Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 8.desember


 Share

Recommended Posts

Har blitt noen guider i kalenderen allerede og her kommer en til. Kan forsvare meg med at jeg kom på ideen før alle de andre og kom ikke på noe nytt.. :lol:

Er mange artsfriker på Østlandet og her er noen tips for å flere på lista. Har tatt med sjeldne arter og arter som ikke er så vanlige på østlandsområdet.

Fiskeplasser rundt Sandebukta

69824_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27753/69824.jpg

Bilde: NINA og Norge Digitalt

1.

Mulodden:

Langt å gå, men definitivt verdt det. Stupbratt like ved land. Fullt av steinurer og hulrom under vann. Går ned til 90m.

Har blitt tatt lange og paddetorsk her. Dykkere melder om steinbit og rognkjeks langs land på våren. Er sikkert masse spennende arter her. En av få plasser som kunne levert havål i området. Er en fyrlykt her så man har lys om man vil prøve nattfiske. Bra plass om man vil ha matfisk og!

2.

Kaia i Holmestrand:

69825_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27753/69825.jpg

Bilde: NINA og Norge Digitalt

-1: Gapeflyndre. I sundet mellom bryggene tas det gapeflyndre.

-2: Her har det blitt tatt fløyfisk, knurr, lomre, rødhai, paddetorsk, gylter.

-3: Mange spennende plasser mellom båtene her.

Fisk jeg vet har blitt tatt i havna eller rett utenfor: Slettvar(den gamle n-rekken), breiflabb, St. Petersfisk (garn) og gråhai(garn).

Mulig å få grønn, gress og berggylte, i tillegg til bergnebb.

Beste plassen etter microarter i området. Finnes den på østlandet er det ett eksemplar her!

Om sommeren er det ofte mange makrellfiskere i området, men det er god plass her. Om sommeren går det også sildestimer innom havna.(mulig å få sild fra land)

3.

Rødhaiplassen

Mange kjenner nok allerede den plassen her. Ikke så mange andre spennende arter her, men skal være kloskate i området.

4.

Holm.

Dette er stedet når isen legger seg i Sandebukta. Her har det blitt tatt flere rødhai og kloskate på isen. I tillegg er øyepål og strømsild ganske vanlig her.

5.

Havna på Bjerkøya

På vei ut til Bjerkøya krysser man en liten bro med et to meters gap. Når strømmen går ut fra bukta blir alt det varme overflatevannet fra de grunne områdene i Sandebukta presset forbi her. Dette fører til uvanlig høy vanntemperatur. Har prøvd ved noen anledninger, men ikke fått noe spennende ennå. Om det er noe sted som kunne levere varmekjære arter som f.eks multe, tror jeg dette er rette plassen. Vet det blir tatt havabbor her.

6.

Sandvika

Lang sandstrand. Populær plass blant sjøørretfiskerne. Har observert store stimer med tobis her om sommeren, men alltid glemt microkrokene hjemme. Garantert piggvar her. Har fått rødknurr to ganger her, men de finnes nok rundt hele fjorden.

7.

Berger.

69826_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27753/69826.jpg

Bilde: NINA og Norge Digitalt

-1. Leinastranda (egentlig ingen strand, mest rullestein)

Har vokst opp på Berger og fisket her siden jeg var guttunge. Kjenner til mange spennende fangster, og har bedrevet en del fridykking her. Som dere ser på bildet er det et stort rev her.

Piggvar: Har blitt tatt flere ganger. Ofte vår og sommer. Er absolutt ingen bankersplass, men av de 7-8 fiskene jeg har kjennskap til har alle veid 4-7 kg. Stor fisk altså. Har også blitt tatt slettvar her.

Tunge: Har observert tunge under fridykking midt på dagen. Problemet her er å finne en sandflekk. Bunnen her er for det meste blåskjellbanker med sandflekker i mellom. Naboen tok tunge når han satte garn her for noen år siden. Har prøvd nattfiske her, men ble plaget av store mengder ål.

-2. Observerte noen som hadde satt åleruser her for noen år siden. Kjørte bort med båten for å sjekke hva det hadde fått. Blant ål og småtorsk var det blant annet en havål og en tangbrosme! :D Her er det en del steinur.

Ut og fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, Kjetil! Eg kan jo legga til om punkt 5 (Bjerkøya) at dette også er ein veldig fin microplass. Brua er opplyst på begge sider og rundt kantane ligg det relativt store steinar. Innimellom her kan ein nok finna mykje rart. Eg såg mellom anna ein fin sjøaure som stod heilt stille i ei ur då eg leita etter microfisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra luke, og gleder meg til å teste.

Hva med alle de dårlige fiskeplassene i sandebukta da? Minns jeg har testa en del som ikke har gitt særlig uttelling. :D

Mulodden må jeg få testa en dag/natt. Krever såpass mye å komme seg dit at jeg vil helst ha tid til å fiske der et døgn når jeg først tar turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott luke! :)

Virkelig flott tråd som skal benyttes.

Lite spørsmål til adm.

Hadde vært kjempeflott om disse trådene hadde blitt samlet i en egen tråd,så kan man søke seg frem ved en passende anledning.

Guide til artsrike fiskeplasser?

Er ikke så mange som får treff ved søk: Kakke fisk,søple,spise å reise hjem til øst europa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra luke, og gleder meg til å teste.

Hva med alle de dårlige fiskeplassene i sandebukta da? Minns jeg har testa en del som ikke har gitt særlig uttelling. :huh:

Mulodden må jeg få testa en dag/natt. Krever såpass mye å komme seg dit at jeg vil helst ha tid til å fiske der et døgn når jeg først tar turen.

Tror helt klart Mulodden er plassen for deg. Masse fin matfisk her.

Fin luke!

(Tillegg til punkt 3: Rødknurr, tangkutling, brisling, makrell, horngjel, sjøørret, havabbor samt noen agntyver... ;-) )

Rødknurr tas over hele fjorden, men ingen plass er sikker. Og sjøørret er IKKE spennende art vel :)

Ellers bare moro å dele noen plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg å gjøre noe med førsteposten i kalendertråden ja, der alle trådene ligger klikkbare.

Flott Karl Inge.

Dette må jeg bare kalle årets hotteste tråd for min del. :blush:

Informativt,engasjerende og utrolig flott av Kjetil å dele disse artsrike plassene med oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker og bukker for en fin luke!!! Mangler masse arter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.