erik Skrevet September 1, 2009 Rapporter Share Skrevet September 1, 2009 (endret) Som beskrevet i denne tråden var planen å teste nedre deler av Glomma denne helgen. Lettmatros Karl Johan var med på en liten oppdagelsesreise, så lørdag morgen ble båten sjøsatt ved Visterflo. Mye og sterkt farget vann i Glomma, kombinert med vind på 10 m/s gjorde at det ble svært vanskelig å fiske effektivt. Vi startet med å dorge langs dypkantene i elva, fra Visterflo og oppover og nedover. Det ga ikke et napp, verken på riggen eller noe annet. Kastefiske med wobler, jigg og popper ga heler ikke noe annet enn bunnapp og et par trær. (Mye vind og lette poppere er ingen presis kominasjon ) Vi trakk mot Visterflo igjen, for å komme unna strømmen. Ved utløpet fikk jeg et par små abbor på jigg. Derfra dorget vi innover i Visterflo, siden bølgene var litt mindre plagsomme der. Til gjengjeld var bunnforholdene vanskelige, så vi mistet utstyr for 400-500,- med kun disse to å vise til: Ikke akkurat "drømmegjedda".... Ikke denne heller. Vi tok en relativt tidlig kveld, og fikk båten på land. Problemet var bare at porten til marinaen nå var låst! Bil, henger og båt stod sikkert trygt på innsiden av porten, men det hadde ikke gjort noe med et lite skilt som sa at porten ble låst uten forvarsel... Etter å ha ringt på diverse dører i nabolaget fikk jeg endelig tak i en lokal helt med nøkkel, og vi kunne kjøre tilbake til hytta ved Mosseelva. Søndagen var det mindre vind, og vi la inn ekspressfart for å komme oss opp i Vansjø. Håpet var å gjenreise stoltheten etter gårsdagens fadese. Det gjorde vi til gangs. Abboren var definitivt i farta denne dagen, og vi fikk sikkert 25-30 av disse etterhvert: Etter en haug med abbor og et par gjedder i 1-2 kilosklassen la vi oss til og pilket litt ved en dypkant som har gitt bra med fisk før. Karl Johan dro opp tre gjørs i rask rekkefølge: Vi drev inn mot land, og et kast med jiggen gav et prakteksemplar av en gjedde på 4,5 kg: Ikke den største i vassdraget, men det tok den igjen i "fighting spirit". Luftige sprang og skikkelige utras var artig. Vi dro ut til dypbranten igjen, hvorpå Karl Johan begynte å nappe opp småabbor. Så sa det bang på jiggen min, og en sterk fisk dro av gårde i et skikkelig utras. Jeg skjønte fort at det var en fin gjedde, og den var i upåklagelig høstform! Nok en skikkelig fight før jeg kunne sette hånden på plass og ønske damen velkommen ombord. Ny pers med 200 grams margin, gir 7,2 kg med knallfin høstgjedde. Bare å løfte på hatten for en morsom opplevelse og slippe henne pent tilbake igjen. Håper vi sees ved en senere anledning. Nok en knallfin dag i Vansjø. Neste gang jeg tester Glomma blir det med litt mindre vind og vann, og ovenfor Sarpefossen... Endret September 2, 2009 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
menig fiskebolle Skrevet September 1, 2009 Rapporter Share Skrevet September 1, 2009 Gratis med flotte gjedder! Artig at Vansjø leverer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilgallon Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Grattis med ny PB på gjedde Hvor i Vansjø fisket dere? P.S. Må si dere dro noen store gjedder i Visterflo get Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Grattis med ny PB på gjedde Hvor i Vansjø fisket dere? P.S. Må si dere dro noen store gjedder i Visterflo get Takk. Når elva går, konsentrerer jeg som regel fisket mitt på området Nåløyet-Minatangen. Hvis du tar en kikk på bildet der Karl Johan holder en gjørs, kan det hende at du drar kjensel på dette stedet: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=cVwMWeJjRs5c4HHD5n#lat%3D6585984.86276%26lon%3D602905.26243%26zoom%3D15%26layers%3DB0000%26userLon%3D602516.4684953104%26userLat%3D6586058.562693972%26tab%3Daddress Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts