Gå til innhold
Fiskersiden

Filtvet 4 Oktober - "hai" ?


Eirik
 Share

Recommended Posts

Tok turen ned til Filtvet brygge sammen med min datter

0.jpg

Som var klar for litt fiske sammen med far.

Det var en strålende dag og noe skulle vi vel klare å få lurt på i dag.

Med i bilen var en pose reker og et par makrell.

Vi fikk rigget til et par stenger og fiske var i gang.

Det tok ikke lange tiden før Anine fikk sin først Bergneb.

Det var den første av mange, det myldret av de på nedsiden av bryggen.

Jeg hadde ute en stang med dupp og makrell strimmel som jeg lot drive samt en med reke på bunn litt lengre ute.

Det var ikke mye fisk jeg fikk til å starte med. Masse smånapp på reka men de var så små at det ikke ville sitte på.

Jeg hadde helt glemt duppen som hadde drevet langt ned med strømmen.

Startet å sveive den inn og en 50m fra brygga så gjorde den et dykk.

Stoppet å sveive å neste dykk kom raskt, det samme gjorde mitt tilslag.

1.jpg

Det var en liten ørret som var på matjakt.

Jeg byttet ut bunnmeite til små makrell strimler og det gjorde susen.

2.jpg

Det ble en del flyndrer samt

5.jpg

En liten knurr.

Så kjente jeg noen rare napp og denne kom opp

3.jpg

4.jpg

Ny pers på svartkutling på 14,5 cm og 36g

Videre ble det 1 stk makrell (godt da det begynte å bli lite igjen som agn)

1 stk Horngjell og en mengde små Hvittiner.

Etter at mørket kom så ble det 1 torsk på 2,5 kg (kjentes ut som et monster etter å ha fisket småfisk hele dagen) samt en noe mindre torsk.

I ca 1700 tiden skjedde det noe rart.

Ca 150 m nord for meg leker 2 jenter, de hadde flydd opp og ned og skremt det meste av fisk trodde jeg.

Det var vel også 2 eller 3 lomvi som jaktet på fisk rund meg.

Jeg står å kaste nordover og ser i side synet noe jeg trodde var en lomvi.

Men det stemte ikke.

Følger nøye med da jeg ikke helt skjønte hva jeg så, det var da ikke vingen på en lomvi eller???

Da roper den ene jenta “HAI, kom det er HAI her !!!!” [:0]

Vel det var ikke en vinge det var 2 eller 3 sorte ryggfinner som svømte fram og tilbake og spiste.

Tipper de var ca 10 cm høye (over vann) og de svømte fram og tilbake på et kort område. (maks 1,5m)

“Haiene” fortsatte med dette lenge og jeg forsøkte det meste for å få de på kroken men det var ikke mulig.

De fortsatte nedover land i samme stil.

Var det Sei som jaget???? Noen tips?

Uansett.

Det ble en kjempe dag i knall vær og herlig fiske.

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som fin tur [8D] eneste jeg stussa på var : etter at det var mørkt og så kl. 5 mens noen jenter lekte i nærheten ?[:0] Det er da ikke mørkt kl 17 så da må klokka ha vært 05 og da er dattera mi (9) i seng iaffal [ :) ] . Tilbake til haihistorien : jeg har tidligere sett torsk kruse rundt med finnene over vann, kan det ha vært Torsk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

Høres ut som fin tur [8D] eneste jeg stussa på var : etter at det var mørkt og så kl. 5 mens noen jenter lekte i nærheten ?[:0] Det er da ikke mørkt kl 17 så da må klokka ha vært 05 og da er dattera mi (9) i seng iaffal [ :D ] . Tilbake til haihistorien : jeg har tidligere sett torsk kruse rundt med finnene over vann, kan det ha vært Torsk kanskje?

Retter til 1700.

Det er et spørsmål i etterkant av rapporten fra turen.

Min datter på 6 år ble med min mor og stefar hjem ca 1530

Og jeg må påpeke at hun var i seng til normal tid for en 6 åring!

[ ;) ] [ :) ]

Skulle vel ha jobbet mer for å få “haien” på kroken.

Det skulle vært gøy å fått sjekket arten med sikkerhet.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har sett hai ved flere anledninger gjennom årene jeg, i de samme områdene, men på andre siden, og det dreier seg vel om hai som er vanlige i norske farvann.

Ikke akkurat hvithai da [ :) ]. Men med klimaendringene skal man vel ikke se bort ifra at den kan komme på kort besøk her heller. Den var jo observert ved Cornwell for noen år siden.

Tror jeg tar patent på haisikre vadebukser jeg.

Men nå står jeg oftest på land jeg da. Det er best å passe seg for marbakketrollet. Det ligger der rett nedenfor marbakken og lurer, og før du vet ordet av det... svusj...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

første gang jeg skriver her. Håber I (dere!) kan leve med at der skrives dansk. Trods alt anses Norge jo stadigvæk for at være endnu en af de nordlige danske provinser på linje med Grønland og Færøerne, så visse kundskaber er vel bibeholdt?!

Mht forslaget om Haj i overfladen, så tænker jeg på marsvin (Phocaena phocaena; skulle ikke undre mig om den hedder "fjellgaupebjørnegeitefisk" eller lignende på norsk - I har jo sådanne logiske navne til jeres dyr), se fx billede her:

http://www.naturgrafik.dk/pattedyrgalleri/marsvin.htm

Har sommetider set disse havpattedyr/småhvaler i danske fjorde. De svømmer ofte i overfladen med rygfinnen hævet lidt over overfladen, men man ser ikke altid ryggen. Der findes desuden flere beslægtede arter.

Om man er tålmodig kan man let afgøre det ved at lytte efter om der kommer blåst fra dyret. Hvis der er sådanne lyde så er det en lille hval som denne.

Mange hilsner til alle.

/bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til følgende:

Fiskene var aldri oppe og brøt vannflaten med kroppen.

Det var mye “aktivitet” i vannet der de var oppe med finnen men de lagde ikke store baubølger (i mangel på bedre ord) så jeg vil anta at de var maks 2 – 4 kg

Fiskene var aktive ganske lenge (tipper minst 10 min) mens de fulgte “maten” en drøye 250m ned langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Joda, jeg har sett hai ved flere anledninger gjennom årene jeg, i de samme områdene, men på andre siden, og det dreier seg vel om hai som er vanlige i norske farvann.

Ikke akkurat hvithai da [ :) ]. Men med klimaendringene skal man vel ikke se bort ifra at den kan komme på kort besøk her heller. Den var jo observert ved Cornwell for noen år siden.

Tror jeg tar patent på haisikre vadebukser jeg.

Men nå står jeg oftest på land jeg da. Det er best å passe seg for marbakketrollet. Det ligger der rett nedenfor marbakken og lurer, og før du vet ordet av det... svusj...

Jan.

Jeg også har sett en del hai gjennom årene. Særlig på høsten. (Oh - ****, kan det ha sammenheng med stort inntak av fluesopp...?)

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.