Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline sen


Stoffa1979
 Share

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om Fireline sen egner seg dårlig for kast? Var ute idag og forsøkte med en del kast og på hvert kast fikk jeg floker på senen i det jeg kaster. Prøvde med noe tyngre sluker men fikk samme resultat. Noen tips? Hva Gjør jeg feil

Hva slags fiske driver du med ? Etter en god del erfaring fra land finner jeg ikke noe bruksområde for multi om man driver med spinfiske fra bredden...Har mer en bevist at mono er best når det gjelder kasting og for å berge mest mulig til land...

Multi : Laaaaange avstander og kast ( flue og dobb , dog dandert med noen meter mono ) og til havfiske , ellers : Unødvendig tjas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fiske driver du med ? Etter en god del erfaring fra land finner jeg ikke noe bruksområde for multi om man driver med spinfiske fra bredden...Har mer en bevist at mono er best når det gjelder kasting og for å berge mest mulig til land...

Multi : Laaaaange avstander og kast ( flue og dobb , dog dandert med noen meter mono ) og til havfiske , ellers : Unødvendig tjas

Nja... Ser enkelte fordeler med mono, men til absolutt alt vertikalt fiske, det være seg bryggemeite eller havfiske, til jerkbait og ellers alt spinn/wobbler/jiggfiske etter rovfisk, til alt av kystmeite og surf og til alt spinnfiske hvor man vil kaste langt og gjerne kjenner hvert lille tangblad agnet er borti er multi det eneste valget. Lett spinnfiske på kortdistanse er nok mono bedre, og til duppfiske og nærdistanse meitefiske i ferskvann bruker jeg kun mono.

Har selv sjelden opplevd problemet til trådstarter, men når det har skjedd har det vært for mye sene, for dårlig seneopplegg og at jeg ikke har klart å legge sena stramt nok på når jeg sveiver inn som har vært årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye samme oppfatning som Martin på dette. uten bruk av mono fortom blir det fort for god kontakt med fisken. den klarer lettere å rive seg løs fra kroken. Spesielt mindre fisk. Høy slitasje på sena, både på kasting og ofte langs skarpe kanter på bunn. Og høy pris. Kastelengden er jeg heller ikke imponert over. Knapt at jeg kastet noe lengre med 0.17 firline enn med 0.28 mono. Dette var da med V formet spolekant. Benytter man mono fortom sammen men fireline, så ryker jo mye av fordelene. Men dette er en smaks sak som man aldri vil få enighet rundt :D Jeg bruker dog fireline til meite og havfiske. Sjelden ellers. Ved vindfulle dager kan tynnere fireline gjøre frustrasjonen litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.