Gå til innhold
Fiskersiden

Planerboardmast


erik
 Share

Recommended Posts

Siden tråden min angående plotter ga meg innspill jeg aldri hadde tenkt på på egenhånd, tenkte jeg å stille noe av de samme spørsmålene, nå som jeg vurderer å montere planerboardmast i jolla.

Båten i katalog:

http://www.silverboats.fi/index.php?lang=nor

På dagens modell, er luken til stuerommet i front montert på toppen, mens den på min modell er montert foran tofta.

Båten i praksis:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=34966&hl=

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=29039&hl=

Som dere ser er dette en relativt liten båt, og jeg vurderer derfor om jeg i det hele tatt skal montere mast. Dette vil for en stor del komme ann på hvordan denne blir montert, siden det må være en høyst praktisk løsning i en så liten båt. Alternativene består i å montere den på midttofta, eller i front. Det er lettere sagt enn gjort å montere direkte på gulv, siden det ikke er mulig å komme til mellom skrogene, annet enn i nærheten av åpningene til stuerom etc. Jeg kommer uansett ikke til mellom gulvet i fronten av båten. Samtidig må dette kunne monteres slik at festebraketten ikke blir en snublefelle når masten ikke er montert.

Tanken er i utgangspunktet å montere dette direkte i tofta, med avlastingswire til kryssfestet i front. Skulle det være nødvendig, kan jeg også lage en løsning med avlastningswire ned til hver side. Er dette nødvendig? Hvor store krefter er i arbeid her? Dersom jeg monterer masten på midttoften, hadde det ideelle vært å ha den litt mot styrbord, slik at det blir enkelt å komme seg mellom (fremtidig) mast og dagens dyprigg på babord side.

Frontmontering vil løse eventuelle utfordringer med at det blir trangt mellom dyprigg, mast og styrekonsoll på midten av båten. Som regel har jeg med meg en lettmatros, og denne pleier å sitte på midttoften. Men med jevne mellomrom blir båten også brukt som "vanlig" landstedsbåt, så montering av mast må ikke gå altfor mye utover sitteplasser ved slik bruk.

Jeg har sett litt på denne masten:

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AI...=Beskr&Visn=Std

Denne ser ut til å være en grei kombinasjon av pris, og kvalitet. Etter å ha blåst litt for mye penger på ny plotter og kart, er pris en medvirkende faktor. :D En ting er selve masten, men pulker og annet tilbehør er ikke akkurat gratis det heller. Dersom noen har tips om slikt til en fornuftig penge, er jeg lutter øre.

Jeg vet det finnes mange med mye erfaring rundt både trollingmast og montering av slike her på forumet. Ser noen av dere en umiddelbar genial løsning, så skrik ut. Jeg skal en tur på hytta til helgen, og vil da ta endel mål for å undersøke mulighetene for montering i front. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Tips og forslag mottas med takk. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å montere masten helt foran, altså på ripa. Må riktignok sjekke at jeg kommer til under der, og at det er plass nok. En ulempe da er at det blir veldig skarp vinkel ned til feste for avlastningswire. En annen løsning er å montere braketten på gulvet ved fronttofta (uten å komme til under gulvet tåler festet neppe særlig mye), og ha en form for feste i flukt med frontofta for å avlaste gulvfestet. Ulempen der blir selvfølgelig "snublefelle" på gulvet når masten ikke er i bruk.

Her har Belanor løst det på sin Demobåt:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16466744

De har brukt en pidestall nederst for å komme i flukt med midttofta, og så lagt inn en metallplate mellom denne og selve masten. Metallplaten er så skrudd i toften. (Takk til Erik hos Belanor for beskrivelsen)

Skal sjekke litt rundt svenske priser. Skal en tur til Stockholm i april (for å hente en annen båt), og kan kanskje ta en kikk der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra hytta. Dessverre glemte jeg å ta med målbånd (holdt på å glemme hyttenøklene også, men kom på de to hundre meter hjemmefra.). Etter å ha byttet gir-, motorolje og oljefilter på den nye 50 hesteren, tok jeg noen kjappe øyemål for fremtidig mast. Det var alt jeg rakk før vi måtte returnere til Tigerstaden. Det bør gå an å montere denne i front, noe som er gode nyheter. Siden jeg nettopp har kjøpt ny plotter og må ha tilhørende kart til denne, er mastinnkjøp utsatt til neste lønning.

En positiv overraskelse var hvor pen oljen i den nye motoren var. Den har riktignok ikke gått mer enn 20-30 timer, men oljen så helt ny ut. Jeg hadde med meg en kompis som tok den samme jobben på sin nye 20 hester, og der var oljen god og svart. Begge var Hondaer, men hans har nok gått endel mer enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kjenner til den:)

Kjøpte inn masse utstyr jeg og i sin tid, bl.a. cannon planerboard +++. I dag kjører jeg dette via targabøyle på båten. Men har bare merket meg at de nå begynner å bli år siden jeg hadde pulkene i vannet og targaen rigget til bruk...... Begrenser seg jo hva en kan bruke av dette i sjøen og bor litt langt unna sverige til at en drar dit. Derfor har faktisk yellowbirdene blitt mer og mer brukt.

Planerboarden medførte autopilot, som igjen åpnet for.... og ... om du skjønner hva jeg mener:) Fått mye utstyr liggende etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte den nye plotteren i går, og da kikket jeg også nøyere på muligheten for å montere mast i fronten. Selv om det er nok plass, kommer jeg dessverre ikke til fra undersiden, grunnet flytelementene i skroget. Dermed er den løsningen utelukket, siden jeg ikke er komfortabel med å fjerne et flyteelement. :) Da er jeg tilbake til alternativene:

1. Gulvmontering ved fronttoften, med en eller annen form for avstivning mot fronttoften.

2. Gulvmontering ved midttoften, med tilsvarende avstiving mot denne.

Avstivingen må til, siden jeg ikke kommer til mellom skrogene. Poppnagler eller noe tilsvarende blir alternativet for å feste en pidestall på dørken, og en metallplate mot tofta. Tilsvarende det som var gjort i Belanorbåten. Tilbake til tegnebordet....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.