Gå til innhold
Fiskersiden

Brygge håv!


Trønderflua
 Share

Recommended Posts

Mener å ha lest en tråd på forumet tidligere om dette, men klarer ikke å finne den igjen.

Så lurer på om noen har noen smarte ideer til hvordan man kan bygge seg en sånn en?

Dvs en håv som du heiser ned fra kaia, drar fisker over og heiser opp igjen.

Tenger mest på hvilken type matriale som er beste, hvordan feste det sammen, etc...eller om det rett og slett er billigere å kjøpe en fra hvor de nå selger slikt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen slik håv...har ikke fått stor nok laks til at jeg har hatt behov for en enda. :)

Men vil tro at bunn rammen på en teine som den det er bilde av under vil fungere fint.

Bare å strøype igjen de 2 hullene på siden, og snu den opp ned. Kanskje... :)

teine.jpg

Målene er Lengde 94cm x Bredde 64 cd x Høyde 63cm, Så vil få en håv med en åpning på 94x64cm, og en dybde på 63cm hvis logikken min ikke er helt på tryne. :)

Burde kanskje holde i første omgang, men vil kanskje ikke duge til de riktig store som vi har planer om å få på kroken i nær framtid. :)

Endret av Trønderflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Tror vi prøver den biltema teina først, og hvis den blir for pinglete blir det vel en tur på gjennbruks-torget å finne meg en sykkel. :)

Ja.. det er vel billigere enn at jeg sender deg en brukt felg i posten....

Da var utstyret handla inn. Blir mekking etter jobb i kveld. Kommer et bilde av det endelige resultatet! :)

Lykke til!

Jeg er spent på om dette blir velfungerende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var håven ferdig! Ble relativt mye mer jobb en forventet, og gikk med nesten 1 rull med laksenot-fikse-tråd-som-sikkert-har-et-smart-navn. :P

Men. resultatet ble over all forventning, så dette ble bra greier! Gleder med til å teste den på Skate på søndag!! :D:D

Total pris på denne håven er nøyaktig kr 169,-!! (Pluss tråden jeg brukte til å feste nettet på nytt, men dette var i grunn ikke nødvendig, da det var festet med et grønt tau fra før av...men det var så stygt at jeg tok det av. :D )

hav1.jpg

hav2.jpg

hav3.jpg

Linselusa ned til venstre er min Alaskan Husky, Sheba! ;)

Endret av Trønderflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lodd til å ha nederst ja. Brukte den minste tanga jeg brukte til å klippe av jernet med som lodd på bildet der, men har noe rør lignende greier som jeg kan feste i bunnen.

Jeg prøvde også med 3, men pga den ovale formen så funka ikke det så veldig bra kan du si...så da ble alternativet 4, men da ble det mye tau. Så gikk for 2.

Vil vel vise seg om det var smart eller ikke når det blir testing. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nå har du vel bygd deg opp endel praktiske erfaringer med senkehoven.

Fungerer den så bra at du vil anbefale andre å bygge maken?

Litt sent svar kanskje...men den fungerer så det griner. :angry:

Hadde en "nesten ulykke" med en vrang pigghå på 5.6kg som ikke helt ville være med og la seg veldig på siden, men nettet er såpass dypt at den ble med alikevel.

Fungerte veldig fint på skate fra Namsos kaiene også..så er veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.