Gå til innhold
Fiskersiden

Mono vs multi på spoler til lett haspel


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Hvordan gjør dere det hvis dere skal ha multi på en lett haspelsnelle, f.eks. i 2500 klassen?

Fyller dere spolen med multi og bruker kun mono til fortom eller fyller dere opp med mono endel innerst på spolen, resten med multi og til slutt monofortom?

Jeg har bestilt en rull PP med 300 meter via ebay (første jeg kjøper) for å prøve det. Det er nokså tynn PP (ca 10 lb) og jeg tenkte prøve å få fylt opp et par spoler til de lette haspelsnellene.

Da må jeg vel spare litt på PP, derfor jeg lurer på om det funker greit å starte med mono innerst?

Det skal sies at jeg fint kan bestille mer PP ved behov, jeg er bare nysgjerrig på hvordan det er best å fylle spolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starter også med tape innerst men så bruker jeg tjukk mono som tåler litt 0.40-45 et stykke ut får og spare på "super snøret" ingen klarer og kaste 300m uansett! og tilslutt en 3-4 m mono igjenn med mindre bruddstyrke en multien slik at det er fortommen som ryker om du skulle få hele verden på kroken.knuten jeg bruker er albright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Økonomisk som jeg er så tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å fylle opp en del av spolen med mono innerst, i alle fall opp til en viss mengde før man skjøter monoen og multien.

Tanken er selvsagt at det gjøres såpass langt "inne" at den knuten aldri vil være i nærheten av å bli med ut når man kaster. Det får holde med en knute gjennom stangringene (monofortomknuten). :)

Men det er kanskje mer bry enn hva det er verdt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk som jeg er så tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å fylle opp en del av spolen med mono innerst, i alle fall opp til en viss mengde før man skjøter monoen og multien.

Tanken er selvsagt at det gjøres såpass langt "inne" at den knuten aldri vil være i nærheten av å bli med ut når man kaster. Det får holde med en knute gjennom stangringene (monofortomknuten). :)

Men det er kanskje mer bry enn hva det er verdt eller?

Da ville jeg nok heller kjørt tape-trikset til permagnar og storkers, en knute mindre. Dessuten, i det økonomiske aspektet, tror jeg 30cm med macgyvertape koster mindre enn 30m mono :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2500-snellene har jeg først elektrikertape (seig og fin), deretter 0,35 mono og 150 meter multi. Tidligere fylte jeg snellene med multi, men dette er fullstendig meningsløst. Monoen innerst justerer du etter hva du skal fiske, men for min del har jeg tilgode å komme helt inn på monoen.

EDIT: Hvis de to snellene du skal fylle opp er like, er det veldig greit å få rett snørelengde. Snurr opp halve multispola på den ene, skjøt med mono og fyll snella. Dra deretter dette over på den andre, og legg merke til hvor mye monoen fyller.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape er naturligvis et alternativ. Jeg foretrekker mono innerst. Og den innerste skjøteknuten kommer jo aldri til syne med mindre i hel eksepsjonelle tilfeller dersom en drømmefisk skulle finne på å dra ut all multisena. Jeg skjøter mono og multi med en uni mot uni knute. Denne glir ikke, og bygger lite. Synes albright fungerer best i tykkere dimensjoner, for eksempel når man skal skjøt relativt tykt multisnøre til en nylonfortom i tykkelse 0.80mm+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens paranoid, men jeg foretrekker å fylle spolen helt med multi. Kjøper litt grov multi på tilbud som fyll innerst. Dette fordi mono har en tendens til å bli sjaber etter noen sesonger, og det er behagelig å slippe å skifte den. Har vel egentlig til gode å se "backingen" på noen av snellene mine, med unntak av en gang da jeg tok en yellowfin tuna på ca 8kg på haspelstang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Å tra la la og tra la la...

I dag mottok jeg spolen med PP! Supert det, jeg kastet meg selvsagt over oppgaven med å spole den på.

Første snelle ut var en i 2500 klassen. Av med gammel sene, på med en runde teip, knyte på monoen innerst (0.32), en runde til med teip og så spole på ønsket mono.

Alt vel, men jeg hadde allikevel en stygg følelse da jeg skjøtet monoen og PP...en stygg følelse av at det var blitt litt for mye mono og litt for lite PP.

Jeg måtte bare finne det ut og tok en svipptur til Norsjø for å teste. Dro til med en 25 grams sluk og joda: Helt innpå knuten! ARRRRRGHHH!!

Fordømte amatørfisker, jeg var så sint på meg selv.

Så det ble reservespolen, nå har jeg spolt opp den andre spolen med bare et grunnlag med mono og resten med PP.

Er det forresten noe med PP, må den "kjøres" inn med noen lette kast? Er 10lb sene så den er ikke tykk. Men det ble en heftig knutekrøll som følge av ene kastet, satt i et kvarter med en liiiiten nål og fikk til slutt lirket det fra hverandre.

Jeg er rææva på å knyte knuter men en djevel til å få knuter fra hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet mono vs multi spørsmål:

Har skjønt at monosnøre er "ferskvare", dvs at det mister egenskaper og styrke over tid... hvordan er lagringsegenskapene til multisnøre? Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått tak i en storspole med multi som det ser ut som blir en stund til jeg får startet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.