Gå til innhold
Fiskersiden

Fangstrapport fra Lunner i Oppland


AmundS
 Share

Recommended Posts

Hei.

På oppfordring fra annen tråd(og dermed ikke skryt...:-p) lager jeg en liten rapport fra mine siste to uker(++) med fisking i dette vannet.

Jeg har bodd ved dette vannet hele livet(som nå er 24år), og har vel fisket en del her oppigjennom.

Men tror jeg aldri har fått ørret her før sommeren 07. Det er dog vært rikelig med abbor, som jo kjennetegner

de fleste vann herover. Fiskeinteressen tok seg for min del kraftig opp 07, og gikk til innkjøp av litt ordentlig utstyr(som jo gjør fiskinga 100ganger mer moro). Og jeg og noen kompiser har dannet en slags gruppe(Facebook;-)) som vi Kaller "Ymse Hobbyfiskere i Forskjellige Størrelser og Fasonger". Mao, seriøsiteten ekke veldig høy! :-D Fikk vel landa to ørret i fjor på 1kg og 0,7kg. Samt noen gjedder av grei størrelse.

Men i år har det liksom "tatt litt av" for vår del.

Vi har kjøpt oss kano, så vi har prøvd sikkert alle vann som å prøve herover. Egentlig bare dumt når vannet som leverer ligger 50m unna her jeg bor.

Begynte tidligere i vår med litt god fart i ørreten.

Min kompis starta det hele med en på 0,645 mens jeg selvfølgelig overgikk han med en pen en på 0,684 ;-)

Så plutselig en kveld vi fiska alle fire, hørte jeg et skrik fra lenger bortpå vannet. Nå skjønte jeg at søren.. Der røyk rekorden min foreløpig... Og som den røyk! 1,791 er stort til å være det vannet her(trodde vi...), og jeg tenkte med meg selv at dette blir knallhardt å slå! :-( Selv ei blind høne kan finne korn!!!

n674355496_3601573_4701.jpg

SÅÅÅ glad blir man da... :-p For en raring..

Men man kan ikke legge seg ned å dø... Og rundt den 5-10.juli, kunne man ane at noe stort var på gang.

På en fin sommerkveld, fikk jeg en på 1,1kg og en på 1,0kg.

n674355496_3601574_5001.jpg

Her avbildet med den største på 1,1kg. En veldig vakker fisk om jeg må få si det selv.

Så fikk jeg ferie den 12.07... Da ble det mange dager uten noe konstruktivt og finne på, og da er selvfølgelig fisking ypperlig. Selvom tidspunkt på dagen kanskje ikke var det beste - bestemte jeg meg 14.07 for å ta med kanoen alene utpå vannet. Kl var vel 11:30 da jeg var igang. Og et par timer senere SMALT det. Utstyret jeg bruker er en Shimano Technium 9' 3-15g, Shimano Symetre 750 og 0,10 Fireline Crystal. Så man kan si det er rimelig lett utstyr - og fisk på denne størrelsen er MORO å få på dette utstyret.

n674355496_3601572_4409.jpg

2,3kg og pene 63cm lang! (Til sammenlikning er rekorden til min onkel på 3kg, også 63cm lang.. Så føler denne kunne vært tyngre!)

Nå ble selvfølgelig ikke interessen mindre! Og vi gikk igang med nattfiske, som denne rapporten egentlig handler om, natt til 17.07. Det ble en relativt vill natt. Første bittet fikk kompisen min. Denne hadde et par voldsomme hopp, og vi var rimelig på tuppa. Vil tippe denne var opp mot to kg. Når vi(jeg...) skulle prøve å håve den(for liten håv...) bomma jeg, og på utraset som kom da, datt dessverre fisken av. Uansett var det ting på gang denne natten - og vi(hvertfall jeg...) fortsatte med godt mot. Nå husker jeg ikke helt hvem som fikk fisk først, men jeg endte hvertfall opp med en på 60cm og 1,5kg, og kompisen min en på 1,7kg, 58cm. Så vil påstå det var ei bra natt!

n674355496_3601461_437.jpg

Dette ga selvfølgelig mersmak. Og neste natt var vi ute igjen... Dog var det litt kaldere nå, og var veldig stille. Tror vi ikke hadde napp engang.

Neste natt var vi selvfølgelig ute igjen(ja, begge hadde ferie...).

Og føler mitt absolutte høydepunkt i min korte aktive fiskekarriere kom her.

Alle disse nettene begynte vi tidligs kl 24:00. Og tror klokka dro seg mot 01:30 denne natta, da den villeste fisken jeg noengang har fått bet på.

n674355496_3620880_3431.jpg

2,7kg og 70cm!!! Så det var tippet på en av fangstrapportene på forumet her, at en fisk på denne lengden kunne være oppimot 4kg ? Vel.. Jeg skal ikke være bitter, men heller strålende fornøyd med ørretpers!!

n674355496_3620887_4542.jpg

Her min sensurerte kjæreste med fisken... Som syns det ikke var noe særlig å bli tatt bilde av kl 05:00 på morran, etter 4 timer søvn. :-D

n674355496_3620885_4205.jpg

Alle snakker om tenna til gjedda, men tenna til ørreten er heller ikke til å spøke med! :-)

Vel.. Var vel ikke noe mer å melde denne natten tror jeg... :-)

Så var det ny natt, nye muligheter... 4. på rad. Døgnet begynte å bli bittelitt snudd...

Fikk også en veldig fin en denne natta, på rundt 1,5kg. Pga litt dårlig samvittighet ovenfor andre fiskere, så har jeg nå begynt å slippe de ut igjen (hvis de er i god forfatning..) og hvertfall hunnene.

Etter en frinatt, var vi ute igjen natt til 22. var vi ute igjen på det som sålangt, men absolutt ikke siste, er siste nattefisket så langt i år.

Også denne kvelden hadde jeg flaksen på min side - og dro iland en på 1,5kg og en på 1,0kg. Begge sluppet ut igjen.

For å summere opp, så har det da blitt, på de siste to ukene, 9(8 på meg) ørret på over kiloen.

Listeform(for bedre oversikt) - Dette er altså i ett og samme vann:

1. 2,7kg, 70cm (siste to ukene)

2. 2,3kg, 63cm (siste to ukene)

3. 1,8kg, 59cm

4. 1,7kg, 58cm (siste to ukene)

5. 1,6kg, 60cm (siste to ukene)

6. 1,5kg, ukjent (siste to ukene)

7. 1,5kg, ukjent (siste to ukene)

8. 1,1kg, ukjent (siste to ukene)

9. 1,0kg, ukjent (siste to ukene)

10. 1,0kg, ukjen (siste to ukene)

11. 0,684kg, ukjent

12. 0,645kg, ukjent

13. 0,2kg, ukjent (siste to ukene)

Og det som er litt spesielt - er at vi ikke har fått noen fler små. Dvs snittet på alt vi har fått totalt er så høyt som man kan regne seg til utifra denne lista. Kan jo ha sammenheng med at vi bruker ganske lange wobblere - men har jo vært på en spinner eller to, samt mindre wobblere underveis. Dette er vel mer eller mindre flaks og tilfeldigheter... :-)

Tror neste år kan bli en skikkelig down for vår del... :-) Og det absolutt viktigste er jo at jeg leder ørret-konkurransen

i gruppa. Tror spesielt en er litt småbitter for det... Da han nok trodde 1,791g skulle holde med god margin! ;-)

De første 6 ørretene jeg fikk, tok jeg på Rapala Orginal Floating 11cm RT. Ofte med litt bly 30-50cm frem på sena.

2 siste ble tatt på Rapala Husky Jerk 10cm i Rainbow Trout-farger, uten at jeg er sikker på om denne heter RT.

I tillegg har vi fått noen gjedder i Jarenvannet, med største på 5,2kg.

n674355496_3542740_7417.jpg

Så har vært et fantastisk år sålangt for oss kano-fiskerne. :-)

Så har jeg et spørsmål på tampen... Hvis dere ser på første ørreten vi fikk - så er den veldig mye brunere enn de andre jeg her har lagt ut. Dette forklares vel med at det er satt ut ørret i dette vannet ??

De tre siste jeg har fått, er også mye brunere enn de som er avbildet på slutten her.

Endret av AmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotter ørreter, bra størrelse på de ja :D

Prøvd med flue der eller? Mye overflate aktivitet?

Jeg er ingen utpreget god fluekaster, så har ikke prøvd så mye med det nei...

Det er veldig mange som fisker tidlig på våren med fluedupp ytters og fluer innover snøret.

Fungerer absolutt... Dog er jo snittet noe helt annet - og selvom det sikkert hadde vært vilt å få slike størrelser på fluestang - er det greiere slik vi gjør det når ferdighetene ikke strekker til! :-)

Overflateaktiviteten er helt ok... Men føler det var mye bedre i fjor!

Kan det ha noe med temperatur både i luft og vann å gjøre ?

Føler det ikke har stått på insekter heller, for det er det virkelig mye av..

Og det er bra overflateaktivitet, men dette vannet har vært helt vilt på akkurat det de siste årene...

Det får en si var mye fin ørret.

Men enig med deg at de veier litt lite i forhold til lengden skulle tilsi. Kanskje det bar er genetisk. Er litt på tynn is nå.. men mulig kanskje? flott at dere setter litt tilbake også :)

Tror det faktisk bare er de to jeg holder samtidig som er de eneste hunnene vi har tatt opp...

Vet ikke hvor viktig det er å sette tilbake hannfisk jeg ? De gjør vel en jobb i vannet og, som vi andre hannene også gjør på land ? ;-)

Men en ting jeg har fundert litt på... Er tydeligvis mye fiskespisende ørret i dette vannet (rykter om ørret på over 5kg i fjor), og vil det ikke da nesten være bedre for etterveksten om de største blir tatt opp ?

Eller er dette helt på jordet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg har fundert litt på... Er tydeligvis mye fiskespisende ørret i dette vannet (rykter om ørret på over 5kg i fjor), og vil det ikke da nesten være bedre for etterveksten om de største blir tatt opp ?

Eller er dette helt på jordet ?

For noen ørreter!!! Greit å ha et slikt fiskevann i nærheten :D

Er ingen biolog, og du få sikkert mer kvalifiserte svar her på forumet. Men når det gjelder å få størst mulig fisk i et vann, så henger vel det sammen med bl.a. gytemulighetene og næringstilgangen. Vann med gode gytemuligheter og lite næring vil typisk produsere masse småfisk. I et slikt vann vil jeg tro det er veldig uheldig å ta vekk værsting-fiskespiserne....

Er gytemulighetene så som så (få eller ingen bekker egnet for gyting), vil det kanskje ikke være så kritisk å ta de største. Men de store er jo ikke spesielt godt egnet som menneskeføde da (tungmetaller og miljøgifter), så jeg ville latt dem gå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen ørreter!!! Greit å ha et slikt fiskevann i nærheten :D

Er ingen biolog, og du få sikkert mer kvalifiserte svar her på forumet. Men når det gjelder å få størst mulig fisk i et vann, så henger vel det sammen med bl.a. gytemulighetene og næringstilgangen. Vann med gode gytemuligheter og lite næring vil typisk produsere masse småfisk. I et slikt vann vil jeg tro det er veldig uheldig å ta vekk værsting-fiskespiserne....

Er gytemulighetene så som så (få eller ingen bekker egnet for gyting), vil det kanskje ikke være så kritisk å ta de største. Men de store er jo ikke spesielt godt egnet som menneskeføde da (tungmetaller og miljøgifter), så jeg ville latt dem gå uansett.

Jeg har jo selvfølgelig ikke oversikt over hvordan dette vannet er bygd opp på "matsiden"...

Ifølge en som visst fisker her rett etter isen har gått, så er det utrolig mye ørret, av alle størrelser.

Så virker jo som om de har det rimelig bra!

Ser jo forsåvidt ikke ut som det har gått utover størrelsen heller.

Hva miljøgifter og tungmetaller gjelder - trodde jeg kanskje dette gjaldt når de ble virkelig store ?

Eller mener du at over 2kg er for stort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo selvfølgelig ikke oversikt over hvordan dette vannet er bygd opp på "matsiden"...

Ifølge en som visst fisker her rett etter isen har gått, så er det utrolig mye ørret, av alle størrelser.

Så virker jo som om de har det rimelig bra!

Ser jo forsåvidt ikke ut som det har gått utover størrelsen heller.

Hva miljøgifter og tungmetaller gjelder - trodde jeg kanskje dette gjaldt når de ble virkelig store ?

Eller mener du at over 2kg er for stort ?

For å sette det i perspektiv anbefales gravide og ikke spise ørret over en kilo. De er jo mere sårbare for slikt enn andre, men å spise kilosørretter ukentlig kan kanskje bli litt drøyt.

Jo eldre du er, jo mer kan du drite i slikt. Det er de som skal yngle som burde være mest forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de store fisken er såpass slank kan tyde på at det er lite mat til dem. Store kanibaler trenger en tett bestand av småfisk for å bli feit.

Om det fjernes noen store fisker, blir det mer igjen på de andre.

Flere av ørretene har det vært småabbor i magen på.. Og dette vannet er kjent som et sykt abborvann, pluss at det er mye småørret utti her. Kan det være andre grunner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av ørretene har det vært småabbor i magen på.. Og dette vannet er kjent som et sykt abborvann, pluss at det er mye småørret utti her. Kan det være andre grunner ?

Blir jo bare spekulasjon, men hvis småfisken har mange gjemmesteder hvor storfisken ikke får tak i dem, kan det jo bli hard konkurranse om føden selv om det er mye småfisk. Storfisk er jo veldig sky, så de vil vel typisk holde seg unna grunne områder hvis det er mye menneskelig aktivitet nettopp der...? Men de burde jo ha grei mat-tilgang om vinteren uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo bare spekulasjon, men hvis småfisken har mange gjemmesteder hvor storfisken ikke får tak i dem, kan det jo bli hard konkurranse om føden selv om det er mye småfisk. Storfisk er jo veldig sky, så de vil vel typisk holde seg unna grunne områder hvis det er mye menneskelig aktivitet nettopp der...? Men de burde jo ha grei mat-tilgang om vinteren uansett....

mja.. er ikke så mye av vannet som har mennesklig aktivitet helt inntil.. hele "andre siden" har så godt som ingen aktivitet nedtil vannet... men er veldig mye gress i bånn, så tror det er nok av steder å gjemme seg... :-)

Endret av AmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.