Gå til innhold
Fiskersiden

Spesialen svikter aldri.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Lars Ivar har mast om tur til skogseid en stund nå og klarte endelig å overtale meg til en tur på søndag.

Etter 3 timers søvn så ringte klokka ved 04:20 tiden. Så etter en kjapp kaffe så var jeg på vei innover for å hente Lars Ivar i Bergen. Etter lessing av utstyr (Mye utstyr…) og frokost på Shell så satte vi snuten mot vannet med uber røyer og ørreter.

Planen for turen var å dorge etter den grove ørreten som fins i vannet, og jeg hadde et lite håp om å klare å bryte persen min på brunørret som var på stusslige 1.2kg. Men gledet meg også til å se hvordan dette Hitec dorging tullet funka.

Været var knall i det vi fikk lessa utstyret i båten, skiftende skydekke og blikk stille med god temp lovet godt for resten av dagen. Rigging av utstyr skjedde etter at vi hadde løst båten i fra flytebrygga og etter kort tid så begynte vi å bli oppmerksomme på et par vakende ørreter rundt om kring innenfor kastehold. Lars ivar (kaptain) beordrer meg til å skaffe litt steike fisk til seinere på dagen. Som sagt så gjort, Beastmaster ul stanga til Øyvind blir rigget opp, og slukvalget falt på en 7gr spesial kobber og rød med svarte prikker. På tredje kastet så smeller det på noe som virker som en grei fisk. I det lyden fra bremsen begynner så titter Lars opp i fra wobbler skrinet og spør om den er stor. ”Den er nå større en 200g i hvert fall" svarte jeg. Fisken fulgte greit inn mot båten, men holdt seg godt utenfor synsvidde og jeg syns det var litt rart at jeg ikke klarte å styre den inn. Hmm kanskje det er snakk om kilos fisk tenkte jeg for meg selv før den bestemmer seg for å vise litt muskler og 1000 snella får varma bremsen en smule. Etter 4-5 hissige 10-15m utras hvor fleksen i Beastmasteren kjennes godt i korken så begynner den å komme nærmere båten, og Lars får et glimt av den. ”Den er jo skikkelig fin jo, fort 2kg!” Etter en del herjing rundt og under båten så begynner den å bli klar for håving og rett før den er i håven så roper Lars ”Den er Jævlig svær!” pulsen øker en smule og tanken om 2+ begynner å gjøre nervene mine en smule frynsete. Men før jeg får tenkt noe særlig over det så har Lars Ivar alt klart å håve den og 2 kilosen vokste dramatisk :P. Med skjelvende hender ble fisken veid. Vekta bikket mellom 3,98 og 4,02. 4 blank blir vi enige om og jubelen bryter løs. For et vann!!!

25068_s.jpg

3 kast og ny pers! 4 kg blank må sies å være en grei start på dagen.

25067_s.jpg

Spesialen leverer og kroken satt klokkereint

For en start! Vi er mer gira en noen gang og utstyret rigges kjapt sånn at vi får satt i gang med trollingen. Planen var 2 stenger fiskendes høyt uten noe dilldall og 2 stenger med blyparavaner. Fargesprakende wobblere i forskjellige former og str blir montert og vi er i gang.

Vi dorger en runde rundt hele vannet, men det er bare småtassene som er interessert, av en eller annen merkelig grunn. Ikke noen brutale hogg fra storørreten bare dirring i fra 2-300g grammere. Været skiftet karakter etter hvert også, tempen sank og vinden økte med påfølgende regn.

Lars bestemmer seg for å rigge opp ei stang til med en dipsy diver i tilfelle været har fått ørreten til å trekke ned i dypet.

25069_s.jpg

Lars rigger opp dipsyen og smilet er på plass.

Etter hvert så begynte det å bli såpass kaldt at vi måtte i land for å få på oss flytedressene for å holde varmen. Jeg tok noen kast i fra flytebrygga for å se om det var noe fisk der, og det var mengder med småtasser. Lars Ivar ville også prøve seg litt med sluken så han rigget opp en stang med en 7gr spesial. Etter et par 200 grammere så smeller det på noe merkbart større. Fisken blir drilla mellom båter og tau mens den har noen hissige utras. Fisken viser seg delvis et par ganger så vi ser at det dreier seg om en fin fisk rundt 2 kilos merket. Etter noen siste krumspring under brygga så er den klar for håven og ny pers for Lars Ivar er et faktum!

25070_s.jpg

2.6 kg nydelig skogseid ørret!

Trua er på topp igjen, men det er jo litt merkelig at ørreten heller vil ha en 7g sluk isteden for wobblere. Så etter litt diskusjon så finner vi ut at vi må teste og dorge litt roligere og høyere i vannlaget. Blyparevanene blir byttet ut med sideparavaner og wobblerne blir byttet til noen som går bedre ved rolig fart. Dipsyen har vi fortsatt ute for å i hvert fall ha en stang på dypet. Vi er i gang igjen og med varmere kropper og ny fin fisk så er motet på topp.

I det vi runner av neset inn til ”kanalen” så smeller det på en fin fisk på ene overflatewobbleren, men etter 15 sek så spreller den seg av. Den hadde et par fine luft sprang så vi tipper vekta til 1.5+.

Like etter så siger vi forbi en plass som ser lovendes ut og jeg tar et par kast med ulstanga igjen. Pang! Der satt den jaggu igjen, og fighten er i gang. Vi har 5 stenger ute så det å stoppe helt opp er ikke aktuelt med det første så fleksen i stanga og bremsen på snella fikk virkelig kjørt seg. Fisken har noen fine utras både i retningen vi kjører og selvfølgelig motsatt vei. Til slutt så lar den seg jobbe inn til båten og etter en del herjing under båten og faretruende nær motoren så klarer Lars Ivar å håve den mellom stengene. Fisken var ferdig bløgga i det den kom i båten siden kroken satt planta i gjellene på den. Så den ville virkelig ha spesialen!

25071_s.jpg

2.1 kg og fisk nr 2 over gamle persen!

Sykt for et vann og for en debut! Jeg er grisefornøyd og det dårlige været glemmes fort. Vi fortsetter å dorge med samme oppsettet en stund til siden vi har hatt kontakt med en fin fisk. Etter hvert så kjører vi i land for a lage oss litt mat og Lars Ivar disker opp med jegergryte som smaker himmelsk i en sliten kropp. Etter en liten hvil så tar vi dorgingen fatt igjen, men det skjer heller lite så vi stopper opp på fristende plasser for å denge litt mer med sluk uten at det gir noe særlig uttelling.

25072_s.jpg

Kom igjen da……

I det lyset begynner å forsvinne så smeller det endelig på en brukbar fisk på ene stangen med sideparavan og en 18cm rappala med ørret farger (vi prøvde det meste etter hvert). Siden det er min tur så får jeg drille den inn og etter litt knoting i landingsfasen så kan ørreten veies til 1,6kg. Bilder lar seg ikke gjøre i vinden og regnet med fare for herpa kamera.

Vi fortsetter å dorge til vi ikke klarer å se sideparavanene for så å pakke sammen og si oss fornøyd. Vi er gjennomvåte og kalde, men smilet og latteren sitter løst. Begge har perset og turen har vært over all forventning.

Takk for en knall tur Lars Ivar, du trenger nok ikke mase like lenge neste gang for å få dratt meg opp til Skogseid igjen. Da skal skrinet være lesset med 7gr spesialer for man trenger ikke noe annet :P

Til slutt takk til sluken over alle sluker.

25004_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HEHE

der kom rappen ja..

dette har jeg venta på i hele dag...

lenge siden eksamenslesinga har gått like treigt og oppdateringsknappen til windows like flittig brukt ;)

kongetur ja, og HERREGUD for en forbedring av pers(er)

skal jo ikke klage jeg heller som løfta min pers med en kilo :P:D

men neste gang kan vi prøve å være litt mer på lag med værgudene :P

takkar for kjekke tur jan..

snakkes nok i sjappa til uka..

lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

For en herlig rapport og flotte fisker. Spesialen har nok gjort mange fornøyde opp gjennom¨årene, og kanskje er det altså nok men en beastmaster ul + ul-snelle og en boks med sluker? Det er jammen lenge siden jeg fisket med så lite utstyr. :P

Fisket du med Fireline -crystal? Umulig å se senen din...

Grattis med nye perser på kanonflott fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utenkelig du skulle kunne fått til noe med fluestanga der Jan... Gratulerer til dere begge med nye perser og en suveren tur. Ørretfisket der på denne tiden er bra, men alt dette på en dag er jo over all forventning. For en sjukt fin fisk det der er Jan...

Røya er kanskje støgg, men det er definitivt ikke ørreten!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket du med Fireline -crystal? Umulig å se senen din...

Fireline crystal er ikke så usynelig, føler selv at den er litt oppskrytt etter en halv sesong med den "hvite" multien på spolen.

Jeg er mer nysgjerrig på sølvkroken spesial rød og kobber med sorte prikker. Er disse prikkene tegnet på selv? Kan ikke huske å ha sett en slik i fargekartet!!

Tilbake til det viktigste, gratulerer med kjempefisker. Ikke misunnelig i det hele tatt :P !!

Endret av arne mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempeflotte aurar begge to. Flott rapport og nydelige bilder også. :D

Så fine fisker da.Nå ble jeg overrasket.Jeg trodde i min lille verden det bare var stygge fisker der borte jeg :P Flott rapport, med flotte bilder av fine fisker ;)

Nydelige fisker, trodde ikke det var mulig i Skogseid.

Auren i Skogseidvatnet har alltid vore flott. Forstår ikkje kvifor så mange vil ha det til at det bare er stygg fisk der. :P

Er det nokon som husker rapporten til Audun for et par år siden ? Dei var ikkje akkurat stygge dei aurane heller. :o

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, sukk, sukk.

Det var noen utrolig flotte ørreter. Gratulerer kjempemasse med både kanonfiske, og perser.

Det er jo også en aldri så liten artig moral her, det at den tok den lille fine sluken, og ikke alltid masse hightech dorgefjams og 25 fots båt til å dra rundt på hærligheten.. Med andre ord, dette ble klossete sagt (skrevet), men dere skjønner sikkert hva jeg mener.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pryl skulle du hatt din snik :) Nappe opp to flotte ørret på Ul stanga mi uten å spørre om lov engang :blink:

Men siden det er deg så får det gå for denne gang.... tror jeg :D

Fra spøk til alvor. Etter som mms bildene tikket inn på mobilen, steg pulsen et par hakk bare av å se bildene :huh:

Gratulerer med sykt flotte fisker til begge to, og takk for at du kjører inn stanga for meg :P

Edit: Hadde jaggu et par slike sluker jeg også gitt :-)

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.