Gå til innhold
Fiskersiden

Til Cowboy-land etter ørret


arne mo
 Share

Recommended Posts

Utgangspunktet for denne turen ble lagt for mange år siden.

Etter tre år i Trondheim som student reiset jeg over dammen for å fortsette å studere i USA. Jeg havnet i Albuquerque, New Mexico. Der gikk jeg også langrenn for universitetet. På langrennslaget var det flest skandinaver, men også et par fra USA. En av de ”innfødte” på laget var fra Wyoming, cowboy stat nummer en, og Jason var intet unntak! Jason hadde vokst opp med jakt og fiske som en naturlig del av hverdagen.

Vi ble kjapt gode venner, og jeg har siden den tid fått meg noen helt fantastiske turer til Wyoming’s villmark!!

Denne rapporten er fra da jeg var på besøk på forsommeren. De fleste bildene er av litt dårlig kvalitet da elektronikken delvis svikta og bildene er scanna papirbilder.

38877_s.jpg

Lille huset på prærien

Slik ser det ut der Jason vokste opp, i utkanten av Daniel, Wyoming, et lite sted med et innbyggertall på 110!!

Pick-up truck og kjøter er standard.

38878_s.jpg

Grei utsikt å våkne opp til hver dag!

Å ha hest i Wyoming er like vanlig som å ha bil her hjemme (nesten), så det har noen hester som de bruker primært til jakt og fiske. I tillegg har de et par grisen så det blir noe svinekjøtt, og noen høner så de får egg (det nærmeste naturalhusholdning jeg har kommet).

Faren er utstopper, og stopper ut fisk og dyr, så det er mye fin fisk å se. Den største fisken jeg har sett der var ei Canada Røye på drøye 20 kg!

Vi hadde bestemt oss for å besøke et par høyt liggende vann for å prøve å treffe isløsinga. Selv om det var sommer nede i lavlandet var det fortsatt snø høyt oppe i fjellet.

Etter å ha kjørt så langt vi kom med bilen (les pick-up trucken), var det bare å sele på hestene og pakke alt utstyret.

38879_s.jpg

Uvante dyr å forholde seg til, og ja, jeg vet at capsen ikke er helt i henhold

Heldigvis hadde jeg ridd litt da jeg var liten (vokste opp på gård hvor vi leide ut stallen), for det var en god dagsmarsj opp til vanna. Turen startet litt problematisk da vi ikke hadde fått strammet kløven godt og fordelt vekta bra nok på den ene hesten, så kløven begynte å skli ned på siden av hesten og videre under magen. Hesten tilta fullstendig og satte av gårde i full fart mens tinga våres ble strødd utover et stort område. Etter hvert fikk vi tak i hesten og samla sammen utstyret. Heldigvis var det bare en sekk som var blitt rivd opp og noe tørrmat som forble på de evige jaktmarker. Ikke noe viktig utstyr var blitt skadet.

Vi pakka på hesten litt bedre og prøvde på nytt.

38880_s.jpg

Greit å slippe å bære alt selv

Etter hvert som vi kom høyere ble det ganske surt, og det begynte å snø. Plutselig ble hestene ganske urolige, og like etter så jeg rester av litt innvoller som lå rett ved stien. Jeg gikk av hesten og kjente på restene som lå der, og de var fortsatt varme! Jason konstaterte at det var restene av en hjort jeg holdt på, og at vi hadde nok skremt en bjørn midt i middagen. Må si jeg var litt mer på vakt da vi red videre med rifla meget lett tilgjengelig.

Vi ankom vannet som lå på ca 3000 meters høyde etter at det hadde blitt mørkt. Da var det bare å slå leir, få i seg litt mat, konstatere at det var ganske mye is på vannet, legge 44’ern under puta å gå til sengs.

38881_s.jpg

Kveldsmat gjøres klar

Neste morgen var det strålene sol, og et lett dryss av nysnø som hadde falt kvelden før. Toppene raget opp mot 3500 meter.

38882_s.jpg

Morgenstemning

Vi fant noen viker hvor isen hadde gått, og begynte å fiske. I disse vannene er det rikelig med føde for fisken, også på vinteren, så de var ikke utsultet og bet ikke på alt som beveget seg. Det skulle vise seg at de var veldig kresne!!. Vi fisket og fisket, men fikk ingen ting. Jeg gikk opp på en liten høyde for å få litt oversikt, og det var fisk å se ja, digre rugger som krusa rundt, men som ikke ville bite. Jeg aldri før eller aldri siden sett så digre ørret kruse rundt i overflaten.

38883_s.jpg

Ørretsugger

Utpå ettermiddagen fikk jeg endelig kontakt med fisk. Jeg kjente at fisken var av fin størrelse, og pulsen steg betraktelig. Etter fin kamp kommer den innover. Håv hadde jeg ikke, så jeg tenkte jeg fikk prøve å dra den forsiktig opp på land siden det var greie landingsforhold. I det fisken er kommet klar av vannet løsnet selvfølgelig sluken, og fisken sprella vilt. Jeg er sikker på at hjertet mitt stoppa helt opp! Jeg byksa ned mot fisken og fikk hivd den lengre opp på land. Gjennomvåt på beina kan jeg konstatere at jeg har satt personlig med en Cutthroat på litt over 2 kg med en helt grei k-faktor!

38884_s.jpg

Bursdagsgliiiiis !!

Dette ble den enste fisken i dette vannet. Etter et par dager sala vi på hestene og red nedover igjen. Vi hadde fått noen flere mindre ørreter i et par andre vann som lå litt lavere, så litt fisk ble det. Siden vi hadde hester som bar utstyret hadde vi også lassa på telemarkutstyr, så vi tok oss noen toppturer mellom fiskeøktene.

Det var noen store skogbranner i området, og den ene kvelden datt det aske fra himmelen ned i middagstallerkenene våre. Jason forsikret meg om at de var langt unna, men allikevel var det litt skremmende. Da vi kjørte ned fra fjellet fikk vi se brannen på lang avstand, det så ut som et helt fjell som gikk opp i røyk.

38885_s.jpg

Stor skogbrann

Vel tilbake i ”sivilisasjonen” planla vi neste tur. Vi skulle bli kjørt inn til enden av et stort vann med båt for så å bruke fire dager på å gå igjennom et fjellparti , Wind River Range. Her finnes Wyoming’s høyeste topp på godt over 4000 meter, men denne gangen skulle vi holde oss godt under snøgrensa. Selvfølgelig var det flere ”godvann” vi skulle innom som Jason hadde fått stor fisk i før.

Været var fint på hele denne turen. Vi overnatta første natt ved et vann som faren til Jason hadde fått ”Brook trout” på over 2.5 kilo i. Vi så selvfølgelig ikke noe til de store, så etter hvert koste vi oss med å dra småfiske i utløpselva. Det var gøy det og!

Neste dag campet vi ved et litt større vann, og her var det bra bett ja, Jeg hadde aldri før fått så mye pen fisk på en dag før. Sølvkroken Spesial gjorde jobben og den kvelden ble det en treretters middag bestående av fisk, fisk, og fisk! Ikke mye som overgår nystekt ørret når man er på tur.

38886_s.jpg

Bra uttelling

Videre gikk turen over noen fine fjellpass. Vi fikk en del mindre fisk på resten av turen, men været var fint, og naturen var nydelig.

38887_s.jpg

Slappe av må til

38888_s.jpg

Fine områder

Siste dagen passerte vi en markant topp som het ”Square Top”. En majestetisk topp som ruvet godt. Jason hadde tatt med en ”date” på overnattingstur på toppen en gang, og det hadde vist vært en uforglemmelig opplevelse!!!

I elva på bildet fikk meg min første canadarøye. Størrelsen var beskjedne 8 hg med tanke på hvor store de egentlig kan bli.

38889_s.jpg

"Square Top"

Etter noen timers videre gåtur skimtet vi parkeringsplassen i det fjerne hvor vi hadde fått plassert en bil. Turen var over og fiskeeventyret i Wyoming var over for denne gang.

38890_s.jpg

To karer ved slutten på turen

Før jeg reiste hjem tok jeg en kjapp tur innom Yellowstone nasjonalpark. Jeg hadde ikke tid til å fiske der, men legger allikevel med noen bilder. Fasinerende å se de fine fargene og formasjonene som oppstår her. Pga tynn jordskorpe i Yellowstone kommer jordas indre lettere opp til overflaten, og det er det som er grunnen til alle de varme kildene, mineral avleiringene og geysirene. Yellowstone blir omtalt som er ”supervulkan”, som en gang i framtiden kommer til å gå i luften.

38891_s.jpg

Fantastiske farger

38892_s.jpg

Noen trær sliter når svoveldammene vokser

38893_s.jpg

Et bunnløst blått hull

38894_s.jpg

Igjen fine farger

38895_s.jpg

Old Faithfull

Tilslutt legger jeg ved et bilde av ei canadarøye (lake trout) som en gutt på 8 år skulle ha stoppet ut hos faren til Jason. Personen bak kameraet (meg) får vel 1 i terningkast for dette bildet, men man ser i hvert fall at det er diger fisk i Wyoming. Fisken veide ca 15 kg.

38897_s.jpg

Gjedde?

Jeg skulle gjerne ha vært den som poserte med denne fisken, men det er jo greit å ha noe å reise over til i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperapport! :) En fantastisk naturopplevelse også da. Det gjør liksom noe med villmarksopplevelsen når man selv er inkludert i næringskjeden... (altså ikke helt på toppen)

Må ha vært frustrerende med de svære suggene som svømte rundt, uten å bite! Fisket du utelukkende med Spesial, eller prøvde dere andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wyoming er et kjempeområdet. Store deler er fortsatt forholdsvis øde, så hvis man beveger seg litt vekk fra alfarvei møter man ingen mennesker, bare ville dyr!

palkr Postet i dag, 16:00

Kjemperapport! En fantastisk naturopplevelse også da. Det gjør liksom noe med villmarksopplevelsen når man selv er inkludert i næringskjeden... (altså ikke helt på toppen)

Må ha vært frustrerende med de svære suggene som svømte rundt, uten å bite! Fisket du utelukkende med Spesial, eller prøvde dere andre ting?

Fisket ikke bare med Spesialen nei. Der hvor suggene bare krusa rundt prøvde jeg alt i slukboksen min både en og to ganger. Til slutt bet den på en sluk som het "Kastmaster" som jeg kjøpte der borte.

Laksefiskern Postet i dag, 11:41

Flotte turer og flott og interessant rapport.

Så du noko tel indianerane? *ler*

Ser jo en og annen indianer når man er der borte, men få med fjær på hode og krigsmaling i ansiktet :) . Det nærmeste jeg har kommet å leke indianer der borte var da jeg jakta antilope med pil og bue :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hi,

Det var en veldig fin artikkel. Du har vart blant de utvalgte forstår jeg!

Var i Wyoming en del på 50 tallet som tenåring og kan bekrefte din observasjoner/opplevelser. Godt å høre at det kan oppleves enda! Var så heldig å opplev en del vannvittig fiskebet under gresshopper sverming. Elevene fosskokte var gang vinden blåste en ny sky med gresshopperne ut over elven. Siden har jeg alltid prøvde med gresshopper her i Norge også, artig, det funker her også.

Har var i Yellowstone mange ganger også. Den er tildels turisifisert men har en utrolig natur, meget interessant område. Park Rangers (de jeg har vart borti) lønner det seg å holde deg unna, behandle alle som om de har en kunnskaps nivå på en 9 årig nivå. Men kanskje den gjennomsnittlig Amerikaner er der når det gjelder natur! Ihvertfall de som tar guided turer i nasjonal parker. Man burde heller ikke glemme Teton National Park rett syd fra Yellowstone når man først er i området.

Ellers har jeg sett en canadisk røya (lake trout) av samme størrelsen en jordhytte brukte som islager (dvs at paret som drev fly-in fiskestedet skjært isblokker ut av vannet og lagret dem i jordhytten) på Aikens lake i Manitoba. Den hadde var fisket gjennom isen i Juni og lå frossen i jordhytten. Det var et syn, ja.

Kult med cutthroat trout også.

Håper at du får anledning å komme ditt igjen!

Gophernorsk

Endret av gophernorsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.