Gå til innhold
Fiskersiden

Storfisk tackle fra Stord...


asmund aa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får ikke opp bildene i starten på denne tråden (bildene av fremgangsmåten for å lage tacklet). Noen som har bildene og kan legge disse ut ?

Asmund har dessverre sletta bildene men det kan hende at han legger inn nye.

Btw, storfisktacklet har bytta navn til småhaitackle. :D (sorry Asmund, kunne ikkje dy meg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Greit nok med bilder. Fikk til slik jeg mener å huske å ha sett det på vestlandstreffet, men har nok ikke perfekt slange. Den er ikke så stiv som den jeg husker. Jeg brukte feil knute i første forsøk.

Jeg brukte isolasjonen på noen offshore styrestrømskabler som innertube, og 8 mm selvlysende slange utenpå dette igjen, og jeg klarte å fange enden av slangen midt i opphengerknuten. Jeg er redd for at den er myk nok til å kunne bøye seg ned eller opp, og hefte kroken rundt hovelina, men jeg får nesten prøve.

Så et noob spørsmål:

Blir effekten av et 1000 grams cigarsøkke med et 500 grams sildelodd festet under med en spilttring det samme som et 1.5 kg søkke? jeg tenker da i forhold til strøm og avdrift. Hvis dette er tilfelle, så kan man jo enkelt variere søkkevekten i forhold til endring i strømstyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et noob spørsmål:

Blir effekten av et 1000 grams cigarsøkke med et 500 grams sildelodd festet under med en spilttring det samme som et 1.5 kg søkke? jeg tenker da i forhold til strøm og avdrift. Hvis dette er tilfelle, så kan man jo enkelt variere søkkevekten i forhold til endring i strømstyrken.

Det funker greit det, Hugo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte det opp etter hukommelsen i dag.

To av tre fortommer

41496_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16832/41496.jpg

Den gled av, men knuten skal egentlig klemme om bommen?

41497_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16832/41497.jpg

Vi langen gnage av denne biten med ubeskyttet 1.2 mm mono? Bør slangen gå hele veien over knuten?

41498_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16832/41498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god hukommelse ser jeg :) , monoen er litt utsatt i kroken, men ei 20+ lange kutter både slangen og monoen om du er uheldig, den ubeskyttede monoen mellom bommene er det som oftest blir bitt av om langa får snøret inn i kjeften, da er det bare å håpe at det er på nedsiden av bommen fisken sitter på at det skjer.........(har vært ute for begge deler) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe på www.havsfiskecenter.se eller se i noen "yrkesfiskesjappe" typ Refa eller Dyrkorn men da er det som regel på disse løse kveilan som jeg hater. Hos Magnus på havsfiskecenter så får du det på spole.

Dem har også på www.tackledirect.com opp till 3,0mm hvis du vill bestille ifra staterna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.