Gå til innhold
Fiskersiden

Gyteklar Sjøørret


 Share

Recommended Posts

gyteklar fisk er vanlighvis brun og har et betydelig slimlag.hannene får ofte en dypere kropp og krok på underkjeven, mens hufisken får en litt slapp mage(hvis du kjenner etter.) pga all rognen.

den øverste fisken er ferdig med gyting for et par måneder siden, såkalt støing.(har stått på elven over vinteren)

slipper selv ut all SØ som er gytefarget og støinger[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

gyteklar fisk er vanlighvis brun og har et betydelig slimlag.hannene får ofte en dypere kropp og krok på underkjeven, mens hufisken får en litt slapp mage(hvis du kjenner etter.) pga all rognen.

den øverste fisken er ferdig med gyting for et par måneder siden, såkalt støing.(har stått på elven over vinteren)

slipper selv ut all SØ som er gytefarget og støinger[ ;) ]

Hvorfor er det egentlig så stress å ta opp gyteklar SØ. Jeg fisker ikke særlig med sø selv, så jeg spør av interresse. Er den dårligere matfisk?

Er det noe som gjør at det er dummere å knærte en SØ to uker før den gyter enn 6 måneder før den gyter?

Ellers er det fint det legges ut bilder og diskuteres rundt dette, så slipper de av oss uten altfor for stor SØ kunnskap å ta for mange dårlige avgjørelser.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke problemer med å ta opp gyteklar fisk, og heller ikke at andre gjør det.[ :) ] men synes selv at sterkt gytefarget SØ ikke er det samme å spise som en blank og feit SØ.

støinger derimot, fortjener å spise seg opp før den nytes av en heldig sportsfisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

har ikke problemer med å ta opp gyteklar fisk, og heller ikke at andre gjør det.[ :) ] men synes selv at sterkt gytefarget SØ ikke er det samme å spise som en blank og feit SØ.

støinger derimot, fortjener å spise seg opp før den nytes av en heldig sportsfisker...

Å knerte en støing virker litt fjernt ja. Den ser jo ikke "godt ut" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper alltid ut fisken (nesten) jeg da, uansett åssn fisk det er [ :) ] Men har ikke no problem med at andre sløyer og spiser den, det får være den enkeltes valg. Men har vel spist en eller to selvfangede sjøørreter i år som var for gode til å la dem gå [ ;) ]

Takk for svar Kim Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at fisken mannen i gul jakke holder, ser ganske utgytt ut. Det at fisken er blank, bhøver ikke nødvendig vis bety at den har god kvalitet. Denne fisken er tynn og i dårlig kondisjon.

sitat:Opprinnelig postet av Wiggy

En som har gytet (Stort hode i forhold til kroppen)

seatrout2.jpg

En i fin form (ikke gyteklar)

Seatrout.jpg

Den øverste fisken er gyteklar

2-Sea-trout.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Jeg vil nok si at fisken mannen i gul jakke holder, ser ganske utgytt ut. Det at fisken er blank, bhøver ikke nødvendig vis bety at den har god kvalitet. Denne fisken er tynn og i dårlig kondisjon.

Laks, sjøørret og sjørøye blir blanke når før de vandrer ut i havet igjen, dog ikke riktig like blank som oppgangsfisk, uansett om de har gytt eller ikke. Lakseyngel (smolt) blir også blank. Det er derfor mange folk er i tvil når de får støing og beholder denne, fordi den er blank, selv om den ser ut som en skiftnøkkel.

Ellers trur mange som får en oppgangs storlaks i slutten av sesongen at den er god matfisk. Men sannheten er at den har akkurat like stor rogn/melke som en gytefarget fisk. Jeg har forøvrig flere ganger sett bilder av fisker fra andre elver som jeg har trudd var støing p.g.a de var så slanke, men har etterhvert skjønt at laksen i noen elver er veldig slanke i motsetning til "kubbene" man får i Lakselva og de fleste Finnmarkselvene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Jeg får ikke opp bildene som viser forskjellen på gyteklar fisk og blank fisk. Det er kansje fordi tråden er så gammel? Uansett kunne virkelig trengt noen gode bilder som viser forskjell på dem?

Drepte dessverre denne idag som viste seg å være gyteklar. Jeg syns ikke det var noen tydelig forskjell!

Men den var full av rogn, og mer orange i kjøttet.

Er det mulig å se forskjell på hun og han sjøørret utenpå?

hgkhff-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken din er relativt blank og fin matfisk.

Ofte mer vrient å se forskjell på kjønn hos mindre SØ, men som hos laksen får hannfisken også hakekrok før gyting.

Takk! en lettelse å lese at den ser ganske bra ut.

Det er min andre sjøørret som jeg har tatt som er over minstemål. Når jeg sammenligner med den første jeg tok (profilbildet) så ser jeg jo at det er litt forskjell på farge og blankhet, men syns ikke det er påfallende.

Fin sjøørret! :) hva veide den?

1,2 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

1,2 kg :)

grattis med fin fisk! :) har ikke klart å passere kilosgrensa enda jeg :rolleyes: Tok den sluk eller?

PS: hvis du føler for det kan du gjerne røpe hvor den ble tatt ;)

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du tok den MBF den ser både blank og fin ut. Hvis ikke eggene er kommet for langt er det jo også en bra matfisk, men når eggene er ferdig til å gytes er smaken på kjøttet stort sett borte. Jeg har nemlig kakka en sånn fisk for mange år siden og jeg gremmes fortsatt over det. Nå lar jeg tvilen komme tiltalte til gode men hadde ganske sikkert tatt med fisken din hjem så du kan ha veldig god samvittighet, og så er det godt at fler og fler, ikke minst ungdom, tenker på neste generasjon ørret.

Skitt fiske..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du tok den MBF den ser både blank og fin ut. Hvis ikke eggene er kommet for langt er det jo også en bra matfisk, men når eggene er ferdig til å gytes er smaken på kjøttet stort sett borte. Jeg har nemlig kakka en sånn fisk for mange år siden og jeg gremmes fortsatt over det. Nå lar jeg tvilen komme tiltalte til gode men hadde ganske sikkert tatt med fisken din hjem så du kan ha veldig god samvittighet, og så er det godt at fler og fler, ikke minst ungdom, tenker på neste generasjon ørret.

Skitt fiske..

Friluftsfjorden!!

Det var bra! :)

Nei å drepe fisk som ikke engang er "spiselig" er jo totalt meningsløst. Nå har ikke jeg noe sammenligningsgrunnlag men eggene var ca på størrelse med røde linser..

Skal teste hvordan den smaker imorgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke opp bildene som viser forskjellen på gyteklar fisk og blank fisk. Det er kansje fordi tråden er så gammel? Uansett kunne virkelig trengt noen gode bilder som viser forskjell på dem?

Drepte dessverre denne idag som viste seg å være gyteklar. Jeg syns ikke det var noen tydelig forskjell!

Men den var full av rogn, og mer orange i kjøttet.

Er det mulig å se forskjell på hun og han sjøørret utenpå?

hgkhff-1.jpg

fin fisk! er vell egentlig slik at fargen på fisken tilpasser seg omgivelsene. Bare og suge til seg informasjon , er ikke veldig gøy og ta livet en så vakker fisk med bolle ovnen. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=55580&hl=&fromsearch=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.