Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til belly og svømmeføtter


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har tenkt på det i mange år, og i vinter har jeg tenkt å gå til innkjøp av bellyboat m/tilbehør.

Har fisket mye med flue fra gummibåt (og båt), og hovedgrunnen til at jeg nå vil ha belly er rett og slett fordi OFA har åpnet for belly-fiske (og ikke båtfiske) i noen svært spennende vann.

Jeg har tittet på ”Waterskeeter Pontong - belly-boat "Day Tripper" FT 5703” på Nordisk. Den ser jo fin ut og koster ikke all verden. Noen som har erfaring med den, eller har andre forslag?

I tillegg må jeg ha svømmeføtter, og jeg ser de har noen til 799 kr hos Nordisk. Er de bra? Evt andre forslag?

På denne siden http://www.maritsfluefiske.no/butikken/ind...arget=d281.html er det tilbud på ”hele pakka” for under tusenlappen. Kanskje noe å slå til på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Den pakken kan du få hos oss også for under 1000.- MEN!!!

Jeg hadde heller gått for POOL 12 Easy Rider, den koster litt mer og det er den verdt.

Du sitter høyere, bedre å manøvrere, hver "pontong" er separat, som gjør båten sikrere.

Easy Rider selges også av andre leverandører med deres logoer, til en høyere pris..

EasyRider225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waterskeeter Day Tripper veier bare 7,5 kg, noe som må være en fordel når den skal bæres langt. Den kunne visstnok puttes i en liten bag under transport. Går det greit å putte bellyen i bagen etter bruk? (tenker på soveposer som leveres i mikrotrekk som man aldri får inn i trekket igjen etter å ha brukt posen en gang - for de som kjenner til det problemet[ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskefritid

Den pakken kan du få hos oss også for under 1000.- MEN!!!

Jeg hadde heller gått for POOL 12 Easy Rider, den koster litt mer og det er den verdt.

Du sitter høyere, bedre å manøvrere, hver "pontong" er separat, som gjør båten sikrere.

Easy Rider selges også av andre leverandører med deres logoer, til en høyere pris..

Enig, har brukt POOL 12 Easy Rider noen år og er meget godt fornøyd.

Har prøvd noen forskjellige svømmeføtter men føler ikke at det er veldig stor forskjell....noen er bra til og manøvrere med mens andre er raskere ved forflytning. Kjøpte noen i sommer hos DF for 500,- som funker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gl-drifter.jpg

denne har jeg, og takker gudene og kona( fikk den da jeg ble 28 i sommer[ :) ] ) hver gang jeg bruker den.

1- sitter høyt ( føler dette er en stor fordel under fluefiske)

2- hybrid mellom potong og belly

3- god plass til masse utstyr

4- beveger seg rakt mellom plassene(raskere enn vanlig belly

5- kan pakkes sammen som en fiskesekk med masse lommer

6- tømmes for luft på sekunder

7- du kan blåse opp setet og ryggstøtten på den jeg har, og dette er herlig!!du kan regulere ryggen fra sittende rett i ryggen , til nesten liggenede.(hadde ikke hatt problemer med å sove)

bruker svømmeføtter fra aktiv fritid tror jeg. en størrelse passer alle bla, bla...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også DayTripper og har et par ankepunkter:

-Kvaliteten er ikke verdens beste. Jeg har måttet bytte en gummiflotør som ga seg i sveisen. Flere av sømmene har også gitt seg, så jeg har hatt den hos en sydame ett par ganger.

-"Hesteskoen" som holder flottørene på plass, er i overkant store. Dette kan hemme kastebevegelsene.

-Ryggsekken som følger med er grei til oppbevaring, men håpløs til å bruke på tur. Bærekomforten er elendig, og siden det ikke er plass til feks fluevest og vadebukse, må du ha en sekk til uansett.

Bortsett fra dette er jeg fornøyd. Hoftesjark er absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Guideline drifter du har Kim Andre? Ser den er noe dyrere enn POOL 12 Easy Rider og faktisk også Waterskeeter Day Tripper. Men du er jo tydeligvis svært godt fornøyd med den. Er det noen som har testet flere av disse og har muligheten til å vurdere de opp mot hverandre? Synes det ble litt vanskelig nå...

Selv om POOL 12 Easy Rider leder litt foran Waterskeeter Day Tripper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! guiline drifter. føles veldi stabil og solid, ikke noe tull med sømmer og sånt.

tror jeg har sett andre på forumet med denne. (MP?)

det viktigste er faktisk at du kommer opp i høyere posisjon i forhold til vanlig belly.

ser at erik har dårlig erfaring med sømmene ([:0]) på day tripper, det er ikke bra. men nå sier ikke erik hvor mye den har vært i bruk før dette skjedde.

hvis den bare skal brukes et par ganger i året, ville jeg nok ha valgt et billig alternaltiv( f.eks den du får for tusenlappen for alt), men skal den brukes mye, bør du legge pengene i kvalitet, og funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil naturligvis ha kvalitet (med med kostnad innen rimelighetens grenser). Opp til to lapper kan det godt koste, og omså litt mer hvis det er verd det. Har lagt fra meg "billig-boaten".

Guideline drifter eller POOL 12 Easy Rider? Disse ser ganske like ut? Er det noen stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra aktiv fritid:

DRIFTER

"En populær fiskemaskin som er en hybrid mellom en flytering og en pontoonbåt. Kraftige flyteelementer utformet som pontonger, gjør denne båten stabil, høytflytende, lett å manøvrere og lett å padle.

To separate flyteelementer, doble kammer på hver side. Ryggstøtten og setet som er oppblåsbart, gjør den sikker og komfortabel. I baugen er det en heldekkende, solid netting for oppbevaring av utstyr, drikke etc. Mange D-ringer, stropper, bærereimer og doble lommer på hver side av setet. Doble spesialventiler gjør at pontongene fylles eller tømmes for luft på få minutter.

Lett å bære og lett å transportere. DRIFTER er sydd/sveiset med kraftig 1000 denier corduranylon som ytterstoff. Leveres i fargekombinasjonen beige/svart med en oransje sikkerhetsmarkering i fronten. Leveres med ferdig montert innerslange."

på papiret ser drifteren langt mer solid ut, men er da også endel dyrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Doble spesialventiler gjør at pontongene fylles eller tømmes for luft på få minutter.

Høres bra ut! Hvordan er dette på POOL 12 Easy Rider? På gummibåter f.eks kan det jo noen ganger ta nesten like lang tid å tømme de for luft som å fylle dem? Dumt hvis det er tilsvarende opplegg på bellyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Doble spesialventiler gjør at pontongene fylles eller tømmes for luft på få minutter.

Høres bra ut! Hvordan er dette på POOL 12 Easy Rider? På gummibåter f.eks kan det jo noen ganger ta nesten like lang tid å tømme de for luft som å fylle dem? Dumt hvis det er tilsvarende opplegg på bellyen.

tømmer vel bellyen på godt under ett minutt![:0] ventiler på 3-4cm som åpnes når det skal tømmes.

helt suverent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Tror GuideLine og Pool 12 egentlig er samme båt, vi har ikke hatt inne Guideline, men ut fra bildene ser de like ut..

Ventilene på Pool 12 er av samme type som GL.

Forskjellen er i setet, hvor Pool 12 har oppblåsbare, med typen ventiler som det tar litt tid å tømme, men det er ikke mye luft disse putene. For biltransport er det unødvendig å tømme putene.

Om jeg skal gå et stykke, så blåser jeg opp bellyen ved bilen og bruker den som en "ryggsekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Doble spesialventiler gjør at pontongene fylles eller tømmes for luft på få minutter.

Høres bra ut! Hvordan er dette på POOL 12 Easy Rider? På gummibåter f.eks kan det jo noen ganger ta nesten like lang tid å tømme de for luft som å fylle dem? Dumt hvis det er tilsvarende opplegg på bellyen.

Pool 12 har skruventiler som gjør at det går fort og tømme for luft. ( dette har vel de fleste bellyer)Det tar litt lenger tid og ta ut luften fra sete og rygg. Den har også to kammer i hver pontong, noe jeg syns er en fordel med tanke på sikkerheten.

Ellers er det vel det samme hvem du velger av Poll 12 og GL drifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd alle tre modellene og kan med en gang si at modellen fra Waterskeeter vil du ikke ha. Forskjellen på båtene fra GuideLine og Pool 12 (de siste modellene) er minimale. GuideLine båten har bedre rominndeling av topplommene på pontongene mens fargene på Pool 12 sin modell er mindre prangende. Funksjonelt sett er båtene like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet er nok en billigere cordurakvalitet som kjennes noe glattere ut på Pool 12 båten. Forskjellen er såpass minimal at jeg ikke mener dette bør vektlegges ved kjøp.

Jeg ville heller ha brukt mer tid på å forsikre meg om at sveisingen på innerbelgene er gjort med en viss flid! (har selv fått lekkasje på begge hovedkamrene utpå åpent vann, og det er ingen god opplevelse, selv med automatvest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Guideline drifter og er kjempefornøyd så langt.

Den forrige jeg hadde var vel egentlig ikke noe å sammenligne med da det var en av de første type bilslang rundt magen.

Men det mest geniale jeg kjøpt i sommer var en el.pumpe!

Kjøpte den på en bensinstasjon og den blåser opp en potong på noen sekunder! Oppladbar/kan kobles til bilen/220V lader. 300 kr.

Kan også tømme oppblåsbare ting like fort.

Gir lite trykk,men det er jo mengden luft det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal ha deg svømmeføtter Gabbe så gå i en dykkerbutikk og kjøpt deg et par som har lengre føtter. Dette vil gi deg en helt annen speed på Bellybåten når du er ute. De er ofte veldig små de du får kjøpt sammen med bellybåten og det vil føles som evigeter å komme seg fra A tl Å eller fra vak til vak som jeg ville ha sakt.

Og dette er faktsik veldig viktig. Har prøvd begge deler [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et lurt tips fra Caddis. Andre som bruker større svømmeføtter enn de som følger med?

Fikk ellers høre at drifteren har litt tykkere stoff enn pool 12, noe som gjør den mer slitesterk. Er vel en fordel? Eller er det, som Rams sier, så liten forskjell at det ikke er noe å vektlegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drifteren til guideline, og er veldi fornøgd med den. Har brukt den mykje i sommer, både i ferskvann og i sjø, og den tåler det godt. Gero hadde tilbud på denne til 1999,. inkludert svømmeføtter. Typen som du setter utanpå vadeskoene. Desse gir nesten ikkje framdrift i det heile tatt, samanlikna med skikkeleg dykkerutstyr. Eg bruker Mares quatro til framdrift, anbefalast, men prisen er nok i stivaste laget dersom du ikkje dykkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.