Gå til innhold
Fiskersiden

Tubeflue som opphengerer til wobbler


Afre
 Share

Recommended Posts

For kort tid siden var det en tråd her om å bruke blodknuten som opphengerknute. Har lenge gått å lekt med tanken om teste varianten wobbler med en tubeflue som opphenger på flere arenar, og den ovennevnte tråden satte fart i disse tankene. Den som intet våger intet, Men dette er litt uncharted farvann for meg. Så noe prøving og feiling må tåles. Det jeg lurer på er om noen har noen innspill rundt dette. Som avstand fra wobbler til dær blodknuten/opphenget begynner. Samt lengde fra opphenger og inn til blodknuten. Vil det ellers være noen fare for at tubefluen skal vikle seg rundt sena?

Jeg har lett rundt på nettet men finner ikke noe særlig om denne kombinasjonen, kan det være for det at dette kombinert bare skaper kluss?

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodknuten brukes jo for å skjøte to sener med hverandre, eksempelvis fra braid til en fluorocarbon fortom...

Tenker du å bruke den ene tampen fra denne skjøten som opphenger?

I så fall ca 1 meter fra skjøt ned til wobbler, ca 10cm fra skjøte til tube.

Du kan også vurdere litt størrelsen på flua. Skal riggen imitere en fisk som jakter ett mindre innsekt? ..eller bare to forskjellige mulige bytter som farer gjennom vannet?

Opphengere kan vikle seg rundt hovedsnøret... Man begrenser muligheten ved å knyte flua på den stående part. Tampen som ved tradisjonelle opphengsknuter vender opp mot snella. IKKE den som vender ned mot wobblern.... Legg merke til at den kalles OPPhenger...og ikke nedhenger.. ;) ) og ytterligere ved å bruke litt grøvre eller stivere nylon på opphenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis :)

Det var vel den tråden jeg starta for litt siden du sikter til tror jeg...

Jeg bruker stadig wobbler med tube flue eller anna flue foran når jeg dorger etter sjøørret.

Lengde fra flue og inn til knuten har jeg ca 10-15 cm.

Flua henger ca 20-30 cm foran sluk/wobbler.

Jeg har ingen nevneverdige problemer med at flua surrer seg, men jeg bruker enkelt krok på tube flua.

vet ikke om det har noe å si....det gjør jeg for øvrig på wobblerene mine også. Det anbefales.

Tubefluer som sunray shadow velger jeg som regel foran en sluk som ikke lager så mye støy i vannet.

Foran wobblere har jeg tatt mye fin sjøørret på silde imitasjoner som deceivere.

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være litt skummelt med fast opphengsknute når man fisker fra land. Et alternativ til knute er å tre en silicon- perle (duppstopper) inn på snøret, deretter en bitteliten swivel og ny silicone-perle. Så knytes fluefortommen til swivelen. Nå har du en tregt glidende opphenger som vil være å foretrekke når man skal lande fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.