Gå til innhold
Fiskersiden

Fantastisk dag på Isen i Sauda.


Vidar-Alexander
 Share

Recommended Posts

I dag ble det endelig en "test tur" for å sjekke isforhold og fiske.

Var på plass ca kl 11.00 da sola akkurat hadde kommet på plass. Det var da ca -10 grader, rett før sola kom. Det lå litt dis/morgentåke over fjorden, men det lettet så snart sola var på plass.

Isen var jevnt over ca 12+ cm tykk. Overgangen ved land var grei, siden det var fjære sjø, så isen lå på bunnen inne i stranda. Den første meteren er ofte en del sprekker i.

Vel ute, begynte jeg med litt pilking, med 80g rød Jensen. Etter ca 30 min, ble det en flott Torsk på ganske nøyaktig 1,5 kg.

Etter litt mer pilking uten noe mer action, var det tid for å bytte taktikk.

175g Svenskepilk, med to opphengere, alt med god gammel harsk Makrell... Tror den har ligget flere år i frysen... he he

Det tok ikke lang tid før Pigghå nr1. var på kroken. 7,4 kg.

Ikke pers, men heller ikke så veldig langt unna.

Jeg fisker ikke lenger enn maks 15-20 minutt i hvert hull, før jeg bytter plass. Går da heller tilbake til samme hull senere.

Fikk etterhvert selskap av min yngre bror, som var "stangvikar" mens jeg tinte fingre.

Det ble noen flere hull, før Pigghå nr2. var på kroken. 5,3 kg.

Neste hull, hadde jeg på noe svært... aner ikke hva, men det slapp ca halvveis opp.

Litt senere, Ble en krok bitt av opphengeren. (var en liten bit som ikke var dekket med slange...)

Da var det blitt så kaldt at jeg ikke gadd å knytte på noe nytt. Slapp derfor ned igjen med en gang,med en opphenger mindre. Og i løpet av få sekunder var Pigghå nr3. på kroken. 3,7 kg.

Denne var faktisk å vennlig at den leverte kroken den nettopp hadde tatt, tilbake til eieren. :lol:

Deretter ble det for kaldt å stresse med agn o.l. etter som sola hadde gått ned. Gikk derfor over til Stor rød Jensen pilk igjen, siste halvtimen.

Det ble en liten Hvitting og en liten Knurr. Ingen av disse var verdt veiing eller fotografering. Disse to ble sluppet ut, mens resten av fangsten skal bli middag. ;)

Ca kl 15.00 kjendte jeg ikke lenger tærne mine, hanskene var frosset i et "konstant grep" (umulig å bevege fingrene) Spolen begynte å fryse fast i snella, hvis den var for lenge i ro, snørr og brilleglass gikk mer eller mindre i ett... Så, sånn helt greit fornøyd, med dagen, var det bare å rusle hjemmover.

Var nå blitt vann på isen inne ved land, så det ble litt vassing, et par meter. Men det gikk helt greit.

Her kommer litt bilder, inkludert noen selvutløser bilder og noen bilder hvor jeg prøver å få den ene Pigghåen til å oppføre seg for fotografen, noe som ikke alltid er like lett.. ;)

Ifølge meterologene, så skal været holde seg kaldt ut uka, men mildværet kommer til helga.

Nå skal jeg jobbe hele uka, så det spørs om jeg får anledning til flere turer i løpet av uka. Men skal prøve å benytte enhver anledning. Hvis noen er interessert i en tur, så bare ta kontakt. Jeg guider gjerne.

Får vi litt måneskinn, så går det jo fint med kvelds/nattfiske, selv om det fort kan bli "styggkaldt"....

PS: Du verden for et fantastisk flott land vi lever i... Ble stående lenge å bare nyte vær og natur...

IMG_7754.jpg

IMG_7755.jpg

IMG_7760.jpg

IMG_7761.jpg

IMG_7772.jpg

IMG_7771.jpg

IMG_7765.jpg

IMG_7768.jpg

IMG_7781.jpg

IMG_7774.jpg

IMG_7797.jpg

IMG_7802.jpg

IMG_7804.jpg

IMG_7805.jpg

IMG_7822.jpg

IMG_7823.jpg

IMG_7837.jpg

IMG_7813.jpg

Endret av Vidar-Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens....

Har mange forskjellige poseringsbilder med Pigghåen, men det ble det beste med selvutløser... :lol:

Pigghåen har alltid vært stor her, bare venter på å tippe 10 kg.. ;)

Joost har vel også noe uoppgjordt med Pigghåen her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er meget god, men må tas med en gang. Mange sier at det holder og bløgge,men jeg fileterer like så greit i samme slengen som fisken kommer på land. Pigghå er jo meget flittig brukt i fish'n'chips i UK, så det og lage en skikkelig batterdeig og frityrsteke fisken er et alternativ. Et annet er og steke på helt vanlig vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.