Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske på Helgeroa-fjorden 13. februar


Vikane
 Share

Recommended Posts

På årets 6. isfiske-tur skulle det endelig vise seg at bettet blei brukbart.

Mesteparten av fjorden her har ligget islagt i mange uker, så man trengte ikke reise langt. Likevel hadde vi fått en lokal grunneier til å brøyte helt ut til Rogn slik at det ikke skulle bli for langt å gå med alt utstyret, med en dårlig pustende flytedress blir man temmelig raskt klam har jeg funnet ut :)

Pulken ferdig-rigget

IMG_14691024x768.jpg

Forrige tur hadde jeg også rigget meg til med kartplotteren, men ikke på denne turen.

IMG_14701024x768.jpg

Fikk etter hvert satt ut noen flere stenger med litt større agn etter stor-torsken

IMG_14671024x768.jpg

Endte med at jeg holdt meg til den samme plassen nesten hele dagen, det første hullet ga masse småhvitting, men jeg tenkte som så at det måtte jo før eller siden gå tomt :)

IMG_14681024x768.jpg

Men det skulle vise seg at det var et annet hull 10 meter unna som skulle gi mest fisk, på ei skogseid-stikke hadde jeg montert et hjemme-mekka glidebom-takkel og Esca, dette dro sandflyndrer i bøttevis, og tidvis var det bare å slippe ned for å dra opp fisk igjen, gikk til slutt tom for agn så da var det stopp.

16 flyndrer og 10 hvittinger var det jeg gadd å ta vare på.

130220101024x768.jpg

På det første hullet skulle dog dagens overraskelse dukke opp, tenkte at det kunne være en kilos-tosk etter hvert som jeg sveivet opp, overraskelsen var derfor stor da en diger knurr veltet opp av hullet, den viste seg å veie 860 gram på min egen Lawson vekt (denne skal kalibreres i morgen)

DSC_01581024x768.jpg

Alt i alt den beste isturen i år, og en av de dagene som gjør at fiskelysta ikke forsvinner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra fangst til å være i Hæljeroa.

Flott størrelse på knurren din og masse god flyndre mat.

Er det virkelig en torsk du fikk? Har nesten glemt hvordan de så ut.

Noen gang klart å lure opp piggvar der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei godtfolk!

Er det noen som vet noe om iseforholdene i Helgeroa nå om dagen?

Trenger alternativer til Åbyfjorden/Rognsfjorden nå som isen ikke er bra der lenger :rolleyes2:

isen i ytre åbyfjorden er fremdeles der mot alle odds.... men drar dere dit så hold godt øye med den! isen er ca 40 cm tjukk,så den eneste faren er at dere kan bli med på en liten seiltur :) snakket med vakta på hydrostranda seinest kl 1230 da sto det folk å fisket der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.