis.jpg

Selv om isen var elendig så ble det noen gjedder.

gjeddesvelg.jpg

petra3gjedder.jpg

Disse som var sesongens siste isgjedder ble det laget gjeddekaker av.

Og så var vi over i april. Da ble det en del turer på sjøen for å dorge.

Fruen synes dette er en aldeles fortreffelig fiskemetode og stortrives når vi lemper yachten på sjøen og finner fram dorgeutstyret.

fruenharpaasei.jpg

fruen.jpg

Og det er ikke bare Fruen som synes slike fisketurer er topp! Elgbikja har også sansen for dorging.

fruenpetra.jpg

Og så tok Motor`n og jeg med oss våre beste halvdeler på en dorgetur ved Drøbak. Vi var skikkelige gentlemenn og lot damene fiske, og det ble virkelig suksess! Først så fikk Sambo til Motor`n en sjøørret på 700 gram. Jeg mener den veide det...

stian.jpg

Og sjekk hvor fornøyde de var!

stiangurosjoorret.jpg

Ikke lenge etterpå så var det et skikkelig hugg på redskapen til Fruen! Og etter litt om og men så fikk vi håvet denne...

fruensjoorret.jpg

Denne veide rundt 1,7 kg om jeg ikke husker helt feil. Noe slank, men det var ikke noe tema å slippe den ut igjen. K-faktoren var på over 0,9 så det var ikke så helt gæærn`t.

Og så ble det mai...

staer.jpg

Og torsken begynte virkelig å bite i Oslofjorden.

gadus.jpg

Den ene etter den andre kom opp i båten!

gadus2.jpg

En del av fangsten ble med hjem. Fruen og jeg elsker kokt torsk!

dau.jpg

hurra.jpg

17.mai er vi så gla i... Fruen, en kollega og jeg var på dorgetur denne dagen.

Og makan som torsken beit denne dagen er det lenge siden jeg har opplevd i Oslofjorden!

fruentorsk.jpg

På bare noen ytterst få timer så dro vi 49 fisk og kun 2 av disse veide under 1kg.

seisvm.jpg

Fisken beit så ofte at vi fisket på skift! Kun to stenger om gangen.

Og så ble det en tur til Lofoten. Ikke akkurat den beste plassen for å fiske kveite, men man skal ikke klage når jobben spanderer!

reinefjorden.jpg

En nydelig del av Norge dette her! Men fisket var ikke så veldig mye å skryte av. Men en kunde som var med, en type fra Valdres som aldri hadde fisket i sjøen tidligere fikk denne fisken...

lofotkveite.jpg

En KVEITE! Verden er ikke rettferdig!

Om ikke jeg fikk fisk? Å jodda..!

microlange.jpg

Her prater vi om storlange! :) Jeg fikk jo noen flerog større fisk på denne turen, men det er denne langa jeg husker best! Jeg har vel aldri fått så liten lange noen gang tidligere.

Og så hadde isen gått på vannene i Enebakk.

fjaeremygg.jpg

Fjæremyggen svermet og da begynte vakingen!

orretvak.jpg

Og det var tiden for å forsøke seg på abborfiske med ørekyte.

perkyte2.jpg

Her er første forsøk med min nye egenproduserte ørekyteruse. Og den virket!

kyte.jpg

Abborfisket var tregt, men da vi rodde med vobler etter gjeddene så var showet i gang!

gjedde0605244.jpg

gjedde0605251.jpg

gjedde0605253.jpg

gjedde0605242.jpg

Og så ble det sommer!

Fiskeørna var fast gjest rundt oss da vi fisket i Mjær.

fiskeornbrasme1.jpg

Her har den fanget ei brasme.

Det var ikke bare ørna som fikk fisk!

gjedde453.jpg

Jeg fikk fisk også!

gjedde.jpg

gjedde453.jpg

Og så klarte jeg å drite meg ut...

krok.jpg

AU!!! Jeg kan love at det ikke var veldig behagelig når gjedda sprellet! Og Motor`n fikk latterkrampe av meg der jeg satt og tviholdt på gjedda! Enden på denne særdelesvellykkete krokingen var at Motor`n måtte holde igjen kroken med en Letherman tang mens jeg samlet mot og røska fingeren av kroken! Og så forsatte vi fisket...

abbor060527.jpg

Det ble også tid til en liten tur i Nordmarka.

nordmarkabekk.jpg

Været var ikke det beste, men deilig å komme ut uansett.

nordmarkaregn.jpg

Og jeg fikk til og med en fisk!

nordmarkaorret.jpg

Sesongens første markaørret.

Og været kunnenok ha vært bedre...

haggel060525.jpg

Og så ble jeg invitert med på avansert dorgetur av Blydonkern. Jada Tomas! Jeg veit det heter trolling, men jeg er så gammal at det fortsatt heter dorging for meg... Og det var Vansjø som var arenaen.

blydonkern2.jpg

Blydonkern fikk fisk og...

gjedde552.jpg

jeg fikk fisk! Blydonkern var så grei at jeg fikk sveive inn den største! Jeg husker ikke vekta, men vi hadde en kjempehyggelig tur! Det eneste jeg mislikte med denne turen var at jeg fikk øya opp for denne måten å fiske! Det ble en dyr tur... Duverden så mye stæsj jeg fikk lyst til å bruke penger på...

En tur til Aust Agder ble det også! Og det er to ting som jeg minnes godt fra denne fisketuren.

1. De magreste ørretene jeg har sett på lenge!

mager.jpg

2. Denne karen her som jeg nesten tråkket på...

graa.jpg

Også ble det sommerferie! Og kveita skulle tas. Fruen og jeg dro til Sørøya og der var det et usannsynlig drittvær! Vi kom oss nesten ikke utpå havet! Noen korte turer ble det og som vanlig så ble det tatt en kveite, men ikke av meg!

kveite.jpg

Dama til kompisen ordnet denne lille kveita.

Jeg fikk noen steinbitt, men ingen med noe størrelse og snakke om.

percasteinbitt.jpg

steinbitt.jpg

Det ble noe fisking i ferskvannene på øya og vi fikk noen røyer med flott kondisjon.

roye4.jpg

roeye3.jpg

Ellers så ble det noe fotografering...

blaastrupe1.jpg

Blåstrupe

svartbak.jpg

Svartbak

Enden på visa var at vi satte oss i bilen og dro hjem til varmen!Og da ble det noen turer på Vansjø.

vansjo1.jpg

vansjo2.jpg

vansjo6.jpg

vansjo7.jpg

vansjo9.jpg

Vi fikk besøk av våre venner fra Tyskland og da måtte vi jo selvfølgelig også fiske litt.

lassegjedde.jpg

Her har Lasse på sitt livs første gjedde!

lassearne2.jpg

Og her er Lasse med sin far og sitt livs første abbor og gjedde! Gjett om han var lykkelig! Og dagen etter så fikk han sitt livs første gjørs!

lassealex-zander.jpg

JIPPI!

Og så kom yngste sønn hjem på perm fra kystvakta og da ble det en... Ja, du gjettet det kanskje? En fisketur...

kystvakta2.jpg

Her bedriver han ett eller annet med ei gjedde..!

kystvaktabbor.jpg

Og jeg fikk en grei abbor. Dette var i Vågvann.

Og så begynte jaktsesongen... Men midt oppi all jakta så dro junior og jeg på fiske/krabbetur til Hitra. Og der fikk jeg en ny art som ikke kan telle som ny art! Den hadde på en merksnodig måte krøllet seg inni en vase på fairline snøret mitt.

naal.jpg

En havnål!

Vel hjemme igjen så ble det en kombinert sopp og fisketur til Vansjø.

fangst.jpg

brunskrubb.jpg

brunskrubbtraktkantarell.jpg

kantarell.jpg

Og så tilberedte jeg et herremåltid!

abborsopp.jpg

Beinfri abborfilet med kantareller, rødskrubb og brunskrubb...

abbormiddag.jpg

Og det var en middag som huskes! Bedre får du ikke på gourmetrestauranter!

Og så ble det masse jakt og fiskestengene fikk hvile seg i nesten 2 måneder! Men mot slutten av høsten så var jeg invitert med på dorging i Øyern. Walmann og en til i en båt og Thile og jeg i en annen. Vi fikk noen pene steikeabbor og en del gjedder, men de store holdt seg unna.

thile-1.jpg

thile-4.jpg

Isj... Den er klissete!

gjedde-11.jpg

gjedde-9.jpg

perca-1.jpg

perca-2.jpg

Helt på tampen av dagen så prøvde vi balansepilk og da fikk Thile denne gjørsen.

thile.jpg

Nå var det blitt sent på høsten og Fruen og jeg skulle forsøke å få en torskemiddag igjen. Indre Oslofjord var fiskefeltet denne dagen. Og fjorden var full av alkekonger og lomvi.

alkekonge.jpg

Her er en alkekonge.

lomvi.jpg

Og en lomvi.

Og mellom Lindøya og Gressholmen så dukket denne steinkobba opp!

sel.jpg

Om vi ordnet ossmiddagen? Joda, Fruen ordnet det.

fruen-2.jpg

Og jeg hjalp til litt jeg og.

perca-3.jpg

Fjorden var sjelden fin denne dagen

solnedgang-1.jpg

solnedgang.jpg

Og så var det mer jakt og mens vi var i Tyskland på jakt så hadde isen lagt seg i Østmarka! Som vanlig så var det røya som skulle tas på første turen.

stianfrida23.gif

Her er det soloppgang over røyevannet. Motor`n sjekker istykkelsen og får god hjelp av dreveren (jaktbikkja) mi. Og om vi fikk røye..? ;)

juleakevittroye23.gif

Jess! Og siden dette var lille julaften så hadde vi med en liten "juleknært".

syv.gif

Andre dag jul var det abborene i Våg som skulle gjennomgå!

stian-2.gif

Det var tydeligvis ikke min dag! Motor`n fikk noen abbor og en mort mens jeg klarte fullstendig å unngå fisken denne dagen!

mort.gif

Motor`n klarte å få en mort på balansepilken!

Og så kom årets siste dag! Ringen var sluttet... Året sluttet som det begynte, med isfiske i Enebakk. På denne turen så møtte jeg Svensken fra forumet, og det var enda et hyggelig bekjentskap! Og fisk fikk vi!

svensken.jpg

Svensken med megaborre... :)

Og jeg med...

megaborre.jpg

megaborre...

Været var flott og Vågvann viste seg fra en vakker side.

vaagvann.jpg

Og til slutt så fikk jeg ihvertfall tatt et bilde av en "Drømmeabbor"...

drommeborre.jpg

Dette var et lite innblikk i mitt fiskeår 2006. Ikke de store fiskene, men mange hyggelige turer med brukbart med fisk.

siste.jpg

THE END...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

humor, fisk, flotte bilder, tykke mennesker, tynne mennesker, rare hunder, rapportene dine har alt, og dette er jo et verdig bevis på at du og dine virkelig nyter fisketurene.( utenom det bildet av kroken i fingeren....)

alltid flott å lese dine rapporter, er nesten som om jeg er med på turen :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE Per - dette var vakkert!

Kjempe oppsummering, morsomme kommentarer, fine bilder....Takk!

Men, det er et litet men... husker du hva jeg sa om lua di da jeg var ute hos deg? Hvis jeg ennå ikke får kjøpt den av deg ønsker jeg at du forteller meg i en PM hvor det går an å få kjøpt den! (Pm fordi jeg er redd for at de kan bli utsolgt før jeg får tak i en..)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært fin rapport fra et fiskeår med masse fine turer - som du også har gledet oss med å fortelle om (og vise bilder fra) underveis. "Gjedde over vann" -bildene er ekstra morsomme å se - noen av de ble jo sinnsykt gode! Håper på hell og (fiske-) lykke for deg i 2007 også.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kjempebra når folk tar såpass mye bilder på fisketuren at det kan ende med en sluttrapport av dette slaget. Moro å kunne se folk, familie, hunder osv osv kose seg ute hele året rundt. Syns det later til at du har hatt et svært bra fiskeår, minus kveita som kom seg unna. Ja og så kroken i fingeren da.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tilbakemeldinger!

Var det noen som så bilder av tykke mennesker her..? Ja, nå blir nok Fruen, Motor`n, Thile, Svensken og Blydonkern fornærmet! :D

Det er ikke sikkert at lua mi kler deg Laksefiskern! Husk at alt kler den smukke... :unsure::):D

Og ja, jeg nyter livet! Jeg gambler ikke på at jeg får noen fler liv en det ene jeg holder på med nå.

Mitt motto er: En fridag uten jakt eller fiske er en fridag uten mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider