erik Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Hei. Det er meldt regnvær og vind til helgen, så jeg tenkte at jeg skulle benytte helgen til å teste mer skjermede farvann enn vanlig. Som guttunge fisket jeg litt i Glomma ved Fredrikstad, og tenkte jeg skulle teste disse farvannene igjen nå. Men det er 15 år siden sist jeg vætet snøret her, så jeg kunne trengt noen tips. Bør vi sjøsette ovenfor eller nedenfor Sarpefossen? Båtramper? (Om det er gebyr gjør ikke noe, men det er en fordel om man ikke trenger traktor.) Hvordan er vannføringen nå? Hvis vi skulle finne på å jakte sjøørret helt nederst i Glomma eller ved utløpet, hvilke odds er det for fangst og er det noe spesielle regler/ fiskekort? Avhengig av forholdene, er vi ganske tilpassningsdyktige på utstyrsiden. I praksis er jeg rimelig noldus på kjennskap til Glomma, så alle tips mottas med takk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilgallon Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Hva skal du fiske etter? Regner med gjedde...eller? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet August 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Hva skal du fiske etter? Regner med gjedde...eller? Tja, det kommer egentlig an på anbefalingene jeg måtte få. Har ikke helt bestemt hva vi skal fiske etter enda, men det blir rovfisk i hvertfall. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilgallon Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Her har du et fint område for fiske av SØ. Fiske her er gratis og slippen er gratis. http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6557162.98671%26lon%3D610606.96943%26zoom%3D15%26layers%3DB0000%26id%3Da_1208435%26offset%3D0%26userLon%3D610440.343466485%26userLat%3D6556860.710079111%26tab%3Daddress Ovenfor og nedenfor brua er det bra å fiske gjedde og abbor. Slippen er gratis. http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6581433.12199%26lon%3D617439.30922%26zoom%3D15%26layers%3DB0000%26id%3Da_10000395972%26offset%3D0%26userLon%3D610478.7956149618%26userLat%3D6556830.802852547%26tab%3Daddress 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet August 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 (endret) Takker og bukker. Sjøørretplassen var relativt langt fra munningen. Nå har jeg heldigvis båt som "fløtter seg", men hvordan er det med plasser nærmere utløpet? Er det forresten noen som har gjort noen skikkelige forsøk på dorging i området? Størrelsen tatt i betraktning, bør det være en viss oppgang av både ørret og laks i Glomma? Edit: Så nå at all villaks i Glomma er fredet fra 1. august. Endret August 26, 2009 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aristokraten Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Skal du ha fisk så er vel Visterflo best,er ihvertfall 2 plasser på vestsiden av vannet hvor båten kan sjøsettes. Skal du gutse etter stor gjedde og gjørs på jomfruelige plasser ( Noe jeg håper du gjør ) da hadde jeg satset på utenfor Selbak eller Rolvsøy,nok av plasser å sjøsette båten på ihvertfall... Ørret kan du fiske nede ved Isengran,blir tatt litt Laks der også 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet August 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Sitter og prøver å bli klok på fiskereglene i Glomma. Ser på www.ngofa.no at fiskekort for "hele området" koster 400,- per døgn!!! Hvis vi ser bort i fra den latterlige prisen, hva er "hele området"? Stopper laksen i Sarpefossen, slik at jeg kan fiske gratis ovenfor fossen? Dersom "hele området" ikke er fra sjøen til Sarpefossen, hvor starter og stopper dette området? Kan jeg fiske fritt opp til Sandesund bru? Hjelpe meg for en elendig nettside. Hva er galt med et kart som viser hvor man må ha kort? Jeg skal IKKE fiske laks. @Aristokraten: Takk for tipset. Blir nok gutsing etter gjedde primært. Selbak har jeg faktisk vært ved/ på før. Var rundt i det området jeg kastet litt som guttunge. Rolvsøy er vel bare navnet på området på andre siden av elva ikke sant? Visterflo er innen grei båtdistanse så begge områdene står nå på listen over plasser som må sees nøye på. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aristokraten Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 (endret) Ja Rolvsøy ligger sånn ca rett over elva for Selbak Vet det har blitt tatt DIGER Gjedde på en plass som blir kalt Ombergfjellet,det er ei grunne rett nedenfor fjellet,litt vanskelig å komme til fra land,men med båt er det konge,vær forsiktig pga noen skjær som ligger der. Mye fin Abbor der også,særlig på denne tiden av året. Sikkert muligheter for noen fine gjørser også På Selbak har det også blitt tatt noen fine Gjedder,vil tru det er bra hele veien fra sentrum ned til Unger Fabrikker,det er der det ligger ei lita øy.Men som nevnt før,dette er rimelig uutforskete områder,men kjør på og skitt fiske,gleder meg til fangstrapport allerede Endret August 26, 2009 av Aristokraten Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet August 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2009 gleder meg til fangstrapport allerede Er usikker på om det blir Glomma eller Vansjø, men rapport blir det uansett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts