3 innlegg i emnet

Hei, jeg er nylig begynt å få interessen for laksefiske og er vel det man kan kalle bitt av basillen :)

har prøvd ut slukfiske og fluedupp og ønsker nå å prøve ut markfiske.

Jeg lurer da på hvordan markopphenget skal se ut ?? Og hvilke tips dere har til denne typen laksefiske ?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har meget begrenset erfaring med markfiske, gav opp etter et par forsøk for 20år siden..

Men greia er vel å finne rett vekt på blyet. Start lett og juster opp til du finner rett bunnkontakt nedover. Du sparer deg for mange sorger med heller å fiske med litt for lett bly enn for tungt ;)

Er det liten elv/svak strøm så bruker mine fiskekamerater 2-3-4 splithagl 1m over kroken. Er det dypere/mer strøm så er det 1-1.2m fortom knyttet i en otersvivel og 15cm litt tynnere sene ned til et slangesøkke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Markopphenget - eller takkelet - er jo ( som ford prefect nevner i innlegget over) ganske forskjellig avhengig av om du fisker i en liten grunn elv hvor flomvannføring er på noen få kubikk, eller om du fisker i store elver hvor vannstanden gjerne er på 100 kubikk og mer. 

I store elver som Drammenselva og Numedalslågen på Østlandet og Otra på Sørlandet bruker jeg følgende takkel som standard - og varierer lengden ned til søkket etter bunnforhold og strømhastighet - og tykkelsen på sena etter hvor brutale fighter jeg forventer å få (størrelse på fisk, strømforhold og evt. muligheter til å følge etter fisken hvis den feks. kommer seg over brekk-kanten) 

Lurt med tynnere sene ned til søkket - og greit å bruke slangesøkke der det er lov. ( Pga fare for spredning av gyro og annet er det viktig å å ikke bruke slangesøkke i en annen elv etter at du har brukt det i en elv da det fort kommer litt vann inn i slangen.) Miljøsøkker er et fint alternativ. 

mark.jpg

Enkelte andre bruker motsatt - kortere fortom til marken og lengre ned til søkket. Og tanken er vel å få løftet marken litt opp fra bunnen. De får laks de også - så du får prøve deg litt fram og se hva du har mest troa på selv :)

Endret av Svein Gabrielsen
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå