Gå til innhold
Fiskersiden

Litt av hvert.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Ble en lengre økt med testing av et par nye plasser på Erling og meg i overigår. Vi lessa bilen (hiace) full i utstyr og satte nesa nordover. Etter mer eller mindre mislykkede forsøk på div kaier som kun resulterte i små fisk, (grøngylt, bergnebb, blåstål, rødnebb, berggylte, sypiker og ei lita lange) så kjørte vi mot ei god gammel og velprøvd fergekai. Der var det selvfølgelig fult arbeid på gang, eller det sto fult i utstyr i fra Mesta der vi pleier å stå samt at kaien var sperra med en kjetting. Vi fant fort ut at kjettingen var lett å stige over og at vi i hvert fall kunne sjekke om det var noe taggmakrell i lyset fra kaia. Det var det….

35420_s.jpg

20kg+ agn

35415_s.jpg

Nest største på 760g

35414_s.jpg

Ny pers på taggis. 1020g

Så siden det var litt å finne på her så la vi ut et par agn i samme slengen, noe som i starten resulterte i et par krabber og ei ok lange på 3kg+ for Erling. Jeg for min del dilla mest etter taggisene og ble en smule overasket når jeg ser det er små bevegelser i karpestanga som står ute. Stramer opp og kjenner noe som er latterlig tungt i andre enden og stusser på om det er ei krabbe som har surra seg inn i mengder med tang før jeg begynner å kjenne noen reale ”bølgninger” i andre enden. ”hva i svarte” sier jeg til Erling som begynner å mumle ett eller annet om kveite, breiflabb osv… jeg er bare skeptisk til om jeg klarer å presse det opp til overflaten for stanga ser ut som en fin C der jeg presser det jeg tørr. Men etter hvert så kommer det sigende og jeg er sikker på at det er fisk, men har ikke snøring på hva det er før denne kommer baklengs opp til overflaten.

35416_s.jpg

Ny pers på piggskate. 5,26kg

Skata hadde på mirakuløst vis klart å ta agnet i kjeften, sure seg rundt tackelet sånn at den løse kroken på pennelfortommen fikk tak i snøret igjen... Hvordan dette har skjedd uten at det viste noe mer en småristing i stangen er for meg en gåte… Må si jeg er glad for at det var en solid pers på arten, men jeg må ærlig innrømme at jeg var en smule skuffet, med tanke på hvor tungt og spesielt det kjentes ut…

Etter å ha kasta ut agnet igjen og konstatert at Erling fikk en hågjell så strammer jeg igjen opp mot noe tungt. Ikke like tungt som sist, men fortsatt en betydelig vekt i andre enden. Etter litt pumping osv, så viser det seg at denne gangen er det 3kg pigghå som kommer feil vei… Hmm bekrefter bare mine tanker om bakvendtdagen siden jeg har landet de største fiskene på denne turen noe som er veldig uvanelig med tanke på at Erling pleier å fiske skiten av meg på denne kaien.

Etter et par pigghå til på Erling så setter vi oss ned og drikker litt kafe og planlegger neste tur etter congeren. Det at det er blitt tatt havål på andre siden av fjorden får meg til å spørre han om de noen gang har merket noe til de på denne kaien siden den ser lovende ut med tanke på både dyp og en god del sprengmasser. Men det har verken Erling eller noen andre han kjenner kjent noe til… Jaja vi har jo allerede 2 plasser som har levert og 2 til som burde kunne levere arten så kanskje like greit siden kaien vi sitter på er et godt stykke lengre unna. Så i det vi sitter der og lurer på om vi egentlig skulle satset på ålen i natt med tanke på at temp og flo er meget gunstig. Men så begynner det å skje ting med surfraia til Erling. Han sprinter bort og kjenner etter før han strammer opp. ”Her er det noe stort” kommer det kontant og det syns godt på stangen. Jeg leiter fram håven blant alt av veiarbeider klrimskrams som ligger strødd og tusler bort til Erling og spør ” Hva trur du det er? Det ser jo bra ut.” ”Muligens ei skikkelig lange, men ikke godt å si” Noe usikker på tiden men med en god og seig dra kamp så kommer det noe til overflaten som vi har sett før og som det er umulig å ta feil av. ”Havål for helvete!” roper Erling! Mens jeg begynner virkelig å stusse på hvordan i all verden vi skal klare å få den i håven med tanke på at det er 2m+ ned til vannet. Og som de fleste vet så har ikke jeg den største rekkevidden… Etter litt kjapp tanke virksomhet så finner vi ut at å føre den rundt kaia er uaktuelt, men takket være Mesta som har lagd et lite stillas under kaien så kom jeg meg en god stubb nærmere vannoverflaten. Så mens Erling tømmer ålen for de verste kreftene så kommer jeg meg ned i posisjon. Vi konstantere at den er definitivt den feiteste vi har sett når Erling driller den nærmere håven og etter x antall forsøk så glir den endelig over håvkanten. Skulle ikke forundre meg om gledes brølet til Erling og meg kunne høres helt hjem til Radøy!

35418_s.jpg

En feit rakker på 12,86kg og Erlings 12 havål!

35417_s.jpg

4 åler over 7kg i år....

Du får f*** meg havål overalt du!” sier jeg mens Erling slipper den ut igjen. Han smiler lurt og sier ingen ting.

Etter dette så skjer det ikke stort mer annet en at jeg napper opp en hågjell og Erling får en pigghå. Samt denne krabaten på dillemeitestangen.

35419_s.jpg

Is it a fish? Is it a crab?... no its an alien!

35413_s.jpg

Noe skeptisk (to sek tidligere så hang den godt fast I fingeren til Erling…)

Blekkulf ble sluppet ut igjen, og vi fortsatte å drikke kaffe og prate skit fram til kl 03:00 før vi sa oss fornøyd med turen og lessa utstyret inn igjen i bilen og satte nesa hjemover.

På veien hjem så tenkte vi litt på hvordan vi skal satse etter ålen neste gang vi er her. Og planene er klare….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjukt feit ål! Grattis med havål til Erling, og nye perser til Jan! Skulle vel ønske jeg kunne vært med på den turen. Bra jobba gutter, dere er fremdeles rå, og det er jo høsten som er årstiden som gjelder hos dere :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey gutter. Nå sparer dere litt fisk til jeg kommer ned og da! Er bare 3 uker igjen nå! Fete fangster. Congeren var som forventet når Erling var på tur, dog overskygger den taggmakrellen som er virkelig av bra kaliber og en ok piggskate. Dere er rå! gleder meg vanvittig til å trekke vestover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere! Må si jeg er imponert over hva dere klarer dra opp! Spesielt når ikke jeg er i nærheten;D

Kommer nettopp hjem til Steinestø, der jeg sammen med Torry og hans bedre halvdel var med å vitnet testing av nytt utstyr fra Campelen. Som vanlig et røverkjøp med Rønsingen som ansvarlig salgsrepresentant:D.

Forøvrig var det nesten det litt for forutsigbare trekløveret som ble dratt opp fra dypet denne gangen også: Hågjel, Pigghå og Lange... Alt mellom 500g og 3 kg..

Endret av Surfsmurf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner, blei fullstendig satt ut da havålen viste seg i overflata, kaien stikker vel sikkert 50-60 meter ut, og med et kast på kanskje noe tilsvarende fra ytterst på kaia, og ut på rein sandbunn, var det ein art som ikke sveiv meg i heile tatt når vi lurte på hva det kunne være ;)

Flott tur, der vi kjørte ganske lange omveier, slik at vi fulgte sjøen mesteparten av veien, såg jo intressante plasser overalt, men endte som vanlig opp med å prøve et par kaier :)

Tror ikke det er mange arter eg har fått i sjøen som eg ikke har fått minst et eksemplar av på denne kaien ( untatt Gylter og kutlinger, som eg aldri har prøvd etter her, da det har blitt mest nattfiske på meg på denne plassen). (Har forøvrig fått flere av samme type blekksprut her, og en del Akkar)

Imponerende fangst gutter! Hvordan rangerer dere taggmakrell i forhold til vanlig makrell som agn?

Har vel intrykk av at vanlig makrell er litt bedre som agn, men Taggmakrellen fungerer godt, og har mye bedre holdbarhet mot krabber og sypiker, så absolutt ikke dumt å ha noen i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.