Gå til innhold
Fiskersiden

Fjellfiske i "Gaukheia"


knutis
 Share

Recommended Posts

Siste helga før skoleåret startet fikk jeg gledelig nok klarsignal for fjelltur. Det ble mye vurdering fram og tilbake med tanke på sted, tenkte blant annet på høyfjellsfiske rundt Eidsbugarden ("tynne bestander med stor fisk"), Reinheimen, Skjerja og Hallingskarvet, men endte i "Gaukheia" denne gangen også. Ei ganske så varierende værmelding bidrog til det. Og så er det noe med det sikre da etter en sommer uten alt for mye storfisk...


Nok om det. Leverte minstemann i barnehagen torsdag morgen og drog i vei. Turen opp gikk adskillig lettere enn tidligere i sommer. Lettere sekk og bedre form er en god kombinasjon! Godvær var det også. Faktisk så fint at jeg valgte å ta et bad ved ankomst teltplassen. Fant da fort ut at for høy vanntemperatur definitivt ikke ville ødelegge fisket..


På veien opp hadde jeg lagt merke til adskillige insekter, sorte med røde bein. Bibio! Kjent for å skape godt fluefiske. Det har visst ikke fisken her hørt om. Til tross for stille vann og millioner av insekter var det bare sporadisk vaking.



006.JPG


Hele storfisktjønna var omtrent slik som forgrunnen og enkelte steder lå de tett i tett slik som i bakgrunnen på bildet. Det ble ingen fisk denne kvelden. Men vakkert på fjellet det var det. Og varselet for morgendagen lød på vind og etterhvert mye regn. Riktignok fra sør, men møkkavær pleier å funke uansett. Optimist da jeg krøyp i posen!


Ny dag og bevilget meg å sove lenge. Noe småbarnsfedre vet å sette pris på når anledningen byr seg. Dessuten var et hovedformål med denne turen å slappe og og lade batteriene før jobbing startet for fullt.


Sørlig bris og skya. Regnet skulle komme til ettermiddagen, sammen med mere vind. Ikke kjempeforhold foreløpig , men heller ikke umulig. Jeg valgte å vade over til andre sida. Lavere vannstand nå på ettersommeren gjorde det til en enkel sak. Jeg rusla bortover og fiska kjapt over de mest aktuelle plassene. Lengst inne i ei lang grunn bukt var det fast fisk. På ei kobber møresild med rød dusk! Den hoppa og det påfølgende plasket ga klar beskjed om fin fisk. Noen spennende minutter senere lå den i håven. Knallstart på dagen og turen var vel allerede berga!


008.JPG


014.JPG


1,65kg ørret i utmerket kondisjon!


Rensinga viste at, joda, fisken her spiser bibio.


016.JPG


Første gang at marflo ikke er totalt dominerende i mageinnholdet! Kanskje den spiste bibioene når de sank til bunns? Noe vaking var det ikke å se.


Stekt fisk til middag!


018.JPG


Etter hvert kom regnet, mye regn. Og sterkere vind. Storfiskforhold? Jeg valgte storfisktjønna for kveldssøkta. Etter å ha prøvd en del forskjellig er det fast fisk igjen. På ambulansesluken denne gangen. Jeg får den inn mot land og rekker å konstatere en fisk på rundt kiloen før den løsner fra kroken. Videre rusler jeg ut på en utstikker med dypt vann i Storsjøen. Skikkelig møkkavær er det nå. På en grønn savagegearwobbler er det fast fisk helt inne ved land. Fram og tilbake par ganger før den ruller i overflata og viser ei brei side. Deretter ett skikkelig utras langs land. Pussig oppførsel. Når jeg pumper fisken innover virker det som om den kommer litt sidelengs. Krøkt? Eller rulla seg i snøret? Det får jeg aldri vite for også denne faller av. Tipper det var rundt samme size som formiddagens fisk. Nå er det rett og slett guffent å fiske så det blir teltliv og bok resten av kvelden.

Værmeldinga for morgendagen, siste fiskedag, sier nordlig bris, oppklarning og deretter dreiing til sør og mindre vind. Formiddagen bør kunne bli bra!


Jeg våkna tidlig til lyden av tromming på teltduken og vind som røska i teltet. Etterhvert roa det seg litt og jeg stakk hodet ut for å se på forholda. Værmeldinga hadde rett. Nordlig vind og det så ut til å klarne opp. Perfekt.

Kjapp frokost før jeg rusla opp til tjønna. Her virker det å være fisk på opp til litt over kiloen + enkelte skikkelig store. Noe flere fiskekompiser har fått føle både i sommer og fjorsommer..

Fiska rundt tjønna uten et napp. Litt nedtur. Dermed gikk jeg i retning av "min plass". Berga i nord. Været roa seg mer og mer. Fin bris. Sprekker i skydekket og litt mer behagelig å være fisker.

Jeg gikk raskt forbi første del av strekket, selv om vi også her har fått fisk er det lengre bort det pleier å være best. Og når man fisker alene rekker man uansett ikke å fiske grundig av hele området. Jeg startet på et nes hvor ei øy litt utpå danner et sund. 4-5 kast, ny sluk, 4-5 kast, ny plass osv. På tredje plassen var det ambulansesluken som satt på. Den var helt inne ved land og jeg skulle til å løfte den opp da en skygge dukket opp bak sluken. Et par smånøkk i sluken utløste et napp, tilslag og fisken satt. Flaks. Det var ikke mye til napp, hadde jeg ikke sett det hadde jeg neppe klart å kroke den. Denne fisken var av typen som bare gikk fram og tilbake 5-6 meter fra land uten de helt store sprella. Skummelt, for slike har en tendens til å våkne kraftig til liv like ved håven. Og jeg frykta den satt dårlig. Det gjorde den da også, men falt først av i det den lå i håven!


023+-+Kopi.JPG


1,55kg. Bra feit, selv om den ikke nådde opp til gårsdagens. Tipper de var omtrent like lange.


Videre bortover hadde jeg trua. Fortsatte med ambulansesluken, men uten å kjenne noe mer. Borte på selve godplassen sprakk skydekket for alvor opp og sola varmet. Sol og bris er for meg en stor pekefinger i retning av "pervoen". (guloransje jensensild). Og noen kast etterpå var det fast fisk igjen. Et litt mer viltert eksemplar denne gangen, men denne også havnet i håven! En nydelig fisk med litt gulaktig farge. 1,4 kg.


027+-+Kopi.JPG


Det begynte nå å bli ei lang økt og jeg fisket meg tilbake. Vinden stilna mer og mer og Bibioen begynte også å dukke opp igjen. Ikke flere napp og det ble etter hvert helt stille.


Etter et bedre måltid kunne jeg skimte vak på storfisktjønna som såvidt sees fra teltet. Fluestanga kom fram. Oppe ved tjønna var det igjen store mengder Bibio. Flere fisk vaka utpå bukta. Et par av dem skikkelig pene. Innimellom akkurat innenfor kastehold, men aldri på samme sted 2 ganger. Etter å ha skifta side av bukta et par ganger kom sønnavinden og fisken slutta å vake. Så ble det ikke storfisk på flue denne gangen heller.

Resten av ettermiddagen og kvelden gikk med til slukfiske. Kjente ingenting. Et par karer som hadde dukka opp ved gamma rodde oter. Ingenting på dem heller. Typisk sønnavindsdag.


Dagen etter var det tidlig opp og hjemreise. 3 fisk er ikke så mye på drøye 20 timers effektivt fiske, men med snitt på drøye 1,5 var jeg storfornøyd med turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.