Gå til innhold
Fiskersiden

På fisketur i nye fjell


knutis
 Share

Recommended Posts

Ingen sommer er fullstendig uten en skikkelig fjellfisketur. I år gikk turen til et for oss nytt område et sted i Trøndelag. Det valget angrer vi ikke på..

Etter en lang kjøretur ble bilen parkert og sekken kom på ryggen. Inn til området hvor vi hadde planlagt å ligge disse dagene er det ca 1,5mil. Det var allerede ettermiddag når vi begynte å gå og fiskelysten var høy. Vi valgte derfor å slå leir etter ei mil ved et innbydende innos. Fisket her var imidlertid ikke det helt store. Det ble noen småfisk, men forhåpningene om storfisk måtte vi vente med å få oppfylt. Det som det imidlertid var rikelig av her var mygg og ikke minst knott. Etterhvert som vinden stilnet utover kvelden dukket de opp i mengder vi aldri har sett maken til. Det ble tidlig kveld i teltet, men etter et par timer måtte jeg ut en tur i et nødvendig ærend. Gadd ikke å ta på langbukse... Hvilken tabbe. Det stakk og klødde på legger og lår i timesvis etterpå.

Dagen etter ble kursen satt mot snaufjellet. Det var en ren nytelse å komme over tregrensa og opp i brisen som effektivt holdt knotten unna. På vei innover stoppet vi ved flere småvann og prøvde fisket. Ikke et napp. Framme i det utvalgte området ble teltet satt opp ved et av vanna. Her er det flere vann og tjern forbundet med bekker. Etter en rask matbit var det tid for å prøve fisket. Valget falt på lillauren i kobber. Etter kun få kast kan jeg rope FISK! , og den kjentes pen ut. Kompisen kommer løpende med håven. Inne ved land hopper den flere ganger helt opp av vannet og gjør fiskeren nervøs, men sitter godt og havner etterhvert i håven.

1,6kg og turen er allerede reddet for min del!

Fisket fortsetter og en halv time senere sitter fisk nr 2. Denne kjennes om mulig enda tyngre u

Denne havner også i håven og som bildet viser er det en svært fornøyd fisker.

2,0kg og tangering av persen på ørret. Lett sjokkert etter en slik start konstaterer vi at denne fisken har vi ikke bruk for. Den får dermed svømme videre.

Jeg rekker å ha kontakt med en fisk til før det er kameraten sin tur. I et innos hogger en fisk på en spinner. Den er stor.. Etter noen nervepirrende minutter kan denne også løftes opp for fotografering

Litt slankere, men en god del lengre og 2,5kg.

Det har vært en start på turen som overgår alle forventninger!

Etter en bedre middag med fjellørret som hovedingrediens prøver vi fisken i et litt mindre vann. Det er dødt lenge før stanga til kameraten igjen står i bue. Fisken har tatt på ei rød/svart jensensild. Når fisken nærmer seg land ser vi at det er ei stor røye. Også denne ender i håven. 1,8kg og smellfeit

Neste dag er forventningene naturligvis store, og de blir innfridd. Spesielt for kameraten sin del. Han sikrer først lunsjen, så middagen og i tillegg tre fisk til som blir satt ut igjen. Vekt 1,0 - 1,8kg

Det er morsomt å håve fisk for en god kompis, men enda bedre å få fisk selv. Dessuten er det jo et lite innslag av vennskapelig konkurranse med i bildet. Jeg skifter over til kraftigere utstyr og samme sluk som han, men den ene som biter går rett til værs og er borte. Jeg ser også en fisk på godt over kiloen som følger etter sluken innover grunna. Men til slutt, etter at han har landet sin femte for dagen, biter det på et kast langs land der det er brådypt. På en blågrå jensen denne gangen.

1,9kg og dagens største!

Neste dag bestemmer jeg meg for å prøve fluestanga på formiddagen. Ingen suksess. Merket ikke fisk i det hele tatt og går derfor over til sluk igjen etterhvert. Det er heller ingen suksess da jeg sliter mitt eneste eksemplar av sluken som har fungert desidert best i godværet. En Jensensild i gul/rød/hvit. Kameraten plukker imidlertid fisk. 3stk på 1,4 1,7 og 2,0 kg. Den siste, som ble tatt i samme vann som røya, var smellfeit og ikke stort lengre enn den på 1,4. Godt smakte den også. Bilder av disse mangler ettersom vi da fisket hver for oss. Kommer så snart jeg får tilsendt! Jeg kjenner ingenting denne dagen før utpå kvelden. da røsker det til på ei møresild. Turens klart heftigste utras forteller om stor fisk! Den begynner å komme såpass nært land at vi venter å få et glimt av den snart, når snøret brått blir slakt. Borte...

Jeg blir uten fisk denne dagen.

Siste dagen vi skal tilbringe her gir ny vindretning. Jeg får raskt æren av å fungere som håver igjen. Denne gangen ørret på 1,2kg. Det er lenge til middag, så den får gå.

Det er dagfisket som har vært best så langt. Men denne dagen er det helt dødt. Det ender med pastamiddag.

Kveldsøkta blir imidlertid bedre. Jeg får endelig fisk igjen. Ørret på 1,2.

Kompisen klarer å få sin første under kiloen, 0,7, og jeg følger opp med en på 0,3. Fint å se at det ogsåp finnes småfisk her! Rett før vi avslutter fisket for kvelden i småruskete vær hogger det til igjen hos meg. Turens hissigste fisk gir god kamp og hopper helt ut av vannet flere ganger før den havner i håven. 1,8kg og en flott avslutning på turen.

Dagen etter pakker vi og drar. Ikke usannsynlig at vi kommer igjen!

Dette fisket foregikk i ei statsallmenning et sted i Trøndelag. Vi traff noen få andre fiskere på turen. Alle var lokale. De fisket delvis fra båt og med oter. Ikke det mest sportslige fisket etter vår mening, men det virker som om stammen her tåler det. De vi snakket med uttrykte overraskelse over å treffe fiskere som ikke var fra distriktet. Slik ønsker vi det fortsatt skal være og forteller derfor ikke hvor dette foregikk. I letingen etter aktuelt område har vi brukt fiskeguider og kart utgitt av diverse fjellstyrer, nettsidene til forskjellige fjellstyrer, kontaktet lokale fiskere og sist men ikke minst lest masse kart! Det finnes helt sikkert mange andre vann på statsgrunn i Trøndelag med minst like bra fiske, så det er bare å lete!

Det meste av fisken fikk vi på sildesluker rundt 15-25g. Skarpe farger i solskinn og mere dempede farger når det var skyet. Ikke uten unntak selvfølgelig. Min siste, som tok i 23 tida på kvelden i skya vær og vind, tok en knall gul/rød atomsild. Vi fikk også fisk på lillauren, spinner og storm jigg. Det meste av fisken tok langt ute, gjerne etter bare noen få meters innsveiving.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.