Gå til innhold
Fiskersiden

Det skjedde i det Herrens år 2007...


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Hva skal man si, Året har i grunn vert knall fiskemessig. Målet om å bikke 70 arter var unnagjort i mai og en del av de andre målene ble også fullført. Jeg har også hatt gleden av å møte mange nye trivelige mennesker i løpet av året som har gitt meg mengder med info og tips som har hjulpet til med å utvikle meg som sportsfisker og artsjeger. Vestlandstreffet på Føyno står plantet som et høydepunkt både på det sosiale plan og reint fiskemessig. Kanskje ikke pga fantastisk fiske, men mer hvor mye jeg lærte på den altfor korte helgen vi var samlet. Artsturen til Østlandet står også veldig høyt, hvor Stein var gull verdt og guidet oss til en mengde nye arter. Samt at stamfisket ble veldig trivelig sammen med Audun og Oz. Håkjerring turen i Trondheimsfjorden er også noe jeg setter veldig høyt på lista over gode minner i år. Så den har fått en ganske sentral plass i min ”lille” årsrapport. Ellers som dere blar dere nedover her så består rapporten mest av bilder, men jeg har også med litt tekst til de turene eller fangstene jeg husker best i fra året som har gått. Jeg har dessverre måtte utelate det meste av fangster som venner og bekjente har gjort på flere av de samme turene siden det rett og slett ikke er plass og at det tross alt er mitt fiskeår 2007 det handler om. Håper ingen føler seg glemt av den grunn. Jeg har ikke akkurat vært den mest aktive på forumet i det siste så derfor slenger jeg inn noen nye bilder i denne oppsummeringen jeg håper dere setter pris på.

Nye arter:

Havål

Var vel den mest fortjente arten i løpet av året. Etter å ha sett at Erling hadde landet 7 stk mens vi fisket sammen så var det endelig min tur…

16853_s.jpg

Art nr 61 og litt glad (gal)….

10mnd seinere så dukker denne fisken opp på samme plass. Litt spesielt at den veide eksakt det samme som den første jeg fikk.

36091_s.jpg

4,02kg

Metode: Fisket har foregått på ”rotom bottom” som engelskmennene så fint kaller det. Det er noe strøm på plassen og fiskedypet har vært ca 20-30m med kort avstand til veldig mye dypere vann. Noe jeg tror er en av grunnene til at de to jeg har fått på land har latt seg lure, mens vannet har vært såpas kaldt. Agnet har vært makrell begge gangene og det er vært så ferskt som mulig til årstidene å være (januar fisken tok på fryst og oktober fisken tok på fersk). Siden vi har vært plaget med at krabber har dratt med seg agnet i bunn så har vi brukt pully tackle hvor vi har festet en dupp på søkke fortomen som her:

36092_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14700/36092.jpg

Uber tøff tegning

Dette har i hvert fall gitt oss tre av de siste havålene så ”hard on the bottom” som vi trudde agnet skulle ligge før er nok ikke like viktig. Eller det er i hvert fall bedre med et agn som svever litt over bunn en et agn som blir tatt av krabben…

Fløyfisk

Det å totalt endre taktikk på en plass kan vise seg å gi en del overraskelser. Og det gjorde det på denne plassen. Endte vel opp med rundt 10 fløyfisk i år.

20243_s.jpg

Finnes jammen her også! art nr 62.

Metode: Aktivt fiske har vist seg å være desidert best til denne arten, selv om den også har kommet på land under passivt. Flytter litt på agnet (10-50cm) og lar det så ligge i ro en liten stund for så å fortsette. Agnet som har fungert best har helt klart vært sandmark eller børstemark, men reke/gulp kombinasjon har også gitt fisk. Har fått arten på to plasser og det som gjenkjenner de er ca 20m dyp og fin bunn, med en og annen liten hindring.

Trepigget stingsild

Eneste nye mikro arten i saltvann i år. (det er for dårlig med tanke på at fruen napper opp mudder og leirkutlinger (som jeg mangler) så vannet spruter).

20415_s.jpg

Art nr 63…

Metode: Som mikrofiske ellers… fin de, og presenter et lite agn (reke) på en liten krok og håp at de er i humør til å smake på agnet.

Glassvar

Fikk to av denne arten i år, først en liten tass fra land for så å perse med denne i fra båt

21451_s.jpg

Grei kjeft.

21452_s.jpg

Artig øye hadde den også...

34546_s.jpg

Største av året.

Metode: Aktivt fiske var det jeg dreiv med når jeg fikk begge. Den minste tok under samme fisket og plass som er beskrevet for fløyfisk. Og med børstemark som agn. Den største tok på ca 50m med drivende båt og et flying eye på 400g med en skikkelig makrell bit…. Så det er en glupsk fisk. Bunnen var fin der jeg fikk begge.

Kveite

Fikk også to av denne arten i år. Er vel den arten med størst forbedringspotensial...

26202_s.jpg

Nr 2 og største av året på 1040g.

Metode: Igjen aktivt fiske som førte til begge fiskene. Riktig nok litt lenger mellom hver gang jeg flyttet på agnet. Når det gjelder agn så hadde jeg kombinasjoner av fisk/reke/blåskjell og gulp begge gangene. Noe som i grunn er ganske spesielt siden det ikke er noe jeg tar meg tiden til å mekke sammen så ofte. Det skjer stort sett bare når fisket er dårlig som et siste forsøk… Begge plassene var ca 20m dype og hadde fin bunn med litt ujevnheter.

Spisskate

Dette var definitivt årets mest gullhårpregede fangst. Slapp ned, knota med snøre i 5 min, løfta agnet og der satt den… Oz berga fisken med en perfekt snuting og jeg koste meg med øl resten av vestlandstreffet….

23108_s.jpg

Hmm her var det jo litt tyngde..

23112_s.jpg

Artig skapning.

23113_s.jpg

Voks deg større til neste gang.

Metode: Selv om det var en flaksefangst så kan jeg jo komme med hvordan jeg fikk den… Fisket med standard havfiskebom og slep. 1.0mono og selvlysende slange var vel det fortomen besto av. 12/0 eller 14/0 owner supermutu (husker ikke eksakt) som krok og en hel makrell som agn. Agnet lå som sagt på bunn. Var noen som visket meg i øret at det sikkert hadde noe med at vi hang på slep bak en annen båt og at jeg var den som satt bakerst i det sterkeste luktsporet som gjorde forskjellen. Noe som sikkert kan ha hatt noe med saken å gjøre. (framgangsmåten var mye det samme på de 2 spisskatene ”blekringen” fikk under håkjerringturen)

Artsturne til østlandet:

Første turen innom kjelleren til Tom Ole forspant seg slik:

”Torsdagen kl 17:30 så ble jeg plukket opp av Eirik Jørgensen i Lillestrøm for å tilbringe kvelden i kjelleren til Tom Ole. Noe som var en artig aha opplevelse. Den var minst like røykfull og overlessa av utstyr som jeg hadde hørt rykter om og praten gikk løst om alt fra fiske til fiske. Første gang jeg har sett at noen som nevner et eller annet om fotball blir sett stygt på og blir sendt bort i skammekroken… Vi ble også enige om at Trym`s fravær slettes ikke var fordi han skulle ”pakke”, men at han heller var på Justin T. konsert og sjekket opp fjortisjenter….

Etter x-antall kaffekopper, en halv boks med pipetobakk, ei duppstang og mange tips i baklommen så ble det hjemreise i halv ett tiden.”

Fisket var over all forventning og artene tikket inn:

Etter en herlig fight på kort hold så havnet min første art for turen i veienettet.

29275_s.jpg

Gjørs på 2,58kg og jeg er strålende fornøyd.

Grunnet 30 grader i vannet så tok det sin tid å slippe ut igjen gjørsen så da gjør man det på denne måten når man har holdt den i vannet i 5 min….

29276_s.jpg

Etter 15 min så svømte den videre….

Aspen lot seg dessverre ikke lure selv om jeg så den ved et par anledninger.

Dag nr 2 og Stein guider til flere arter.

29278_s.jpg

Suter ble nr1 for dagen

Etter litt knoting så kom solaboren også på land

29262_s.jpg

Nr to for dagen!

Så var det bare karpen igjen, og etter et bra run hvor fisken hang i 10 sek så var trua på topp for å klare en brukbar fisk også. Men det ble med en liten håndfull som tok på duppstangen som var ment for solabbor.

29280_s.jpg

Søt liten sak med forbedringspotensial…Btw nr 70

Nytt vann og ny art skal prøves. Og selv om det er lyst så kommer dvergmallen på land

29267_s.jpg

Turens morsomste fisk. Btw nr 71.

29271_s.jpg

Art nr 5 for dagen!

29284_s.jpg

Nr 73 er notert.

Her kommer takkelisten i fra turen hvor det var mye mer som skjedde men som det dessverre ikke ble plass til…

”Takk for guiding i særklasse Stein! Nå må du snart få vridd nesa vestover så vi får gitt noe tilbake for all hjelpen vi har fått ;)

Takk for godt selskap langs Glommas bredder Åsmund, Audun og Cristian. Dette må vi virkelig gjøre igjen, for stamfiske ga mersmak. Og til slutt takk til alle som har kommet med tips og hjelp. Spesielt Geir, Vilhelm, Erik, Tom Ole, Iversen og alle andre som var i kjelleren på torsdag.”

Og sist men definitivt den viktigste på turen. Takk Til fruen som hadde en veldig bra uttelling og som dyttet gamlingen ned på 3.plass på lista over flest arter i Bergensmafiaen!

Brungylt

Andre forsøk etter arten ga meg dette lille eksemplaret…

34886_s.jpg

Nr 74. ( ”mongo Jan” på sitt beste)

Metode: fisket med patternoster på ca 20m dyp og reke som agn. Brukte også ”plaice beads” Eller Hiro sine dialites som atraktorer (noe som pleier å være bra til gylter og flatfisk). Fisket relativt statisk men flyttet agnet en gang i blant for å fiske meg oppover skrenten under kaia. Hadde det ikke vært for at jeg viste at arten var der så hadde jeg ikke holdt ut de 50 sypikene og minst like mange små rødnebb jeg var nødt til å dra opp før arten endelig kom….

Piggvar

Den siste nye arten av året ble piggvaren. Dette var et fiske jeg definitivt likte og gleder meg allerede til å ta med fruen dit til sommeren for å plukke flere av denne samt fjesingen på samme sted.

39305_s.jpg

Art nr 75 og et fint eksemplar til plassen å være (1.07kg).

Metod: Aktivt igjen, men denne gangen mye mer aktivt en vanlig. Flyttet agnet et par meter mellom hver stopp og stoppen varte ikke spesielt lenge. Agn var enten en lang (12-15cm) strimmel av makrell som de små tok eller samme lengde med horngjel (tåler mer og blinker mer….) som persen tok. Den største tok mens jeg kastet bra nærme land med en teori om at de store står der det er litt mer rufsete og at det er der det er mest småfisk som har problemer. Om det var det som gjorde det er ikke godt og si, men det funket i hvert fall (er vel en grunn til at surfen funker bra også). Fisket glidende med en lang (40-50cm) fortom av fluor 0,35 uten noe dims.

Her kommer det en liten liste over nye perser og fisk jeg ellers er godt fornøyd med i løpet av året.

Flatfisk:

Rødspette:

22716_s.jpg

Spette på 1,46kg.

Metode: Aktivt fiske med sandmark… men mistet en som var godt større og en på ca samme size på blåskjell. Blåskjell fisket faktisk skiten av sandmark denne dagen. 8 av 9 som kom på land tok blåskjell. Brukte et nedklipset patternoster med whisbone på den nederste fortomen som har vist seg å være et bra tackle så lenge det ikke er mye småfisk (blir sinnssykt mye rot med 2 hvittinger på :P ).

Lomre:

21553_s.jpg

Største lomra i år på 640g.

Metode: Passivt fiske ellers samme plass og agn som fløyfisken.

Sandflyndre:

20393_s.jpg

Første pers på Sandflyndre på 780g

Og tilslutt nåværende pers på 820g

40526_s.jpg

820g

Metode: Første tok på aktivt fiske under mye de samme forholdene som resten av flatfisken. Agnet var reke. Den andre tok under flytebrygge fiske. Fisket aktivt hvor jeg dunker blyet noen ganger i bunn for så å vente litt, løftet forsiktig og da satt den (Takker Vilhelm). Samme metode for de 6-7 andre jeg tok samme turen. Agnet var makrell noe som virker som et godt agn til sandflyndrer når det er kaldt i vannet.

Skrubbe:

21369_s.jpg

Første pers på skrubbe i år 820g.

Som ble grusa en liten stund seinere.

27960_s.jpg

Kikkmeite etter skrubbe er skøy. 1080g!

Metode: Første tok under passivt fiske med sandmark. Ellers samme forhold som under rødspettefisket. Nr to under Kikkemeite i en liten brakkvanstrøm med reke som agn. Moro å styre agnet mot fisken og legge det tett på den ved hjelp av strømmen for så å se det forsvinne inn i kjeften på den :) Brukte faktisk sirkelkrok her. Grunnet mengder med mindre skrubber som slukte…

Torskefisk:

Hyse:

Ble en del lett fiske på en ny plass i våres og det slo aldri feil at så fort det begynte å skumre så kom hysestimen inn på grunna. Noe som alltid var gøy siden hyser over 2kg gir en bra fight på lette feederstenger. Det viste seg også igjen at sandmark og børstemark er knall agn til fisk som primært finner føden sin på bunn.

21370_s.jpg

Nest største av året 2,92kg

21368_s.jpg

Og persen på 3700g

Metode: mye samme som fløyfisk siden det var på de samme turene. Patternoster med litt dims og sandmark som agn. Litt mindre aktivt siden jeg gjerne slenger ut en 3 stang når skumringen nærmer seg med større agn for å ta de som jakter i ”sypike halvtimen”. Men hysene ville heller ha et lite delikat markmåltid en en feit fin makrellbit.

Torsk:

Torskefisket har vært elendig i år og utenom et par ok fisk rundt 4 kg i fosenstrømmen så var dette den tyngste og min desidert tynneste torsk i år.

34066_s.jpg

4.7kg og Erling trudde jeg hadde krabbe i andre enden av snøret under innsveivingen.

Metode: Prøvde etter conger, fikk torsk…

Lyr:

Ble mange lyr mellom 2 og 4kg i år men de helt stor lot seg ikke lure. Selv om de tydeligvis var i området siden det ble rapportert inn 2 fisk over 10kg i nærområdet…

Årets største ble tatt under et forsøk på å lure kveita i fra land en plass i Nordland.

33224_s.jpg

4,96kg

Metode: Agnet med hel pale som var kuttet opp for å spre mest mulig lukt. Tacklet var et upp and over pulley. Ellers så har krokstr lite å si når det gjelder lyr.. har fått de ned i 2kg på Owner offshore 11/0… Ellers så kan det nevnes at det ble fort mer lyr når vi begynte å løfte agnet på havålplassen…

Brosme:

Ble noen greie brosmer fra land I år. Nest størst er denne på 4,02

16857_s.jpg

Og her er årsbeste.

16788_s.jpg

4,26kg

Metode: Standard dypvannsfiske med pulley og en god makrellbit. Bruker altid pennelrig med sirkelkroker under dette fisket(6/0 ssw og 4/0-2/0 mutu light). Ps: husk å plassere den minste kroken nederst på pennel riggen for å øke sjansen for morsom bonusfisk. Bruker altid wire siden flere dypvannsfisk har greie tenner og muligheten er der altids for at det går på en bra pigghå…

Lange:

Målet var å klare å bikke 10kg fra land i år og selv om det tok sin tid så ble det til slutt to stykker. Det litt morsomme er at ingen av de tok under målrettet fiske etter arten.

Den første kom på land etter målrettet fiske etter lysing. Fisket foregikk innerst inne i en fjord tarm på ca 30m dyp så jeg hadde ikke akkurat forventet å få ei lange av dette kaliberet der.

35703_s.jpg

Ny pers på lange og årsbeste. 10.68kg

En stund seinere på året så klaffer langefisket igjen og jeg øker persen til 12,4kg. Det morsomste med turen var vel i grunn at jeg var ute etter lusuer for å skaffe noen flere poeng til storfiskerkonken. Langa ble dermed landet på karpestangen og en 3/0 mutulight. Noe som i og for seg gikk veldig greit.

40128_s.jpg

Nr to over 10kg i år.

Metode: Er vel egentlig ikke så mye å si… første tok på et relativt greit agn regnet for lysing med samme fremgangsmetode som brosmene. Mens den andre tok et lite agn beregnet på lusuer… Fellesbetegnelsen er vel i grun bare at de var flaks begge to og at pulley tacklene leverer fisk :blush:

Bruskfisk:

Piggskate:

Ble med ei piggskate i år men den var tilgjengjeld 2kg over gamle persen…

35416_s.jpg

Ny pers på piggskate. 5,26kg

Skata hadde på mirakuløst vis klart å ta agnet i kjeften, sure seg rundt tackelet sånn at den løse kroken på pennelfortommen fikk tak i snøret igjen... Hvordan dette har skjedd uten at det viste noe mer en småristing i stangen er for meg en gåte… Må si jeg er glad for at det var en solid pers på arten, men jeg må ærlig innrømme at jeg var en smule skuffet, med tanke på hvor tungt og spesielt det kjentes ut…

Metode: Up and over pulley med samme pennelfortom som beskrevet tidligere. Liker denne riggen når jeg fisker der der fin bunn. Siden den kaster langt og man kan variere mye med fortomer og agnstr. Mer info her:

http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t=2022

Pigghå:

Har blitt en del av denne arten i år. Og 3 av de var over den gamle rekken på 4.92kg.

16706_s.jpg

Første ok fisken for året og ny pers på pigghå 5,14kg

Den ble grust på den heller kjente kaeien på Bontelabo

39308_s.jpg

Nåværende pers på 5,82kg

Metode: Bontelabo = et bra agn og 2/0+ krok på et eller annet tackle. Ellers så fikk jeg den andre under samme metode som brosme fisket. Sirkel er å foretrekke hvis man ikke følger med når fisken tar og er kjapp i tillslaget, for å ungå dyp kroking av fisk man ikke har tenkt å ha på middagsbordet…

Havmus:

Har blitt noen av disse i år også og nå er jeg vel oppe i 9 stk totalt hvis jeg ikke husker helt feil.

Her kommer tre stk som kom på land i løpet av samme kveld på Bontelabo.

19500_s.jpg

Første for året på 1820g.

19501_s.jpg

Nr 2 kom litt seinere og bikka 1840g

19502_s.jpg

Siste og minst for kvelden 1740g.

Metode: Har vel blitt beskrevet opp i mente flere ganger. Men den er ikke så hard å be så lenge den er der man fisker. Har sett den blitt tatt på alt i fra en liten reke bit på 4 krok til hel sypike og 5/0. Ambefalt krokstr er nok 1/0-3/0 og den ser ut til å foretrekke harsk makrell eller reke. Tackle er mye det samme og bør nok velges mer etter hva slags plass man fisker på.

Hågjell:

Fisket etter hågjell har ikke vært all verdens, men en ok fisk ble det nå i år også.

16789_s.jpg

1,18kg og Erling knipser bildet med en 7kg havål mellom beina…

Metode: Har fått alle de større under dypvannsfiske med samme fremgangsmetode som under brosmene.

Gylter:

Grønngylt:

Har det blitt en god bunke av disse i år og den største jeg har et ok bilde av er denne på 220g. Har ellers fåt 8-9 stk over 200g på 2 forskjellige plasser, og har et jalla mobilbilde av en på 250g+ (veid på en salter breknel fjervekt med 10g inndeling)

34022_s.jpg

feit og gammel rakker…

Metode: Patternoster med 4 krok har gitt god uttelling med 0,30 fortom. Små aktivt fiske i fra flytebrygge var det som ga meg det store antallet med spesimenfisk. Husker jeg var noe raskere i tillslaget en hva Villhelm var den dagen som sleit med å få noen over 200 som kanskje hadde litt med saken å gjøre. Ellers de samme perlene som ellers (Hiro plaice beads)

Bergylte:

Ble en del fiske etter disse i år også uten dem alt for store, men morsomt fiske er det jo uansett :lol:

34019_s.jpg

Årsbeste på 1520g

Metode: Mye det samme som under grøngylt fisket, bare grøvre fortommer og 2-1/0 krok. Agnet var reke som vanlig.

Fettfinnefisk:

Skogseid…

”Lars ivar (kaptein) beordrer meg til å skaffe litt steike fisk til seinere på dagen. Som sagt så gjort, Beastmaster ul stanga til Øyvind blir rigget opp, og slukvalget falt på en 7gr spesial kobber og rød med svarte prikker. På tredje kastet så smeller det på noe som virker som en grei fisk. I det lyden fra bremsen begynner så titter Lars opp i fra wobbler skrinet og spør om den er stor. ”Den er nå større en 200g i hvert fall" svarte jeg. Fisken fulgte greit inn mot båten, men holdt seg godt utenfor synsvidde og jeg syns det var litt rart at jeg ikke klarte å styre den inn. Hmm kanskje det er snakk om kilos fisk tenkte jeg for meg selv før den bestemmer seg for å vise litt muskler og 1000 snella får varma bremsen en smule. Etter 4-5 hissige 10-15m utras hvor fleksen i Beastmasteren kjennes godt i korken så begynner den å komme nærmere båten, og Lars får et glimt av den. ”Den er jo skikkelig fin jo, fort 2kg!” Etter en del herjing rundt og under båten så begynner den å bli klar for håving og rett før den er i håven så roper Lars ”Den er Jævlig svær!” pulsen øker en smule og tanken om 2+ begynner å gjøre nervene mine en smule frynsete. Men før jeg får tenkt noe særlig over det så har Lars Ivar alt klart å håve den og 2 kilosen vokste dramatisk :P. Med skjelvende hender ble fisken veid. Vekta bikket mellom 3,98 og 4,02. 4 blank blir vi enige om og jubelen bryter løs. For et vann!!!

25068_s.jpg

3 kast og ny pers! 4 kg blank må sies å være en grei start på dagen.

25067_s.jpg

Spesialen leverer og kroken satt klokkereint

For en start! Vi er mer gira en noen gang og utstyret rigges kjapt sånn at vi får satt i gang med trollingen. Planen var 2 stenger fiskendes høyt uten noe dilldall og 2 stenger med blyparavaner. Fargesprakende wobblere i forskjellige former og str blir montert og vi er i gang.

”Pang! Der satt den jaggu igjen, og fighten er i gang. Vi har 5 stenger ute så det å stoppe helt opp er ikke aktuelt med det første så fleksen i stanga og bremsen på snella fikk virkelig kjørt seg. Fisken har noen fine utras både i retningen vi kjører og selvfølgelig motsatt vei. Til slutt så lar den seg jobbe inn til båten og etter en del herjing under båten og faretruende nær motoren så klarer Lars Ivar å håve den mellom stengene. Fisken var ferdig bløgga i det den kom i båten siden kroken satt planta i gjellene på den. Så den ville virkelig ha spesialen!”

25071_s.jpg

2.1 kg og fisk nr 2 over gamle persen!

Det ble en fisk til på meg i løpet av denne turen. Det var en sulten ørret som tok en 18cm rappala på ene sideparavenen. Rett og slett min desidert råeste tur etter fettfinne fisk ewer!

Bergen ett eller annet sted:

Ny pers på brød i fra et lite vann i bergensområdet.

25595_s.jpg

900g+.

25596_s.jpg

Vi møtes igjen når du bikker 2kg

Nordland

Så var det nordland som sto for tur og denne gangen viste elva seg fra en mye bedre side en sildrebekken vi hadde i fjor.

33225_s.jpg

Et lite “brekk” leverte ny pers på fluefanget brunørret. 1,98kg

33230_s.jpg

Som smakte snadder når sola dukket opp bak fjellveggene

33223_s.jpg

Så fikk både jeg og verten Andreas en sjøørret hver på 3,55kg med en halvtimes mellomrom.

33226_s.jpg

Ny pers på fluefanget laks (oppdrett på 5,64kg)

Laksen ga i fra seg en bra fight og etter 3-4 min så tok snella kvelden så de siste 10minuttene så hadde jeg bare skyteklumpen å drille fisken på siden snøret hadde låst seg…

33227_s.jpg

Ikke lett å kjøre fisk når spolen ser sånn ut.....

Til slutt takk til sluken over alle sluker.

25004_s.jpg

Håkjerringtur

Må ha med noen bilder i fra denne turen også selv om uttellingen min ikke var noe særlig så er det en av turene jeg husker best i år. Grunnen til det var det gode selskapet med 4 forskjellige men veldig trivelige personer. Og det at fisket i seg selv var veldig spennende. Ikke så ofte man kan sette på et brosme hue og innvolder som veier 3.5kg for så å senke det ned 600m med et håp om å få noe som er 10 ganger sin egen kroppsvekt….

Her kommer noen bilder og litt beskrivelse av hvordan fisket forgikk.

33218_s.jpg

Gi 100+ paler noen dager i en varm tank.

33198_s.jpg

Putt de i en kraftig flu pose.

33211_s.jpg

Sleng over bord.

33219_s.jpg

La det synke 600m…

33199_s.jpg

10 timer senere ser det sånn ut.

33200_s.jpg

No med tenner har herja på der nede.

33210_s.jpg

Fortomen.

33205_s.jpg

Rigg knyting….

33212_s.jpg

Greit utstyr Sealine 30, Tiagra 30, Tld 50 2-speed, Tiagra 50W.

33204_s.jpg

Agn.

33222_s.jpg

Så er det bare å vente….

33209_s.jpg

Sultne plageånder.

33201_s.jpg

Hvordan er det mulig?

33197_s.jpg

Fin kroking.

33206_s.jpg

Pål med en fin fisk på 1440 hvis jeg ikke husker helt feil.

33207_s.jpg

Fra ei som ikke klarte seg…

33208_s.jpg

Sverre klarer det igjen :D

33213_s.jpg

Endelig en fornuftig fisk.

33214_s.jpg

Blekringen med 8kg brosme.

33215_s.jpg

Fornøyd!

33216_s.jpg

Enda ei brosme havner i håven.

33217_s.jpg

10,4kg viste vekta og ny pers for Fredrick.

33220_s.jpg

Etter 500m+ med sveiving så detter den av 50m under båten…. Surt siden det høyst sansynlig var en spisskate som hadde vært en ny art for skipperen.

33194_s.jpg

Første spisskata om bord. 10+ fisk.

33221_s.jpg

Blekringen slår til igjen med et prakteksemplar på 13.6kg.

33195_s.jpg

Sprit vanna ut med vin er fint å slukke tørsten med under kjøring av fisk…

33196_s.jpg

Ny verdensrekord og nr 2 noensinne fanget på stang. 26,2kg.

33202_s.jpg

Blekringen gruser rekorden dagen etter med en fisk på hele 52,7kg.

33203_s.jpg

Blekringen og skipperen som har guidet til de 3 (4) eneste svartskatene som noen gang er fanget i verden.

Og hva fikk jeg?

Noe svart….

Med skarpe tenner….

Bruskfisk….

33289_s.jpg

Juhu!!!!!

Diverse

Ble en god del turer til en kai i sogn og det førte til en god del agn samt ny pers på taggmakrell.

35420_s.jpg

20kg+ agn

35414_s.jpg

Ny pers på taggis. 1020g

Metode: gode gamle makrell hekla og sildesluk var det som ga alt agnet. Men den største tok når jeg fisket kun med sluken for å luke ut de små. Ellers så er friline fiske med reke og ul-utstyr svingøy etter arten. Plassen var en kai med masse lys og ca 25+m dypt. De sto tidvis kloss i bunn.

Ellers så var det jo et par av disse der også :P

35419_s.jpg

Is it a fish? Is it a crab?... no its an alien!

35704_s.jpg

Artige dyr og ny ”art”.

Metode: :P aktivt fiske med sluk påmontert en 10cm fortom med litt dims og en krok var det som fikk min på land. Ellers så dukket vel Erling sin opp under aktivt fiske med patternoster.

Det ble også foretatt litt fiske etter gullvederbuk i et lite vann i bergensområdet.

Beste fisken for meg i år ble denne på 800g.

25603_s.jpg

Artige fisker

25604_s.jpg

Snakkes igjen senere

Og det var det, eller det var i hvert fall det jeg orket å ta med :) Så da gjenstår det bare å takke alle som har hjulpet meg på veien til nye arter og spennende opplevelser i løpet av 2007.

Takk til

Fruen

19416_s.jpg

Erling

35417_s.jpg

Lars Ivar

25069_s.jpg

Vilhelm

36867_s.jpg

Åsmund

23120_s.jpg

Trutta

34887_s.jpg

Gamlefar

23460_s.jpg

Ole

41493_s.jpg

Andreas

41495_s.jpg

Stein

29266_s.jpg

Vidar

41519_s.jpg

Karl Inge

23461_s.jpg

Thor

23102_s.jpg

Andreas (G-strike)

39903_s.jpg

Rab

41494_s.jpg

Sverre

41501_s.jpg

Fredric

41502_s.jpg

Pål

41500_s.jpg

Blekringen (Jonas)

41499_s.jpg

Gabrielsen

19503_s.jpg

Jonny

41492_s.jpg

De siste har jeg dessverre ikke noe bilde av fra i år, men takk for tips og trivelige fisketurer!

Audun

Kim Andre

Lasse

Kristian (krheldal)

Torry og fruen

Ølgylt

Ovejan

Ellers takk til Fiskersiden og Storfisker sine medlemmer for all inspirasjon og artige krumspring i løpet av det gamle og la det bli minst like bra i 2008!

Mvh Jan

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare og bøye seg i støvet her. Er utrolig inspirerende og se hva du får på land. Også er det jo kjekt og sitte på nattevakt og lese disse rapportene. Natten går litt fortere da. Må jo samtidig takke deg for at du introduserte meg for surf/kystmeite. Fisket mitt har fått en ny dimensjon! Nok en gang gratulerer med masse flotte arter og en strålende rapport. Håper vi får noen fisketurer sammen i det nye året :)

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl takk :) (sikkert for ett eller annet)

Forøvrig så mistenker jeg deg for å ha limt inn fjeset ditt på dressen til Vilhelm på en del av de bildene :D

Ett middels bra år det der, godt at du blir opptatt med andre ting i år, så jeg får muligheten til å bygge opp ett lite forsprang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Har vært et år som har levert over all forventing, men det har blitt fisket mye også. Noe som sikkert har litt med utfallet å gjøre :lol:

Thor: Er nok en viss fare for at rapporten for 2008 kommer til å bli en smule mer glissen ja :) Men skal nå få tid til å gjort unna litt fiske før mai....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen!

Siden dere har gitt så gode tilbakemeldinger, og at det ikke var så lett å få sove så la jeg til litt info om metoder for de fleste av saltvannsartene.

Ferskvann holder jeg meg langt unna å gi tips om siden jeg er helt grønn på området og at de fleste artene kom på land grunnet en veldig god guide. Det samme kan sies om Skogseid ørretene.

Når det gjelder tipsene om saltvannsartene så er det Erling, Vilhelm, Audun og Kim Andre som skal ha en stor takk for å ikke ha blitt lei av all masingen min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.