Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan holde en hai?


Bunker
 Share

Recommended Posts

Mykje verre er haleløfting av skater, og posering med pigghå i spenn horisontalt med ei hand på snuten og ei hand rundt sporden. Bruskfisk er veldig skjøre på land (det er skremmande mange eksempel i fangstrapportane her inne).

Jeg visste ikke dette når jeg leste det for noen dager siden i gigahavålrapporten fra Ståle og co, og har etter dette kikka litt ekstra når jeg har sett poseringsbilder av hai på FS. Samtlige eksempler jeg funnet har brukt denne posituren på pigghå.

Det "værste" er vel at jeg har sett den så mange ganger at det sannsynligvis er slik jeg ville holdt en pigghå siden jeg har sett så mange gjøre det.

Så spørsmålet er vel hvordan burde haien (som skal settes tilbake) holdes og ikke holdes? og kanskje til og med hvorfor. Hvis det stemmer det Arve sier, trengs det kanskje et lite kurs i dette, da mange svært erfarne fiskere holder hai på den måten.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har venta på ein god anledning til dette. På grunn av tidlegare tråd-konflikter, har ikkje eg hatt lyst til å ta det opp like etter ein bruskrapport. Bruskrapportar rullar inn med jamne mellomrom (som er bra!), så det har aldri passa.

Men no passar det visst B) .

Fisk generelt har tilpassa seg eit liv i vatn, og lever eit liv i vatn (ja, det fins unntak). Det betyr at indre organer, og spesielt det avstivande skjelettet, har utvikla seg med god støtte frå vatnet. I vatn er det mogleg å vera "vektlaus" (det har sikkert mange prøvd), så lenge kroppen har litt tilpassingar. Menneska kan fylle luft i lungene eller ha på seg redningsvest. Veldig mange beinfisk har svømmeblære. Havmus og hai kan ha oljefylt lever (som igjen gjer dei attraktive for kommersielt fiske) og spesiell kroppsform for å halde seg oppe. Skatene ligg stort sett på botn (ja det fins unntak).

Så over til problemet med å kome på land. Her får dei plutseleg ei (nesten) heilt ny kraft å forhalde seg til, tyngdekrafta. I tillegg vrir og vender dei på seg. Det er viktig å legge dei på ein plan plass. Avkrokingsmatte er bra å ha, men den gjengse fiskar har ikkje med seg dette kvar gong. Fuktig gras funkar sikkert òg.

No er det viktig å støtte opp indre organ og skjelett. Desse må ha så lite press som mogleg. Eg vil tru at dette har vore kjent stoff i t.d. auremiljøet i mange år. Brusk inneheld ikkje harde element som bein, og når brusk veks utvidar både indre og ytre deler seg. Dette gjer skjelettet sprøtt. Beinskjelett tôler heller ikkje så mykje på land, men er likevel betre.

"Den største faller tyngst" er eit ordtak. Det stemmer for fisk òg. Jo tyngre fisken er, jo meir vert den skada dersom den blir feil behandla. Ei stor skate eller ein stor pigghå som vert haldt etter halen har stor risiko for skader på ryggsøyla. Risikoen aukar dersom fisken sprellar, men det er den for dum til å forstå. Sidan ryggmargen er ein viktig del av nervesystemet, må me unngå skader på denne. Kjenner nokon til personar som har fått livet øydelagd på grunn av ryggskade? Eg gjer i alle fall det. Faren for å bli lam er stor.

Ein annan grunn til å vege fisken i nett, er at eg med sjølvsyn har sett ein pigghå (relativt stor) som blei vegd i kjeften. Kroken på vekta kutta haien fint opp frå munnvika og fram til snuten.

Alt ovanfor gjeld sjølvsagt berre når fisken skal setjast uti (ikkje kastast uti!) att med håp om at den skal klare seg.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt feil, musa kan ikke holdes i halen da den da brekker(?) rett av.

37659_s.jpg

Litt mer usikker på holding av skate.

Denne blir holdt med en hånd på hver side av "hodet", som jeg ser de fleste gjør.

Å holde ei skate i halen sier vel seg selv at ikke er bra(for noen av partene).

37660_s.jpg

Dette er for min del en "standard" måte å holde en hai på.

37661_s.jpg

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke klar over dette før vi var på tur oppe på Jøa (eller egentlig ikke før etter det heller..)

Etter litt forklaring fra Arve og Irvin, holdt jeg min første pigghå slik

36017_s.jpg

Det skulle vel nesten være "etter boka"? Hånden ved sporden kunne sikkert vært vendt andre veien.

36032_s.jpg

Sånn?

Som sagt ble jeg ikke klar over dette før etter denne turen, og her er et eksempel på hvordan pigghå (og da sikkert spesielt stor pigghå), tydeligvis ikke skal holdes (snute-spord-grep)

36034_s.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd Bunker, bra svar Arve, bra poseringsbilder Gismervik og Christer (bortsett fra den siste pigghåen da ;)).

Når det gjelder den pigghåen som revnet når den ble veid i munnen, som Arve referer til, så var ikke denne mer enn i underkant av 4 kg. Det skal med andre ord ikke så mye til.

Også håper jeg at alle tar denne tråden for hva det er, nemlig opplysning, og ikke noe forsøk på å være besserwissere.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skatene chironomus? Vi holdeer dem som gsimervik demonstrerer, hva tror du om det? Burde vel gå bra siden man ikke holder direkte i ryggrad eller forlengelse av denne?

Skatene blir vel egentlig holdt i vingene, i det området er det vel bare kjøtt og ikke brusk.

Kan ikke forstå at den måten å holde skater på, kan ødelegge noen organer e.l.

Alt er bedre enn en standard "havfisker", skata løftet opp fra dørken med kleppen igjennom vinga.

Det ser grotesk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatene blir vel egentlig holdt i vingene, i det området er det vel bare kjøtt og ikke brusk.

Kan ikke forstå at den måten å holde skater på, kan ødelegge noen organer e.l.

Alt er bedre enn en standard "havfisker", skata løftet opp fra dørken med kleppen igjennom vinga.

Det ser grotesk ut :)

Vi holder iallefall skatene i "skjellettet", på det kjøttfulle stedet på hver side av snuten. Vekten til skata blir da belastet på hele "kroppsplata", og det vil vel dermed bli minimal belastning på "ryggraden" i motsetning til om du skulle holdt den i halen...

Apropo klepping av skater i vingen så gjør vel det mindre skade enn det ser ut til å gjøre. Denne metoden blir vel forsåvidt også brukt til storskater..

36667_s.jpg

Slik holder jeg iallefall skatene jeg får..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klepping i vingen er nok ikke den værste måten å behandle de på, men om jeg kom opp i en sådan situasjon ville jeg nok i det lengste prøvd andre og mer skånsomme metoder. Men er det snakk om 100-kiloser så blir det kanskje vrient uten verdens største håv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det med klepping i vingen, så skal det være den beste måten å lande ei skate på.

Hvis ikke den kan tas med hendene da, kleppen kan jo ikke ødelegge noen organer i vingen.

Jeg synes bare at det ser lite fint ut å kleppe skatene i vinga,...så lenge det er andre muligheter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å håve skatene?

Har selv syndet stygt mot rett holding av bruskfisk et par ganger ja, ser det. har som regel brukt snute - halefinnegrepet, dog støttet de største under buken med kneet.

Fint at dere tar opp saken, men om dere har reagert på dette tidligere burde dere jo sagt i fra. Selv hadde jeg i alle fall satt pris på å fått denne informasjonen tidligere. Ser på dette som et godt eksempel på at man i blant burde godta at noen kommenterer behandling av fisk, og kommer med innspill man ikke nødvendigvis blir så glad for å høre. Jeg for min del er i alle fall bruker av forumet for å lære, ikke for å bli kost med. Vel, litt for kosens skyld og da :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ikke alle som tåler å høre slikt Oz, selv ikke i en vennligsinnet tone med :D bak. Denne tråden får stå som fremtidig referanse.

Håving av skater er jo det ideelle, men når skata blir så stor at den ikke får plass i en vanlig håv er klepp ofte eneste alternativ. Og hvor mange havfiskere har med seg håv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt håve skatene, jeg synes bare det er så upraktisk med ei skate i en håv...men det går jo fint.

Som du også skriver, OZ, så er det mye lærerikt her på for eks. denne tråden.

Problemet er noe dobbeltmoral til visse tider, ikke i denne tråden da.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det Chironomus skriver er verdt å merke seg. En annen ting er at hai og skater er ikke like ømfindtlige i skinnet som beinfisk, de tåler å ligge på et røffere underlag enn disse. Det kan være mer praktisk ved avkroking enn å holde fisken i et løftegrep. Jeg mener ikke på grus og stein, men gress, tredekket kai, båtdekk el en plastsekk duger. Det er ikke nodvendig med spesiell matte for dem. Ang skater så er Gismerviks grep perfekt. Slik Ckristergj holder den er det tvilsomt. Gjellekamrene ligger fra ca der han klemmer til og bakover like innenfor beinkammen som går bakover på sidene av bukhulen, og det tror jeg ikke er heldig. De kan ta skade uten at det syns. Klepping i vingen er vel mest en etisk sak. Skatene gjør seg lite av det, sannsynligvis tar de mindre skade av dette enn av kroken i leppa.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det Chironomus skriver er verdt å merke seg. En annen ting er at hai og skater er ikke like ømfindtlige i skinnet som beinfisk, de tåler å ligge på et røffere underlag enn disse. Det kan være mer praktisk ved avkroking enn å holde fisken i et løftegrep. Jeg mener ikke på grus og stein, men gress, tredekket kai, båtdekk el en plastsekk duger. Det er ikke nodvendig med spesiell matte for dem. Ang skater så er Gismerviks grep perfekt. Slik Ckristergj holder den er det tvilsomt. Gjellekamrene ligger fra ca der han klemmer til og bakover like innenfor beinkammen som går bakover på sidene av bukhulen, og det tror jeg ikke er heldig. De kan ta skade uten at det syns. Klepping i vingen er vel mest en etisk sak. Skatene gjør seg lite av det, sannsynligvis tar de mindre skade av dette enn av kroken i leppa.

Apropo holding av skater i halen: https://www.fiskersiden.no/component/page,s...mart/Itemid,50/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det Chironomus skriver er verdt å merke seg. En annen ting er at hai og skater er ikke like ømfindtlige i skinnet som beinfisk, de tåler å ligge på et røffere underlag enn disse. Det kan være mer praktisk ved avkroking enn å holde fisken i et løftegrep. Jeg mener ikke på grus og stein, men gress, tredekket kai, båtdekk el en plastsekk duger. Det er ikke nodvendig med spesiell matte for dem. Ang skater så er Gismerviks grep perfekt. Slik Ckristergj holder den er det tvilsomt. Gjellekamrene ligger fra ca der han klemmer til og bakover like innenfor beinkammen som går bakover på sidene av bukhulen, og det tror jeg ikke er heldig. De kan ta skade uten at det syns. Klepping i vingen er vel mest en etisk sak. Skatene gjør seg lite av det, sannsynligvis tar de mindre skade av dette enn av kroken i leppa.

Mvh

Cannonbang

Uenig med deg her, gjellene sitter absoultt ikke på plassen som ChristerGj holder, de sitter lenger ned på kroppsskivens underside. Bak hvert av øynene er det et utåndingshull. Der ChristerGj holder er det et kjøttfult område som flankerer snuta, og ikke i nærheten av noen indre organer. Vil påstå at denne måten og Gismervik sin er totalt likestilte.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg, og sikkert andre fisker på plasser der det ikke er mulig å komme ned til vannet pga. såpeglatte svaberg. Setter min sikkerhet før pigghåen sin der gitt. Her blir fisken løftet opp på land, og "lempet" uti igjen etter avkroking og veiing. Vil det i praksis si att vi har 2 alternativ her.

1. Ikke fiske der.

2. Slå i hjel all fiskn pga. att den ikke overlever allikevel?

(Har vel ikke så mye med holding av fisk å gjøre, men føler det kan være relvant allikavel.)

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ChristerGj holder er det et kjøttfult område som flankerer snuta, og ikke i nærheten av noen indre organer. Vil påstå at denne måten og Gismervik sin er totalt likestilte.

Forskjellen er vel at jeg holder litt lenger fra snuten på bildet mitt i forhold til Christer.

Jeg "måler" ikke ut fra sentrum av snuten når jeg holder ei skate, det blir der jeg tar tak :)

Kan heller ikke se at skata har det bedre hos meg enn hos Christer, ganske likestilt.

Og innlegget til Karleif er ikke dumt, mange fiskesituasjoner er ganske ulike, arter, fiskeplasser osv er ofte forskjellige.

Det er bare å gjøre det beste ut av det med å få fisken tilbake i sjøen, det er ikke alltid det er like lett å være skånsom/snill med fisken.

Ingen kan si med hånden på hjertet at de alltid frigjør fisk og sjøsetter den etter boka, og om du tar livet av en fisk i blandt, hva så ??? det gjør alle.

Bare fortsett å fisk pigghå Karleif, ta med klatretau så går alt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.