Gå til innhold
Fiskersiden

er sjøørret Salmo trutta trutta eller bare salmo trutta?


 Share

Recommended Posts

Artsbegrepet er ikkje alltid like lett, men ofte seier ein at populasjonar som kan få levedyktig avkom med andre populasjonar er samme art. Dette stemmer jo i aller høgste grad for aure. Grunnlaget for å kalle ulike populasjonar for ein art eller ikkje, har meir med evolusjonært opphav å gjere enn likhet/ulikhet i utsjånad. Dersom ein skal bruke likhet/ulikhet som kriterium (for å sette det på spissen), måtte rognkjeks/rognkall og raudnebb/blåstål vera ulike artar. Då blir det jo berre tøys.

I denne tråden blir det referert til vitenskapelige namn som består av tre deler: Salmo trutta trutta og Salmo trutta fario (eller Salmo trutta ssp. fario). Dette er namn på underartar eller variantar. I enkelte miljø og land (f. eks Russland) blir det framleis operert med underartar, men det store fleirtal av zoologar brukar ikkje lenger begrepet "underart". Den korrekte beteikninga på sjøaure, bekkeaure, innsjøaure, storaure, brunaure og børting er difor Salmo trutta (sleksnamn+artsnamn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig alt det som blir beskrevet over. Jeg husker jeg skrev særoppgave om Sjøørret i 3. Klasse på barneskolen og da leste jeg i en bok at den het Salmo Trutta Fario, og for meg hører det logisk ut. Fario som i "å fare" [vandre] i likheten med laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig alt det som blir beskrevet over. Jeg husker jeg skrev særoppgave om Sjøørret i 3. Klasse på barneskolen og da leste jeg i en bok at den het Salmo Trutta Fario, og for meg hører det logisk ut. Fario som i "å fare" [vandre] i likheten med laksen.

Å fare er et norsk ord, Salmo trutta fario, er latin. Hvem som gav ørretten, eller sjøørreten, sitt latinske navn, vet jeg ikke, men det var vel neppe en nordmann. På latin betyr fari å snakke, o'en er en flertals o, så da blir det; fario = snakker. Laks ørrett snakker, hmm... kansje, hvem vet, jeg kan vel for f### ikke latin!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artsbegrepet er ikkje alltid like lett, men ofte seier ein at populasjonar som kan få levedyktig avkom med andre populasjonar er samme art. Dette stemmer jo i aller høgste grad for aure.

En pressisering, avkommet må ikke bare være levedyktig, det må også være i stand til å reprodusere videre. Ellers ville f.eks. hest og esel vært samme art. (--> Muldyr, Får levedyktig avkom, men kan ikke reprodusere videre)

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmo trutta er arten ørret :) det vil si bekkørret, sjøørret, innlandsørret og fjellørret bare for å nevne noen eksempler. Alle disse er samme art bare at de har litt forskjellig levevis. Mens regnbueørret derimot er ikke salmo trutta som mange jeg har snakket med tror, dette er en egen art og det finnes uansett ikke vill regnbue i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utsatt regnbueørret da thor ;)

Det finnes utsatt regnbueørret da thor ;)

Ja, men det er ikke villfisk. Hvis du for eksempel får en regnbue i en elv som renner ut sjøen ( som du fikk i dåfjorden ) så er dette en rømt oppdrettsfsik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.