Gå til innhold
Fiskersiden

Ubrukelig fisker!


 Share

Recommended Posts

Ettersom jeg har mye Fritid om dagen har jeg tat opp min gamle hobby, som selfølgelig er fiske. Jeg har nå vært ute å fisket mye etter SØ. Jeg har prøvd en rekke forskjelige sluker som er nevnt på dette forumet her, uten så mye som et napp. Så det er ikke noe galt med tålmodigheten min med andre ord. Jeg begynner å føle meg ganske hjelpesløs kan man si. Jeg bor i grenlands destriktet(porsgrunn) noen bra steder her? Jeg har prøvd å variere fiske plassene mye. Uten hell. Har veldig lyst å prøve med agn? se om dette hjelper, vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram med dette. Fisker enten tidlig om morgenen el om kvelden i mørkninga. Kan noen hjelpe meg? EL så begynner jeg å fiske torsk igjen. hehe

Hilsen

en ekstremt ubrukelig fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange gode tips om metoder og hvordan finne plasser i artiklene om sjøørretfiske her: https://www.fiskersiden.no//artikler.asp

Rett sted til rett tid er alltid viktigere enn "rett" agn og "rett" metode! Anbefaler deg å for det første ikke gi opp håpet, og for det andre forsøke å få blitt med erfarne sjøørretfiskere i området. Kombinasjonen av å lese på egen hånd, og å være med og lære praktisk av andres erfaring blir man raskt en bedre fisker av. Holdt på selv i nesten to år før det "løsna" med sjøørret, det var bare snakk om å være på rett sted til rett tid, og være litt mer kreativ ift valg av agn og teknikk - varier om det ikke skjer noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til FS siden Magnus [ :D ]

Det som er viktig er at fisketuren ikke bare blir et jag om å få fisk.

Du stresser deg opp løper fra sted til sted og fisker realtivt dårlig når man er i en slik situasjon. Påstår ikke at du er slik[ ;) ]

SØ fiske skal ikke være enkelt og det er nok derfor gleden blir så stor når man først lykkes.

Når det gjelder høstfiske skal du ikke være redd for å prøve på dagen.Spesielt slik som været er nå, med mye overskyet vær.

Husker for noe år siden så hadde jeg kanskje 5-6 sø i løpet av en sesong, nå har jeg noe mer ettersom jeg har fått mer erfaring.

Fisker nok mere riktig, fiskere nok mere på de riktige tidene, men slike ting finner man bare ut ved å være tålmodig.

Don't give up [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en ny fiske plass i dag, som jeg har hørt skal være bra. Jeg opplevde å se to SØ som var etter sluken min. Dette er jo stor fremgang for min del, da sitter den nok neste gang!! Kan leve en stund på det, da vet jeg at den finns hvertfal. Fikk en alke på krokken i dag, det var ingen hyggelig overraskelse.

Den som pirret nysgjerrigheten til SØ i dag var en blå toby.

Kan dere anbefale et nytt snøre? tror nemlig snøret mitt er noe tjukt.

Hmm, er det spesiele farger jeg skal se etter som ophenger? mye farger kanskje?

Takker for mye bra svar og genialt forum. Med så mye hjelp er det nok ikke lenge til jeg kan visse til noen skrytte bilder jeg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,28 er i mine øyne en god tykkelse på snøret, kan sikkert være delte meninger om det, men jeg bruker det.

Hvis ørreten følger etter uten å ta så kan det være en ide å bytte sluk (mindre/større)jeg ville kanskje gått ned i størrelse, eller sette på en opphengsflue.

Og husk å varier hastighet på innsveiving[ :D ][ ;) ] !!!!

Føler på meg at det er rett før nå Magnus og gleder meg til å se bilde av den[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Til SØ så holder i de fleste tilfeller med 0.18-0.23 mono, evt 0.10-0.12 multi med mono eller fluorkarbon fortom. Hvis du er redd for at fisken blir skremt av fortommen så bruk fortom av fluorkarbon.

0.18-0.23 mono det må da være for lite SMS. Ørreten stikker bak en stein snøre kommer i kontakt med stenen. Hva med 0.18 da? Og hvis du skulle være så "uheldig" å få på en fisk på rundt 4-5 kg med 0.18 så er vel muligheten rimelig svekket for å få den opp.

Føler selv at 0.28 ikke skremmer vekk fisken og bruker derfor denne str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus!

Har du lyst å fortelle hvor i grenlands området du har prøvd deg? Har også ofte samme problem at ørreten bare svømmer etter sluken uten å hogge.. Men her for noen uker siden dro jeg bare med meg fluestanga..og da fikk jeg to med engang. Er helt nybegynner når det gjelder fluefiske så er ikke langt ut jeg kommer..men ørreten biter ofte helt inne på grunt vann. Hvis du ikke har fluestang selv ,så kan jo et alternativ være å prøve med flue og dupp?

Ellers lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke ta, kan det være giftig å sette på en liten wobbler. Har fått flere SØ på en leddet rapala i fargene blå/sølv 9cm (tror jeg det var). Kaster ikke like langt som en sluk, men velger du den synkende varianten kaster du mer enn langt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt mest 0.18 og 0.23 til SØ, også i nedre deler av Drammenselva. Som jeg skrev: i de fleste tilfeller er dette faktisk mer enn nok til presse "vanlig" SØ under 3 kg bort fra hindringer, man undervurderer ofte hvor sterkt press du faktisk kan legge på fisk selv med så tynn sene. I tilfeller hvor det er vanskelig bunn eller grunt så stiller det seg jo annerledes, men tykkere enn 0.23 eller 0.25 tror jeg ikke du trenger på Østlandet eller Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus.

Jeg har fått bra med sjøørret på hvit toby,den vil jeg anbefale deg å prøve.

Prøv gjerne en Micky finn som opphenger

Her har du en link til hvordan den ser ut hvis du er i tvil:

https://www.fiskersiden.no//fluer/so/mickeyfinn.asp

oppfordrer deg til å variere/prøve deg litt frem med tanke på sluk/kystwobbler/farger/innsveivnings hastighet ol

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 500 m fra olavsberget, så har prøvd noe der ja. Har fisket mye på den badestranden mellom olavsberget og bryggene der. Alså den gamle kommunale badestranden, for di som er lokal kjente. Her vet jeg det blir tat mye SØ om våren hvertfal. Har vært noen turer ute i bjønnes. I dag tidlig var jeg borte i vissevåga, et sted jeg har tenkt å prøve ut mer. Mulig jeg får ta en tur ut i voldsfjorden i nærmeste tid også. Står du ute ved stupe tårna når du fisker på olavsberget beastmasterman??

Har notert ned endel utstyr jeg skal gå til innkjøp av i morgen, takk for tipsa.

Har fluestang ja, men lite erfaring med dette. Tror kanskje jeg holder meg til sluk til jeg får lit mer erfaring. Blir så mye med alle di forskjelige fluene å greier. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med flue er mitt tips. Holder på å inntrodusere en kompis i SØ-fiske og han har innsett etter å ha kun fått torsk og jeg Sø, at det er flue som er best.Dvs det virker slik på de plassene der vi fisker(Kragerø).

Fisker også en del i Bamble og Eidangerfjorden. Vet at mange sverger til skumring/natt-fiske, men jeg har ennå til gode å få en sø etter at det har blitt sånn passe mørkt.Makrellen derimot liker tydligvis å gå berserk i sildestimen sånn rett før det mørkner! Hadde en svær en som taua avgårde noe så inni.... her på søndag. Kan nesten kjenne tranlukta på land. Fikk en på 1,5 forrige helg og kona sa det lukta tran over hele kjøkkenet etter at den blei til agnfileter.

Sø fiske for meg var en greie som plutslig bare løsna, så gi ikke opp.

Du blir garantert hekta[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slitt mye med å få dreis på sjøørreten i sjøen. Mine erfaringer er etterhvert slik:

1. Generelle råd, slike du finner her og liknende steder, har svært begrenset verdi. Ta en titt på fluene som anbefales, de spenner jo over omtrent alle mulige former farger og størrelser. Det samme gjelder steder og tider. Har fisket på drøssevis av "kremplasser" utfra det man kan se beskrevet, men med null resultat hver gang.

2. Suksess avhenger nesten totalt av (ekstrem) lokalkjennskap. Du må fiske på eksakt riktig sted (ikke 5 meter unna). Mange jeg treffer sier "det er sjøørret overalt". Min erfaring er motsatt: plassene er (ekstremt) lokale, og det er ikke alltid så lett å "se" hvor de er. Noen har tipset om at man bør oppsøke lokale sjørret-fiskere, og lære av de. Min erfaring er at dette omtrent er det eneste rådet du trenger...[8D]

Flere med liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.